نوش‌آبادی:

مقامات سعودی نه بابت فرودگاه جده عذرخواهی کرده‌اند نه تضمینی بابت سلامت حجاج ما داده‌اند

کدخبر: 2022498

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: مقامات سعودی هیچ تضمینی برای سلامت زائران ما نداده‌اند، مسئولان ما تاکید دارند که باید حرمت زائران ما حفظ شود، اما علی‌رغم همه تلاش‌ها هنوز هیچ قراردادی را با مسئولان سعودی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، اولین نشست رسانه ای محمدحسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در سال ٩٥ صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد .

نوش آبادی در ابتدای این نشست با تسلیت شهادت امام هادی (ع) گفت: نامگذاری سال جدید که مقام معظم رهبری آن را اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیدند، اجرای بندهای ١٩ ، ٢٠ و ٢١ سیاست های کلی ٢٤ گانه اقتصاد مقاومتی، با دستور رئیس جمهور سرلوحه کار ما در ارشاد قرار گرفت .

وی تاکید کرد: سال گذشته را وزیر ارشاد سال تئاتر نامیدند و امسال را سال فرهنگ سازی و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی نام گذاری کردند .

وی با اشاره به سومین دوره برگزاری همایش مالکیت معنوی گفت: سومین دوره این همایش سیزدهم اردیبهشت برگزار می شود که موضوع آن حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی است .

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: امیدواریم در سال ٩٥ شاهد تصویب قانون مالیکیت معنوی باشیم . هدف از برگزاری این همایش فرهنگ سازی برای این مسئله است؛ همایش با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و کارشناسان این حوزه برگزار می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت حج در سال جدید گفت: بحث اعزام زائرین برای حج تمتع موضوع جدی است، حوادث تلخ سال گذشته و قطع روابط سیاسی با عزبستان مسئله حج را تحت شعاع قرار داد.

وی ادامه داد: تا الان دیه شهدا پرداخت نشده است و سعودی ها در خصوص اقدام هتاکانه که با زائران هم داشتند عذرخواهی رسمی نکردند.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: مقامات سعودی هیچ تضمینی برای سلامت زائران ما نداده اند، مسئولان ما تاکید دارند که باید حرمت زائران ما حفظ شود ، اما علی رغم همه تلاش ها هنوز هیچ قراردادی را با مسئولان سعودی نداشتیم؛ همچنین بحث پروازها روشن نیست، ماه اخیر شاهد ممنوعیت پروازهای ماهان هم بودیم.

نوش آبادی با بیان اینکه سعودی ها صداقت در گفتار و عمل نداشتند، افزود: یک هیئت فردا به سرپرستی رییس سازمان حج به عربستان سفر می کنند و با رئیس حج عربستان جلسه ای دارند.

وی در خصوص روزنامه یالثارات گفت: چون مجوز این روزنامه ابطال شده است، باید از ابتدا مراحل را طی کند تا دوباره مجوز بگیرد .

نوش آبادی در خصوص برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: امسال این نمایشگاه یا در شهر آفتاب و یا در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود. اگر برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب موفق باشد و امکانات مناسب باشد، نمایشگاه قرآن در شهر آفتاب برگزار می شود.

وی در خصوص اتفاقاتی که در سال قبل برای حوزه تئاتر افتاد، گفت: فعالیت های زیادی انجام شد، بازسازی بیشتر سالن های تئاتر، اجرای نمایش های هنری، بازسازی بسیاری از سالن ها در سراسر کشور از جمله این فعالیت ها بود.

نوش آبادی در خصوص چاپ قران های بدون مجوز در نمایشگاه کتاب گفت: مطمئنا برگزاری یک نمایشگاهی به وسعت نمایشگاه کتاب، باعث بروز تخلفاتی هم می شود کهخ برخی از این تخلفات باعث شد تا ناشرانی که تخلف کردند از حضور در نمایشگاه امسال محروم شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ضوابط و مقررات حضور ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: ضوابط و مقررات مشخص است در نمنایشگاه های جهانی هم اگر تخلفی صورت بگیرد آن ناشر متخلف محروم می شود.

وی همچنین در خصوص پنچ سال رایگان بودن حضور ارشاد در مجموعه شهر آفتاب گفت: تشکر می کنیم از مسئولان شهرداری، که این اقدام را انجام دادند دغدغه ایاب و ذهاب امکانات رفاهی مهیا شده است و اقدامات زیادی برای این مسئله انجام شده و مطمئنا تجربه موفقی خواهد بود بر اساس تفاهم صورت گرفته سال آینده حضور ارشاد در این مجموعه رایگان خواهد بود.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: بعد از 5 سال دوباره راجع به این موضوع تصمیم گیری می شود.

نوش آبادی در خصوص شایعه واگذاری موزه هنرهای معاصر گفت: این یک ایده کارشناسی خام به بخش غیردولتی بود اما تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است و همچنان در اختیار ارشاد است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص استعفای علی رهبری و بعد ماندن دوباره وی گفت: نشست وزیر و معاون هنری با ایشان باعث شد تا آقای رهبری در این سمت باقی بماند، تلاش زیادی برای آمدن وی شده بود اختلافات و ناهماهنگی های جزئی و مسائل مالی باعث شد که وی برود؛ البته رهبری مدیر سمفونیک است و هیچ کس نباید در کارش دخالت کند و خودش علاقه مند به حضور در ایران هستند.

وی همچنین در خصوص شجریان گفت: قبلا هم گفتم سلامتی ایشان مهم است و این موضوع الان اولویت دارد، امیدواریم وی دوباره سلامتی خود رابه دست آورد و اگر نیازی به کمک باشد ما در این زمینه کمک خواهیم کرد. اما فکر نمی کنم الان شجریان به مسائل مالی و کمک هزینه اجتیاج داشته باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد در همین زمینه افزود: موضوعی که ما می توانیم درباره شجریان انجام دهیم و و خودش هم موافق است؛ اینکه به وی کمک کنیم تا به عرصه موسیقی بازگردد البته خودش هم باید در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

وی همچنین در خصوص تغییر مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: من هم در حد شایعه شنیده ام و این موضوع صحت ندارد.

نوش آبادی همچنین با اشاره به حوزه تئاتر گفت: می دانیم که اقداماتی که انجام دادیم در این حوزه کافی نبوده است اما تلاش هایمان را انجام دادیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سند موسیقی گفت: کار خوبی بود که حاصل کار عده زیادی از دوستان است و امیدواریم تدوین این سند باعث پیشرفت این حوزه شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص فعالیت برخی سایت های همسرگزینی گفت: تعداد سایت هایی که مجوز ندارند، گفت: تعداد سایت هایی که مجوز دارند در این زمینه تعدادشان محدود است، و ما طی اقدامی برخی از اینها را مسدود کردیم، اما برخی مامورین قضایی می گویند که باید مراحل این مسئله طی شود.

وی همچنین در خصوص تخلفات فضای مجازی گفت: وظیفه ما در بخش فضای مجازی این است که تلاش کنیم فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی را گسترش دهیم. ما در کنوانسیون برن و رم نپیوستیم این مسئله نیاز به اجماع مسئولان ارشد کشور دارد، و وزارت ارشاد نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. هنوز تصمیمی برای این موضوع و پیوستن به این کنوانسیون ها گرفته نشده است.

نوش آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص فروش سینماها در نوروز و همچنین فعالیت صداوسیما برای تبلیغ فیلم ها گفت: ما خوشحالیم که برای اولین بار در کشور شاهد این حجم از استقبال بودیم، این مسئله به عوامل مختلف برمی گردد، کیفیت فیلم ها، تبلیغات جشنواره فیلم فجر برای فیلم های برگزیده و تبلیغات رسانه ها از موضوعات تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: ما منکر این نیستیم که برخی از عناصر حوزه سینما برای تبلیغ فیلم هایشان به شبکه های فارسی زبان خارجی روی می آورند، که ما برای این مسئله هم اقداماتی انجام داده ایم، گاهی هم کارگردان و تهیه کننده و بقیه عوامل نقشی در این موضوع ندارند.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: باید رسانه های داخلی و همچنین صدا و سیما تلاش بیشتری انجام دهند و این کمک به اقتصاد مقاومتی است که نوید یک آینده روشن خواهد بود.

نوش آبادی گفت: طی 20 روز نخست سال شاهد درآمد 20 میلیاردی از فیلم ها بودیم که این مهم نشان هنده استقبال مردم است.

ارسال نظر: