در سایه بی‌خیالی متولیان فرهنگی برای مقابله ایجابی، بازی جدید ضد ایرانی روانه بازار شد

روایت دار وَ دسته نیویورکی‌ها از انقلاب برای نوجوانان ایرانی + کلیپ و تصاویر

کدخبر: 2022582

گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از وظایف بر زمین مانده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای/ زیر سایه غفلت مسئولین اولین روایت از انقلاب اسلامی در یک بازی رایانه‌ای، توسط یک گروه ضد انقلاب نیویورکی صورت گرفت.

گروه جامعه « نسیم آنلاین » - مصطفی شاهمرادی : ابزارهای القای فرهنگی در جهان بسیار گسترده هستند اما آنچه بیشتر در کشور ما و در سالیان اخیر پررنگ شده و بر سبک زندگی ما تاثیر گذاشته است رسانه‌های تصویری و ارتباطی است. بازی‌های ویدئویی و یا آنچه امروز از آن به عنوان بازی‌های رایانه‌ای نام برده می‌شود در طول نزدیک به سه دهه از ورود آن به کشورمان تاثیرات بسیاری بر نسل‌های مختلف ما گذاشته است. یکی از دلایل نفوذ بالای این محصولات فرهنگی غرب بر روی نوجوانان و جوانان ما، عدم توانایی و سهل‌انگاری خانواده‌ها در کنترل و مراقبت از فرزندانشان در استفاده از این بازی‌ها و سهولت دسترسی به این محصولات می‌باشد. این روند چه در قشر مذهبی و چه غیر مذهبی تفاوتی ندارد. آشکار شدن اهداف فرهنگی پشت پرده این بازی‌ها به خصوص در چند سال اخیر و ورود مستقیم آنها به مسائل حساسی مانند اسلام هراسی، آخرالزمان، سبک زندگی غربی و تحریف‌های تاریخی و ... حکایت از یک جنگ تمام عیار ایدئولوژیک غرب با دنیای اسلام و بویژه نظام جمهوری اسلامی دارد.

در کشور ما تولید بازی‌های رایانه‌ای عمری کمتر از دو دهه دارد و در چند سال اخیر «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و غیردولتی اما با دریافت بودجه مستقیم از دولت و حضور مقامات دولتی وظیفه حاکمیتی در ساماندهی این حوزه حساس را بر عهده دارد به نحوی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس هیات امناء نقش اصلی در این موسسه به لحاظ قانونی دارد.

ورود تکنولوژی ساخت بازی‌های رایانه‌ای به کشور و به مرور زمان تربیت متخصصان، سبب شده است بازی‌هایی با محتوی و درون‌مایه‌های فرهنگ اساطیری و باستانی ساخته شود حتی بازی‌هایی در ژانر دفاع مقدس هم تولید شده‌اند اما مخاطبان داخلی استقبال خوبی از این تولیدات نداشته‌اند. شاید یکی از دلایل مهم چنین واکنشی در این زمینه را بتوان اینگونه تحلیل کرد که این بازی‌ها کپی‌هایی نسبتا با کیفیت پایین‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی خود هستند که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند و به نوعی نوآوری و ابتکار خاصی در آنها مشاهده نشده است. عدم حمایت نهادهای حاکمیتی در پروسه تولید و توزیع و فرهنگ‌سازی در استفاده از محصولات داخلی در این روند معیوب مزید علت شده است.

یکی از کاستی‌های جبران ناپذیر در این حوزه در خصوص محتوی این بازی‌ها و نپرداختن به تاریخ معاصر و به خصوص حوادث و اتفاقات مهم قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. درست در نقطه مقابل دشمنان ما دقیقا بر روی این برهه مهم تاریخی تمرکز کرده‌اند. ساختن بازی‌های مختلف علیه کشورمان و هدف قرار دادن باورهای مذهبی و به خصوص تمرکز بر آخرالزمان و ظهور حضرت حجت(عج) دستمایه رایج اغلب بازی‌های وارداتی است. متاسفانه در تکامل این روند، تحریف تاریخ معاصر و به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی نیز در دستور کار اتاق‌های فکری دشمن قرار گرفته است.

بند اول از ماده 2 اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی و بند سوم ماده 3 این اساسنامه نیز به تعریف سیاست‌های مناسب برای مقابله با بازی‌های مضر و مخرب اشاره دارد. حال با تمام این مسئولیت‌ها و وظایف فکر می‌کنید برگزیده چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تنها نهاد حاکمیتی و سیاست‌گذاری کشور در راستای کدامیک از اهداف تعیین شده این بنیاد قرار داشته است؟

"انقراض" مغایر با آموزه‌های الهی و سبک زندگی ایرانی

بازی «انقراض» یا با نام انگلیسی Dead August که در شرکت ایرانی «پ.» تولید شده و قرار است شرکت‌های BigFish و GameHouse توزیع آن را در اروپا و آمریکا برعهده بگیرند. این بازی در چهارمین جشنواره بازی های رایانه‌ای که مهرماه سال گذشته در برج میلاد ‫برگزار شد موفق به دریافت دو جایزه بهترین بازی ادونچر و دیپلم افتخار بهترین ‫کارگردانی هنری شد. این بازی به نوعی شیفتگی تولید کننده به سریال walking dead و نماد مشترک آن‌ « زامبی » است، نمادی که نشان از انسان‌های آخرالزمان می‌باشد که غرب تلاش می‌کند با ساخت بازی‌ها و فیلم‌های سینمایی متعدد، تجسم عینی زامبی‌ها را در منتظران ظهور معرفی کند.

تریلر بازی انقراض

ما نه ملتی داریم، نه فلسفه‌ای و نه ایدئولوژی!

در همین زمینه موسسه "دنیای بازی" کتابی را با عنوان "حماسه متال گیر" از روی داستان بازی ویدیویی معروف به نام " Metal Gear Solid " برای مخاطبان نوجوان و جوان منتشر کرده است متن پشت جلد کتاب به وضوح می‌کوشد که جوانان را نسبت به دین، ناموس، اعتقادات و ارزش‌ها و وطن و میهن بی تفاوت و نیروی جوان که سربازان وآینده سازان کشورند را تشویق به ترک وطن می‌کند.

خلأیی که بیگانگان پر می‌کنند

با وجود موارد مذکور خلأیی که به شدت به چشم می‌خورد نبود روایت‌های دست اولی و صحیح برای نوجوانان و جوانانی که خود انقلاب اسلامی و دلایل شکل گیری آن را لمس نکرده‌اند است. با وجود گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز حتی یک روایت از انقلاب اسلامی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای دیده نمی‌شود.نقطه‌ ضعفی که به خوبی از سوی دشمنان شناسایی و بر روی آن سرمایه گذاری شد.

روایت بچه‌گانه یک فراری از انقلاب اسلامی

انقلاب 1979 عنوان بازی است که در تاریخ 16 فروردین 95 منتشر شد. "نوید خوانساری" کارگردان سینمایی بازی‌های GTA و Max Payne این بار بازی‌ای ساخته است که به بیان حوادث پیش از انقلاب اسلامی و سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب در قالب شخصیتی انقلابی که تهی از انگیزه‌های دینی و ایدئولوژیکی است می‌پردازد .

"رضا"، یک عکاس خبری جوان است که نه انگیزه سیاسی دارد و نه انگیزه دینی که به ناگاه در سیل حوادث انقلاب با تحت تاثیر قرار گرفتن از مرگ پسر عموی خود که از مبارزین بوده به انقلاب می‌پیوندد و در نهایت به یک بازیکن کلیدی در جریان انقلاب و سرنگونی رژیم پهلوی تبدیل می‌شود. همانطور که از یک بازی آمریکایی -که درباره تاریخ معاصر ایران ساخته شده- امری طبیعی است که در ادامه بازی به وقایع پس از انقلاب و بویژه تصرف سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام بپردازد اما با این تفاوت که شخصیت محوری بازی در یک پروسه تغییر سریع این‌بار بر علیه حکومت اسلامی مبارزه می‌کند .

خوانساری که در کودکی همراه خانواده، چند ماه پس از پیروزی انقلاب از ایران به آمریکا مهاجرت کرده، می‌خواهد اتفاقات پیش از انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را برای نوجوانان و جوانان ایرانی بازگو کند، وی در مصاحبه خود با صدای آمریکا می‌گوید:«این داستانی که من دارم می‌نویسم که درباره یک وقت واقعی در تاریخ ایران بود. من فکر می‌کنم که تاریک‌ترین روزها در ایران بعد از انقلاب آمد . »

خط تغییر و تحریف واقعیت‌ها حتی از عنوان بازی شروع شده است آنچه که پیش از این غربی‌ها در برنامه و عناوین خبری خود استفاده می‌کردند تا مدتی پیش واژه «انقلاب اسلامی» بود اما مدتی است که آنها در مستندهای تاریخی و خبری خود از واژه «انقلاب 57» استفاده می‌کنند مطلبی که در عنوان بازی هم رعایت شده و در مضمون، شخصیت محوری نه فردی معتقد به آرمان‌های اسلامی و نه انگیزه مشخصی در مبارزه دارد.

نکته قابل توجه در این بازی مخدوش کردن چهره بی بدیل مبارز خستگی ناپذیر شهید سید اسدالله لاجوردی است. همان طور که اشاره شد در داستان این بازی رضا شخصیت محوری بازی پس از پیروزی انقلاب به مبارزه با نظام اسلامی برمی‌خیزد و پس از دستگیری، در زندان اوین مورد شکنجه و بازجویی شهید لاجوردی قرار می‌گیرد. این اوج کینه ضد انقلاب نسبت به سیمای مرد پولادین انقلاب اسلامی(به تعبیر مقام معظم رهبری) است.

آسیب شناسی بازی‌های رایانه‌ای بحث بسیار مفصل و مهمی است و آنچه که اشاره شد تنها نمونه‌های اندکی از این وضعیت آشفته و نابسمان می‌باشد. این شرایط حاصل عدم درک درست و شناخت کافی از مواردی است که در شکل گیری بافت جامعه در دهه‌های آینده نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند. تغییر شیوه زندگی و باورهای اعتقادی کودکان و نوجوانان حاصل یک پروسه پیچیده است. این دگرگونی نه یک شبه بلکه به طور مستمر ایجاد خواهد شد و نقطه عزیمت آن جایی است که اولین تصویرسازی ذهنی توسط همین بازی‌های ویدئویی پر زرق و برق غربی صورت می‌گیرد و کم کم به باور و شکل گیری فرآیندهای فکری و شخصیتی در سنین بالا منجر خواهد شد. این اشکال اساسی در خانواده‌ها و حاکمیت وجود دارد که متاسفانه توجهی به قدرت فزاینده این رسانه‌ها نمی‌شود و از آن غافل هستند. صرف اینکه بنیادی در خصوص ساماندهی این حوزه بوجود بیاید که نقش سیاستگذاری و حمایتی داشته باشد کافی نیست. امیدواریم جوانان متخصص و توانمند کشورمان با الگوگیری از فرهنگ اسلامی - ایرانی خارج از روندهای غلط مدیریتی در کشور و با تحمل همه کاستی‌ها و ناملایمات با ساخت بازی‌های فاخر از هویت و حیثیت دینی، انقلابی و سرزمینی‌مان در مقابل این تهاجم وسیع دفاع کنند.

حجم ویدیو: 7.25M | مدت زمان ویدیو: 00:01:18 دانلود ویدیو
ارسال نظر: