همه‌پرسی در "اوستیای جنوبی" برای ملحق شدن به روسیه

کدخبر: 2022695

دولت منطقه خودمختار "اوستیای جنوبی" در گرجستان قصد دارد در مورد ملحق شدن به روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "لئونید تیبیلف" رهبر این جمهوری خودمختار که استقلال خود را از گرجستان اعلام کرده، در گفت‌وگو با خبرگزار روسی ایتارتاس از برگزاری این همه‌پرسی خبر داد.

او گفت: این همه پرسی در آینده نه چندان دور برگزار خواهد شد. ما می خواهیم ماه اوت آن را برگزار کنیم.

به گفته تیبیلف، موضوع این همه پرسی اصلاح قانون اساسی اوستیای جنوبی خواهد بود. او افزود: من صد در صد مطمئنم که مردم به این سؤال پاسخ مثبت خواهند داد.

تیبیلف یادآور شد که در سال ۱۹۹۲ همه پرسی مشابهی در مورد الحاق اوستیای جنوبی به روسیه برگزار شده بود و در آن زمان مردم از این تصمیم حمایت کردند ولی این تصمیم اجرایی نشد. همه پرسی مشابه دیگری در سال ۲۰۰۶ برگزار شده است.

این بار نخست نیست که تیبیلوف می‌گوید اوستیای جنوبی خواهان پیوستن به روسیه است.

در سال ۲۰۰۸ دولت مرکزی گرجستان به رهبری میخائیل ساکاشویلی تلاش کرد کنترل بر این منطقه را دوباره به دست آورد اما این اقدام به نزاع مسلحانه منجر شد که دخالت روسیه را به همراه داشت. پس از چند روز درگیری‌های نظامی، دو طرف توافقنامه آتش‌بس امضا کردند. بعد از آن، روسیه استقلال اوستیای جنوبی از گرجستان را به رسمیت شناخت. ونزوئلا، نیکاراگوئه و جزایر نائورو و وانوآتو هم استقلال اوستیای جنوبی را به رسمیت شناختند. هیچ کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد تا حال استقلال اوستیای جنوبی را از گرجستان به رسمیت نشناخته است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: