فرستاده تجاری انگلیس به ایران:

بانک‌های انگلیس به خاطر تحریم‌های آمریکا از تجارت با ایران می‌ترسند

کدخبر: 2022712

رویترز در مطلبی نوشت: بانک‌های انگلیسی از بیم تحریم‌های آمریکا، همچنان نسبت به تامین مالی قراردادهای تجاری با تهران بی میل هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مقامات روز دوشنبه گفتند بانکهای انگلیسی از بیم آنکه هنوز احتمال دارد هدف تحریمهای فعلی آمریکا قرار گیرند که بعد از سالها انزوا مانع از ورود مجدد تهران به بازارها می شود همچنان نسبت به تامین مالی قراردادهای تجاری با تهران بی میل هستند.

اقدامات بین المللی علیه ایران از جمله محدودیت های بانکی در ماه ژانویه و به عنوان بخشی از توافق تهران با قدرتهای جهانی که بر اساس آن ایران برنامه هسته ای خود را محدود کرد برداشته شد. اما در حالی که جمهوری اسلامی برای دسترسی داشتن به امکانات جدید تامین مالی تلاش می کند اکثر بانکهای بزرگ نگران افتادن در دام تحریمهای باقیمانده آمریکا هستند.

"نورمن لامونت" وزیر دارایی سابق انگلیس و فرستاده تجاری کنونی این کشور به ایران می گوید: «این مشکلی است که با تاسف باید بگویم حل آن به مقداری زمان نیاز دارد.»

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: لامونت که در کنفرانس موسوم به City & Financial Iran Trade در لندن سخن می گفت افزود : «شما می توانید درک کنید که چرا آنها (بانکها ) بسیار محتاط هستند . آنها قبلا میلیاردها دلار ( در این ارتباط ) جریمه شده اند.»

الکساندرا رنیسون از گروه لابی انگلیسی (Institute of Directors (IoD هم گفت بانکهای کوچکتر اروپایی حرکت به سمت تامین مالی تجارت با ایران را شروع کرده اند اما « در اینجا این تمایل به خطر کردن اصلا برای قرض دهندگان انگلیسی وجود ندارد.»

او افزود: «هر بانکی در انگلیس که در امریکا حضور دارد اصلا تمایلی به تغییر عقیده اش ندارد.»

رنیسون اظهار داشت حتی گردهم آوردن تجار ، سیاستمداران و بانکها عملا مشکل است و همین امر تلاشها را با مشکل مواجه می سازد.

ایوان وارن مشاور سیاست گذاری ارشد وزارت دارایی انگلیس هم تائید کرد که مناسبات تجاری نزدیک بین بانکهای انگلیس و همتایان امریکایی شان «در حکم چالش هایی قابل توجه به حساب می آیند.»

آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران، آمریکا را به تعلل بعد از اجرای رسمی توافق نامه هسته ای در ماه ژانویه متهم کرده است.

مارک پرایس وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری انگلیس هم گفت لندن در حال تلاش برای حل این مشکلات با واشنگتن است و افزود سجید جاوید Sajid Javid وزیر تجارت این کشور پیش از عزیمت یک هیئت تجاری رسمی انگلیس به ایران در ماه آینده با روسای بانکهای انگلیس ملاقات خواهد کرد.

پرایس که در این کنفرانس صحبت می کرد افزود: «برنامه او (جاوید) این است که بانکهای انگلیس را در آن هیئت همراه خود داشته باشد. این دولت مایل است تا شاهد آن باشد که این بانکها نقش خود را ایفا کنند.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و مقامات دولت او طی روزهای اخیر منکر آن شده اند که در نظر دارند تا امکان دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار را در تعاملات مالی فراهم سازند. تلاشهای اعضای جمهوری خواه و مخالف کنگره آمریکا برای تدوین لایحه ای که دسترسی ایران را به تعاملات دلاری مسدود می سازد هم به این فشارها می افزاید.

رنیسون گفت چنین «تلون مزاجی باعث دوری و فاصله گرفتن خیلی از بانکها می شود.»

لامونت در پاسخ خبرگزاری رویترز در مورد تلاشها برای ممنوع کردن هرگونه دسترسی به دلار که اکنون ایران با آن مواجه است گفت این امر «ناگوارترین مسئله ممکن است.»

او افزود: «اکنون آمریکا می گوید (دسترسی به دلار ) یک گزینه نیست. ما باید راههای دیگری برای حل این مسئله پیدا کنیم.»

ارسال نظر: