رزمایش بزرگ پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه پس از سه روز در جنوب شرق کشور پایان یافت

رزمایش موفق امنیتی در یک‌ششم وسعت ایران

کدخبر: 2022776

رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) نیروی زمینی سپاه که از صبح سه‌شنبه با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح در منطقه جنوب شرق کشور آغاز شده، پایان یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یکی از اقدامات اساسی در راستای تقویت بازدهی قوای مسلح و بالا بردن سطح کیفی و کمی عملکرد نیروها ، محصولات دفاعی و هماهنگی عملیاتی در میان یگان ها و نیروهای مختلف اجرای رزمایش های نظامی با محوریت نیروهای حاضر در مانور و اهداف از پیش تعیین شده است. رزمایش نیروهای مسلح نه تنها برای بالا بردن سطح توانمندی و آزمایش نیروهای نظامی صورت می گیرد بلکه همواره حامل پیام هایی سیاسی و نظامی در سطح منطقه و بین المللی و توان بازدارندگی در مقابل هرگونه تهدید و حملات دشمنان و بدخواهان است. در این میان جمهوری اسلامی ایران با تشکیل و تقویت دو نوع نیروی نظامی-دفاعی مجزا که ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شامل می شود و گذر از تجربه هایی چون دفاع مقدس توانسته است در سطح بین الملل جایگاه ایده عالی را در میان نیروهای مسلح جهان برای خود باز کند.

یکی از راه های حفظ و بالا بردن این توانمندی و جایگاه جهانی اجرای رزمایش های گوناگون در یگان های مختلف سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی است که سلسله رزمایش های پیامبر اعظم از جمله این اقدامات به شمار می رود. در این راستا رزمایش بزرگ و امنیتی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از صبح سه شنبه با حضور سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سرلشکر باقری معاون ارکان ستاد کل نیروهای مسلح، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و نمایندگان طوایف مختلف مردمی در جنوب شرق کشور آغاز شد و امروز پایان یافت، این رزمایش با محوریت قرارگاه قدس نیروهای قدس برگزار شد.

گزارش کامل این رزمایش را در زیر ملاحظه می کنید:

پنجشنبه، 26 فروردین- روز سوم رزمایش:

رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور با موفقیت پایان یافت

12:44- رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه با عنوان "رزمایش پیامبر اعظم (ص)" که روز سه‌شنبه در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد، دقایقی قبل پایان یافت.

سخنگوی رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص): رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) به اهداف خود دست یافت

12:18- سردار محمد مارانی سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم(ص) در تجمع نیروهای حاضر در رزمایش که در مصلای زاهدان برگزار می‌شد، طی سخنانی برگزاری این رزمایش را موفقیت آمیز خواند.

وی گفت: رزمایش پیامبر اعظم(ص) به اهداف والای خود رسیده است و ما توانسته‌ایم با همت نیروهای مردمی و طوایف بلوچ از امنیت پایدار دفاع کنیم.

سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم(ص) تصریح کرد: رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در مساحت 17 هزار کلیومتر مربع برابر با یک ششم خاک جمهوری اسلامی برگزار شد و اهداف آن محقق شده است.

سردار پاکپور: "۹ هزار شیعه و سنی" برای دفاع از امنیت کشور در جنوب شرق سازماندهی شده‌اند

11:42- سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه طی سخنانی در تجمع نیروهای حاضر در رزمایش پیامبر اعظم (ع) در مصلای زاهدان، با گرامیداشت یاد شهدای وحدت از جمله شهید شوشتری گفت: قرارگاه قدس را توسعه دادیم و به جنوب شرق کشور منتقل کردیم. مهمترین کاری که از بدو مسولیت قرارگاه قدس شروع شد، سازماندهی بسیج مردمی بود که در حال حاضر 9 هزار نیرو از برداران اهل سنت و شیعه بسیج مردمی، برای دفاع از امنیت در صحنه حاضر هستند.

وی با تقدیر از قرارگاه قدس، نیروهای امنیتی و منطقه ای و مردمی که در اجرای رزمایش پیامبر اعظم نفش داشتند، افزود: ما در گذشته زیرساخت لازم امنیتی را در جنوب شرق کشور نداشتیم، اما چند موضوع اصلی را در دستور کار قرار دادیم.

علی لاریجانی در تجمع بزرگ "وحدت و امنیت" در زاهدان: اتحاد مسلمانان منافع عظیمی برای اسلام و شکست بزرگی برای آمریکا خواهد بود

11:37- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در تجمع بزرگ وحدت و امنیت که در آخرین روز رزمایش پیامبر اعظم برگزار شد با بیان اینکه این مانور قدرت بزرگ وحدت در این منطقه را نشان می‌دهد اظهار داشت: یک نگاه کلی به اوضاع منطقه نشان‌دهنده این است که بیماری ناامنی در منطقه به‌وجود آمده است.

لاریجانی ادامه داد: متاسفانه دست‌هایی در کار است که می‌خواهد این بیماری باقی بماند چراکه اگر مسلمانان با هم متحد شوند، در برابر آمریکا می‌ایستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی در منطقه که سبب ایجاد تفرقه در میان فرق مختلف مسلمانان شده است، گفت: اتحاد مسلمانان منافع عظیمی برای اسلام و شکست بزرگی برای آمریکا خواهد بود.

وی رهبری آیت‌الله سیستانی را در ایجاد وحدت در عراق بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: تروریست‌ها به‌دنبال ایجاد فتنه و برهم زدن این وحدت هستند.

11:05- فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب شرق کشور گفت: رزمایش بزرگ امنیتی پیامبر اعظم(ص) در جنوب شرق با وسعت 17 هزار کیلومتر معادل یک ششم وسعت ایران طی روزهای 24 و 25 فروردین جاری با موفقیت اجرا شد

10:02- تجمع بزرگ "وحدت و امنیت" در مرحله پایانی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در مصلی شهر زاهدان آغاز شد.

09:46- علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی همزمان با روز پایانی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) در جمع نیروهای حاضر در این رزمایش حضور یافت.

چهارشنبه، 25 فروردین- روز دوم رزمایش:

در حاشیه روز دوم رزمایش پیامبر اعظم(ص) صورت گرفت دیدار سرداران سپاه با سران طوایف سیستان و بلوچستان/ حضور بسیجیان اهل تسنن در رزمایش

11:40- صبح امروز و در حاشیه دومین روز برگزاری رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص)، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار محمد پاکبور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با 15 سرطایفه و 50 سرتیره قبایل اهل تسنن سیستان و بلوچستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار صمیمانه سرداران سلامی و پاکپور از همکاری این قبایل با نیروهای نظامی در جنوب‌شرق کشورمان برای مبارزه با اشرار تشکر کردند.

همچنین نمایندگان این قبایل نیز از نیروهای نظامی در تأمین امنیت و برقراری آرامش در منطقه تجلیل به عمل آورند.

نکته قابل‌توجه در برگزاری رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) حضور بسیجیان اهل سنت این قبایل است.

09:34- علی اوسط‌ هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان صبح امروز با حضور در منطقه عمومی میرجاوه، از رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه که از روز گذشته به مدت سه روز در منطقه شرق کشور آغاز شده است، بازدید کرد.

در روز دوم رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) صورت گرفت؛ عملیات نیروهای ویژه سپاه در میرجاوه/ پاسگاه اشغالی آزاد شد

09:16- در دومین روز از برگزاری رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) در منطقه جنوب شرق کشور که از لحظاتی پیش با حضور سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و برخی دیگر از فرماندهان سپاه در منطقه عمومی میرجاوه آغاز شد، نیروهای ویژه سپاه عملیات مقابله با کمین، آزادی پاسگاه‌های مرزی و عملیات راه بندان را با موفقیت انجام دادند.

در این عملیات، بالگردهای سپاه مواضع دشمن فرضی را هدف قرار دادند و نیروهای پیاده با قرار گرفتن در مقابل نیروهای دشمن فرضی، مواضع آنها را منهدم کرده و عملیات راه‌بندان را با موفقیت انجام دادند.

نیروهای ویژه سپاه دقایقی پیش با پشتیبانی هوایی و زمینی، پاسگاه اشغال شده توسط دشمن فرضی را در ادامه برگزاری رزمایش، با موفقیت آزاد کردند.

سه‌شنبه، 24 فروردین- روز اول رزمایش:

تحقق اهداف رزمایش امنیتی نیروی زمینی سپاه

12:00- سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس و سخنگوی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، از تحقق اهداف این رزمایش خبر داد و گفت: در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) از یگان‌های مردمی، بسیجیان، نیروهای مرزبانی و یگان‌های مستقر در منطقه استفاده کردیم و من فکر می‌کنم که این رزمایش به اهداف خود رسیده است.

وی، استحکام امنیتی و تقویت امنیت پایدار را از جمله اهداف رزمایش پیامبر اعظم (ص) دانست و اظهار داشت: ما در جنوب شرق کشور از بیشترین ظرفیت مردمی برای برقراری امنیت پایدار استفاده کرده‌ایم که این نشانگر عزم و اراده مردم جنوب شرق برای دفاع از امنیت و کیان کشور است.

عملیاتی شدن "پهپاد صادق" برای نخستین‌بار در رزمایش سپاه و رصد عمق مواضع دشمن با شاهد ۱۲۹

11:53- "پهپاد صادق" برای نخستین‌بار در رزمایش نیروی زمینی سپاه عملیاتی شد و در منطقه عمومی رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پرواز درآمد.

پهپاد صادق یک پهپاد رزمی ــ شناسایی است. این پهپاد، حالا با تحویل به نیروی زمینی سپاه، با پرواز در منطقه عمومی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص)، عملیاتی شده است.

این پهپاد شباهت زیادی به پهپاد مهاجر2 نوین دارد و این احتمال وجود دارد که صادق، نمونه ارتقا یافته همان مهاجر2 نوین (M2N) باشد.(لینک گزارش مهاجر 2 نوین)

پهپاد شاهد129 نیز، مشهورترین پهپاد ایرانی است که تاکنون 3 مدل از آن رونمایی شده است. این پهپاد 2000 کیلومتر برد داشته و قادر به حمل انواع موشک‌های سدید در نمونه‌های مختلف لیزری و هدایت اپتیک است.

سردار مارانی فرمانده قرارگاه قدس و سخنگوی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) از حضور فعال پهپادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق رزمایش خبر داد و گفت: پهپادهای شاهد129 و پهپادهای صادق در اطراف مناطق برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) حضور فعال دارند و تمام تحرکات احتمالی را به‌صورت دقیق رصد می‌کنند.

انهدام مواضع دشمن فرضی توسط بالگردهای کبرا

11:07- در ادامه مرحله نخست از رزمایش پیامبر اعظم (ص)، تانک‌های تی 72 و نفربرهای بی ام پی 2 متعلق به نیروی زمینی سپاه به سوی مواضع دشمن حمله کرده و این مواضع را با آتش سنگین، منهدم کردند.همچنین، هوانیروز سپاه که به تازگی و با دستور فرمانده کل قوا تشکیل و رسما به نیروی زمینی سپاه ملحق شده است، وارد میدان شده و بالگردهای میل 17 و بل 208، نیروهایی خود را به پشت جبهه دشمن فرضی هلی‌برن کردند. بالگردهای کبرا نیز مواضع دشمن را با راکت منهدم کردند.

گفتنی است، توپ‌های 23 میلیمتری سپاه نیز، پشتیبانی پدافندی در منطقه برقرار کردند.

آمادگی قرارگاه قدس سپاه برای مقابله با هرگونه اقدام تروریستی

11:34- سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق کشور،با حضور در جمع خبرنگاران، پیام این رزمایش را برای کشورهای منطقه، آمادگی نظام جمهوری اسلامی برای همکاری با همه کشورهای همسایه و دوست عنوان کرد و گفت: ما برای مقابله با هرگونه حرکت تروریستی آماده‌ایم.

سردار مارانی افزود: در این رزمایش بخشی از اقدامات قرارگاه قدس به نمایش درآمده و استحکام بخشی به زیر ساخت‌های امنیتی منطقه، تعمیق رابطه سپاه و مردم، نشان دادن اراده نظام برای توجه اساسی به منطقه جنوب شرق و توجه به مسایل امنیتی و عمرانی و فرهنگی، مشارکت مردم بومی در تامین امنیت منطقه و تمرین برای ارتقای امادگی همه جانبه از جمله اهداف دیگر این رزمایش است.

اولین حضور پهپاد "حماسه" در رزمایش سپاه

11:02- بیش از 10 فروند از هواپیماهای بدون سرنشین «حماسه»، «مهاجر»، «ابابیل» و «شاهد» سپاه با پرواز در آسمان جنوب شرق کشور، منطقه رزمایش نیروی زمین سپاه را رصد می‌کنند. این برای اولین بار است که پهپاد «حماسه» در رزمایش شرکت می‌کند. این پهپاد اردیبهشت ماه سال 92 رونمایی شد و می‌تواند 3 مأموریت مراقبت، شناسایی و حمله با موشک و راکت را به صورت همزمان انجام دهد. مداومت پروازی بالا و توان پرواز در ارتفاع بالا از جمله ویژگی‌های این هواپیمای بومی است.

ورود نیروهای ویژه سپاه به رزمایش نیروی زمینی سپاه

10:29- در این رزمایش سه روزه و در مرحله نخست آن که در منطقه عمومی سراوان در حال انجام است، نیروهای ویژه سپاه طی عملیات موفقیت‌آمیزی مواضع دشمن فرضی را از زمین و هوا مورد هدف قرار دادند. نیروهای هوابرد سپاه با عملیات موفقیت‌آمیز هلی‌برن و رهایی‌گروگان آمادگی بیش از پیش خود را نشان دادند. در ادامه این رزمایش، نیروهای سپاه با کاتیوشا به مواضع دشمن حمله کردند.

انهدام دشمن فرضی توسط بالگردهای هوانیروز سپاه

10:25 - در اولین مرحله از رزمایش امنیتی پیامبر اعظم نیروی زمین سپاه که از دقایقی قبل در منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است سه فروند از بالگردهای هوانیروز سپاه در منطقه حاضر شده و اقدام به عملیات هلی‌برن و نیز شلیک به سمت مواضع دشمن فرضی کردند.دو فروند بالگرد 206 و یک فروند بالگرد 209 از جمله بالگردهای حاضر در این مرحله از عملیات بودند.

مشارکت ۵ قرارگاه سپاه در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص)

09:51- سردار مارانی فرمانده سپاه قدس جنوب شرق کشور با حضور در منطقه عمومی رزمایش امنیتی پیامبر اعظم(ص) طی سخنانی گفت: در این رزمایش سه روزه 5 قرارگاه فرعی، یگان‌های رزمی نیروی زمینی و هوانیروز سپاه، توپخانه، مرزبانی، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی شرکت دارند.

وی هدف از این رزمایش استحکام بخشی به زیرساخت‌های منطقه برای توسعه و آبادانی، تعمیق ارتباط سپاه و مردم و مشارکت مردم در امنیت منطقه، نشان دادن اراده نظام برای توجه اساسی به جنوب شرق کشور و تمرین برای ارتقای آمادگی همه جانبه امنیتی است.

ارسال نظر: