قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

هیئت دولت سقفی برای واردات روزانه بنزین تعیین نکرده است

کدخبر: 2022790

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما از سرخیابان بنزین خریداری نمی کنیم

به گزارش « نسیم آنلاین » قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام داشت که وزارت نفت هیچگاه در واردات بنزین از سقف تعیین شده در مصوبه هیئت دولت عدول نکرده است. شاهرخ خسروانی، ،با بیان اینکه واردات بنزین تابع سه فاکتور است، گفت: واردات بنزین تابع سه فاکتور میزان تولید کشور، میزان مصرف بنزین و میزان ذخایر استراتژیک بنزین در کشور است که در طول سال ما این سه فاکتور را مدیریت و براساس نیاز کشور، حجم واردات را تنظیم می کنیم.

وی، با تاکید بر این که وزارت نفت هیچ وقت از مجوزی که داشته عدول نکرده و تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است، افزود: در مصوبه هیئت دولت، سقف بودجه ای برای واردات بنزین تعیین شده که وزارت نفت همیشه طبق همین سقف اقدام به واردات بنزین کرده است.

خسروانی ادامه داد: در مصوبه هیئت دولت میزان واردات روزانه بنزین عنوان نشده ؛ بلکه براساس نیاز کشور سقف بودجه ای تعیین شده که بخش بین الملل وزارت نفت هم طبق آن تاکنون عمل کرده و هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این که بنزین با کشتی وارد کشور می شود و ما از سرخیابان آنرا خریداری نمی کنیم، گفت: معمولا کشتی هایی که تا دوماه قبل به دلیل مسایل تحریم وارد کشور می شد، کشتی های 30 تا 35 هزار تنی بود که حجم محموله اشان حدود 40 تا 45 میلیون لیتر بنزین می شود.

وی ادامه داد: به تبع آن وقتی کشتی کنار بارانداز پهلو می گیرد و تخلیه می شود به این معناست که در یک روز 40 تا 45 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده، اگر اینها بشود دو تا کشتی یعنی 90 میلیون لیتر بنزین در یک روز وارد کشور شده، که به این معنا نیست که واردات بنزین کشور روزانه 90 میلیون لیتر بوده است.

خسروانی اظهارکرد: مثلا در یک ماه براساس مدیریتی که انجام می شود، ممکن است سه تا پنج کشتی وارد کشور هم شود که به تازگی مثلا در بندر ماهشهر کشتی های بزرگ 60 هزار تنی هم دارند، پهلو می گیرند که به این معنا نیست که ما داریم در روز 60 هزار تن بنزین وارد کشور می کنیم.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی شده این هفته یک کشتی وارد بندر می شود ، دو هفته بعد محموله بعدی می آید.

به گفته وی، آنچه که در واردات بنزین حایز اهمیت است متوسط واردات بنزین در طول یک سال است، حتی در طول یک ماه هم مهم نیست ؛ بلکه مبنا این است که در طول یک سال شمسی میانگین واردات روزانه بنزین به کشور چقدر بوده است.

خسروانی ادامه داد: قبل از تعطیلات نوروز برای تامین سوخت سفرهای نوروزی و این که ذخایر قابل قبول داشته باشیم و کمبودی ایجاد نشود، حجم واردات افزایش پیدا کرد ؛ اما بعد از این پیک مصرف ما یه دوره پریودی را تا زمان سفرهای تابستانی داریم که مصرف و واردات نرمال می شود و به تبع آن واردات کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای تامین سوخت سفرهای تابستانی در یک بازه زمانی واردات بنزین دوباره افزایش می یابد، منتها این در طول کل سال براساس مصوبه هیئت دولت مدیریت می شود.

ارسال نظر: