بهای طلای سیاه به بالاترین میزان در سال ٢٠١٦ رسید

کدخبر: 2022833

قیمت شاخص نفت خام برنت با ٨٩ سنت (۲.۱۲ درصد) افزایش به ۴۲ دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص نفت خام آمریکا نیز با ۶۴ سنت رشد، در سطح ۴۰ دلار و ۳۶ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست فریز نفتی در دوحه و افزایش امیدواری به محدود شدن عرضه نفت سبب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود در چهار ماه نخست سال 2016 برسد.

کمتر از یک هفته دیگر و در 17 آوریل (29 فروردین) قرار است نشست تولیدکنندگان مهم نفت اوپک(سازمان کشورهای صادرکننده نفت)و غیراوپک برای بررسی طرح فریز نفتی (تثبیت تولید در سطح ژانویه 2016 ) در دوحه قطر برگزار شود که این موضوع امیدواری هایی را نسبت به بهبود وضعیت قیمت ها در بازار جهانی نفت سبب شده است.

در صورت تصویب نهایی، این کشورها موظف خواهند بود تولید نفت خود را حداکثر در سطح تولید ماه ژانویه 2016 (دی- بهمن) حفظ کنند.

در هفته های اخیر و پس از اعلام موافقت تولیدکنندگان با فریز نفتی، قیمت نفت در بازار جهانی نفت افزایش یافته و بهای نفت از محدوده قیمتی 25 تا 30 دلار به بالاترین قیمت در سال 2016 و در سطح 40 دلار در هر بشکه صعود کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، همزمان با رشد قیمت کالاهای مختلف در بازارهای جهانی و همچنین با نزدیک شدن به نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه برای محدود کردن عرضه، قیمت نفت در معاملات دیروز (دوشنبه ٢٣ فروردین ماه) در بازارهای جهانی افزایش یافت.

انتشار گزارش دولت آمریکا مبنی بر پیش بینی کاهش تولید نفت شیل این کشور در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) امسال برای هفتمین ماه پیاپی، از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قیمت نفت بود.

قیمت شاخص نفت خام برنت با ٨٩ سنت (2.12 درصد) افزایش به 42 دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص نفت خام آمریکا نیز با 64 سنت رشد، در سطح 40 دلار و 36 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

با این همه، به گفته جان کیلداف کارشناس مؤسسه آمریکایی اگن کپتال، فعالان بازار نفت همچنان درباره کارآمدی نشست دوحه تردیدهایی دارند.

کیلداف گفت: بازار در آستانه نشسته هفته آینده (در دوحه قطر) پرتنش است؛ اگر این نشست هم همچون نشست پیشین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شکست بخورد، قیمتها آسیب می بینند.

روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان سعودی که از تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا هستند، در بهمن‌ماه 1394 به توافقی اولیه برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت (طرح فریز نفتی) با هدف مقابله با کاهش قیمت دست یافتند.

ارسال نظر: