سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری:

هیروشیما نماد توانایی غم‌انگیز آدمیزاد برای تخریب وحشتناک است

کدخبر: 2022941

"جاش ارنست" گفت: رفتن یا نرفتن اوباما به محل فرود آمدن بمب‌های هسته‌ای در ژاپن در سفرهای رسمی همیشه حاشیه‌ساز بوده ولی به هر حال هیروشیما نمادی برای نشان دادن توانایی بشر برای تخریب وحشتناک است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید امشب در کنفرانس خبری به حواشی احتمالی سفر آتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن واکنش نشان و تعریفی جالب از شهر هیروشیما ارائه داد.

اوباما بنا دارد ماه آینده میلادی بری شرکت در نشست خلع سلاح هسته‌ای به ژاپن برود و حضور یا عدم حضور وی در یادمان بمباران اتمی در هیروشیما، سوال امشب خبرنگاران بود؛ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیروز به عنوان اولین مقام آمریکایی در سال‌های پس از فرود آمدن «پسر کوچک» آمریکایی بر سر مردم هیروشیما، در محل یادمان کشته‌های این فاجعه حاضر شد.

سخنگو در پاسخ به این سوال گفت که حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور آمریکا در هیروشیما در خلال سفرهای رسمی به ژاپن، همیشه حاشیه‌ساز بوده است؛ ارنست البته پاسخ قطعی در این خصوص نداد.

ارنست در ادامه توضیحاتی در خصوص مسائل اخلاقی ارائه داد و گفت: «هیروشیما نمادی است که نشان می‌دهد بشر چه توانایی عظیم و غم‌باری برای تخریبی وحشتناک دارد.»

سخنگو به دستور کار نشست اتمی در ژاپن اشاره کرد و گفت: «یکی از دلائلی که رئیس‌جمهور را به حضور در نشست‌های مختلف هسته‌ای وامی‌دارد، آرزوی دیدن جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است هر چند خود وی نیز گفته که این هدفی بلند مدت است و در طول حیات وی، محقق نمی‌شود.»

ارتش آمریکا در سال 1945 با انداختن دو بمب اتمی «پسر کوچک» و «مرد چاق» بر سر مردم شهرهای «ناگازاکی» و «هیروشیما»، 220 هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

آمریکا تاکنون بخاطر این کشتار از ژاپن عذرخواهی نکرده است.

سخنگو در ادامه به همین موضوع داغ عذرخواهی پرداخت. یکی از خبرنگاران از وی پرسید که آیا اوباما در این سفر از ژاپنی‌ها عذرخواهی می‌کند؟

جاش ارنست سریع گفت : «نه.»

وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور بارها گفته و فکر کنم آخرین باری که گفت در هفتادمین مراسم سالگرد D-Day بود؛ ما به عظیم‌ترین نسل آمریکایی مدیون‌ایم.»

D-Day مراسمی است که 6 ژوئن هر سال با حضور کهنه‌سربازان فرانسوی و آمریکایی و مقامات دو کشور در ساحل نورماندی برگزار می‌شود؛ در این روز نیروهای متفقین با دادن تلفاتی چشمگیر از دیوار نورماندی گذشتند و جبهه غربی علیه نازی‌ها باز شد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ضمن ادامه پاسخ به سوال مربوط به احتمال عذرخواهی اوباما، منظور خود از «عظیم‌ترین نسل آمریکایی» که در بمباران اتمی هم نقش داشته‌اند را تشریح کرد و گفت: «هر تصمیمی که رئیس‌جمهور در این خصوص بگیرد، در راستای تصمیمات دولت و احترام به شجاعت و قهرمانی‌های آمریکایی‌هایی خواهد بود که با شرکت در جنگ‌های اول و دوم جهانی، امنیت ملی ما و حتی امنیت جهان را تضمین کردند.»

ارسال نظر: