سعید ابوطالب در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

جشنواره فیلم "مدافعان حرم" از مستندسازان حمایت کند/ مقایسه آثار مستند با موضوع سوریه در کنار سایر آثار درست نیست

کدخبر: 2023077

نویسنده کتاب "هی یو" گفت: راه‌اندازی جشنواره فیلم "مدافعان حرم" از اینکه مستندهایی تولید شده در این حوزه را به صورت خاص مورد ارزیابی قرار می‌دهد را باید به فال نیک گرفت.

سعید ابوطالب، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره جشنواره فیلم «مدافعان حرم» گفت: زمانی که به عنوان داور در بخش مستند جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم سینما حقیقت حضور داشتم، شاهد تولید برخی مستندهایی در مورد سوریه و گروه های تروریستی بودم که آثار باارزشی هم به شمار می روند؛ چرا که جنس اینگونه آثار با مستندهای دیگر بسیار متفاوت بود.

وی با بیان اینکه آثاری که درباره سوریه و گروه های تروریستی تولید شده اند، نیازمند شجاعت، جسارت و زحمت زیاد عوامل تولید است، ادامه داد: قطعا نباید آثاری که با چنین شرایطی تولید می شود در کنار آثاری که در شرایط عادی ساخته شده اند، مورد مقایسه قرار گیرد؛ از این رو باید جشنواره فیلم «مدافعان حرم» را که می خواهد فیلم های خاص را مورد ارزیابی قرار دهد، به فال نیک گرفت.

نویسنده کتاب «هی یو» با بیان اینکه همیشه تولید آثار مستندی که به موضوعات بحران زده می پردازند، کار مشکلی است و فیلمسازان فعال در این عرصه قابل ستایش هستند، اظهار داشت: بسیاری از فیلم های مستند که به شرایط حاد و بحرانی منطقه می پردازند به لحاظ تکنیکی فیلم های خوب و ارزشمندی هستند؛ اما متاسفانه حجم تولید این نوع فیلم ها بسیار کم است و از سوی دیگر امکان عرضه این فیلم ها برای مخاطبین انبوه نیز بسیار محدود است. به عبارت دیگر در سالهای اخیر، معمولا این فیلم ها در جشنواره هایی مثل جشنواره عمار یا جشنواره سینمای حقیقت حضور داشتند. بنابراین می بایست این نوع فیلم ها هم در مرحله تولید و هم در مرحله پخش مورد حمایت های مالی و معنوی قرار بگیرند که جشنواره فیلم مدافعان حرم، اهداف بلندتری را در این زمینه در جهت سیاست های خود متصور است.

ابوطالب تصریح کرد: باید فیلمسازان مستند بحران، هویت حقوقی داشته باشند؛ چرا که آنها همواره در معرض خطر و دستگیری از سوی گروههای تروریستی و حتی دولت های مستقر در مناطق بحران زده هستند؛ بنابراین به همان میزان که فیلم های بیشتری در این حوزه ساخته شود، دست برگزیدگان جشنواره فیلم مدافعان حرم نیز برای انتخاب آثار و حضور در جشنواره بازتر خواهد بود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نهادهای فرهنگی حمایت از آثار مستندی که به مسائل مختلف گروه های تروریستی در منطقه می پردازند را در دستور کار قرار دهند، گفت: اگر یکی از اهداف این جشنواره فیلم مدافعان حرم حمایت واقعی از این نوع فیلم ها باشد بی شک، هدف قابل ستایشی برای این جشنواره خواهد بود.

ارسال نظر: