گزارش «نسیم آنلاین» از اظهارات عجیب و بی‌سابقه عضو کابینه روحانی در آمریکا

چه شد که سیف در واشنگتن به همه چیز اعتراف کرد؟

کدخبر: 2023587

رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته با اذعان به عدم اتصال به سوئیفت و ال‌سی و بی ثمر بودن برجام برای اقتصاد ایران همه رشته‌های دولت در ۹۰ روز گذشته را پنبه کرد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: با آغاز امروز، اجرای برجام وارد چهارمین ماه خود شد. در سه ماه گذشته رسانه‌های منتقد دولت بارها از سر دلسوزی اعلام کردند که مهم ترین بخش اقتصادی برجام یعنی تحریم سوئیفت هنوز لغو نشده و مسئولان تیم مذاکره کننده هسته ای و به خصوص مدیران بانک مرکزی نباید از کنار این مسئله به سادگی عبور کنند.

اما مردان ساختمان میرداماد به جای این که این انتقادها را جدی بگیرند و در جهت به نتیجه رسیدن این بخش مهم اقتصادی برجام تلاش کنند، با حمله به منتقدین بر باز بودن نقل و انتقال پول از طریق سوئیفت پافشاری کردند. ولی سیف و مدیرانش بارها منتقدین را بی اطلاع و غرض ورز دانستند و حتی کار به جایی کشید که حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای هم به منتقدان هجمه وارد کرد و آنها را بی اطلاع دانست.

این در حالی است که کسانی در سه ماه اخیر از عدم اتصال به سوئیفت و مبادلات دلاری صحبت می کردند که خودشان دهه ها در سطح اول تجارت کشور قرار داشته و از بازرگانان بنام کشور محسوب می شدند. در واقع هیچ کس نمی تواند ادعا کند افرادی مانند اسدالله عسگر اولادی ، علا میرمحمد صادقی و دیگر افراد شاخص اتاق بازرگانی تخصص لازم را در خصوص نقل و انتقال بانکی و دسترسی به سوئیفت ندارد. با این حال دولتمردان باز هم ترجیح دادند بر ادعای خود مبنی بر باز بودن سوئیفت و امکان گشایش ال سی و نقل و انتقال بانکی پافشاری کنند. حتی رئیس جمهور هم در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته تاکید کرد که تاثیرات برجام مانند آفتاب تابان نمایان است و منتقدین که ادعا می کنند نقل و انتقال پولی هنوز میسر نیست، کم اطلاع هستند.

اما چند هفته قبل مسئولان بانک مرکزی تصمیم گرفتند برای پایان دادن همه شک و تردیدهای منتقدان بی اطلاع خود، در خصوص اتصال تبادلات بانکی، خبرنگاران را به اتاق سوئیفت بانک مرکزی ببرند و به قول خودشان اتصال به این سیستم نقل و انتقال پولی را به طور زنده برای خبرنگاران اکران کنند. با وجود این اتفاق، باز هم بسیاری از فعالان اقتصادی معتقد بودند که امکان اتصال به سوئیفت و یا ال سی با وجود گذشت حدود سه ماه از اجرای برجام برایشان میسر نیست.

با توجه به همه این اتفاقات در سه ماه گذشته دیروز واشنگتن پایتخت ایالات متحده آمریکا شاهد اتفاقاتی بود که تمام نگرانی های منتقدین دولت در سه ماه گذشته را تایید کرد. دیروز ولی الله سیف که برای شرکت در اجلاس سالیه بانک جهانی راهی ینگه دنیا شده بود ابتدا پشت درهای بسته با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد و سپس به شورای روابط خارجی آمریکا آمد و سخنانی را به زبان آورد که هیچ کس در تهران انتظار شنیدن آنها را نداشت.

وی رسما اعلام کرد آن چیزی که از برجام انتظار داشته تا کنون محقق نشده و آمریکا هنوز با وجود گذشت سه ماه از اجرای برجام اجازه دسترسی به سیستم مالی خود را به بانکهای ایرانی نمی دهد. رئیس کل بانک مرکزی نخستین بار به عنوان یکی از اعضای کابینه روحانی از عدم اجرای تعهدات کشورهای 5+1 به خصوص آمریکا در برجام انتقاد کرد و حتی هشدار داد که در صورت ادامه این روند برجام با شکست رو به خواهد شد. سخنان رئیس کل بانک مرکزی واکنش مقامات آمریکایی را هم در پی داشت. ابتدا جک لو وزیر خزانه داری آمریکا که با سیف دیدار کرده بود رسما اعلام کرد که آمریکا به همه تعهدات پولی و مالی خود تحت برجام عمل کرده و دیگر تعهدی را در قبال ایران ندارد. سپس جان ارنست سخنگوی کاخ سفید رسما پا را فراتر گذاشت و رسما اعلام کرد که اصلا قرار نبوده طبق برجام امکان دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا باز شود. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم آب پاکی را روی دست دولتمردان ایرانی ریخت و اعلام کرد که آمریکا نیازی نمی بینید تا اقدامات بیشتری در خصوص اجرای برجام انجام دهد. بعد از این اظهارنظرها چند ساعت پیش رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با بلومبرگ طی اظهار نظری دور از انتظار تمام رشته های سه ماه گذشته خود و سایر دولتمردان را پنبه کرد و رسما اعلام کرد که هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است.

حالا با وجود اظهارنظرهای 24 ساعت گذشته سیف و مقامات آمریکایی در واشنگتن پاسخ به چند سوال می تواند تمامی ابهامات سه ماه گذشته را به خوبی برطرف کند.

اولین سوال این است که اگر امکان دسترسی سوئیفت، بازگشایی ال سی در سه ماه گذشته مهیا نبود، پس چرا دولتمردان به خصوص ولی الله سیف و مدیرانش در ساختمان میرداماد با هجمه به منتقدین تاکید داشتند که تمامی تحریمهای بانکی، به خصوص سوئفت باز شده است؟

دلیل اینکه مقامات بانک مرکزی خبرنگاران را به اتاق سوئیفت بانک مرکزی برای اکران زنده اتصال به سوئیفت بردند، چه بود؟ اگر وقتی آقای رئیس کل در تهران بود خودش می دانست که هنوز سوئیفت وصل نشده، پس چرا راضی به انجام چنین کاری شد؟

چرا مسئولان بانک مرکزی که هنوز از اتصال کامل سوئیفت و نقل و انتقالات بانکی اطمینان نداشتند، با هجمه به منتقدین مدام بر علیه آنان جوابیه صادر می کردند؟

چرا وقتی منتقدین از روی گفته های برخی از مقامات بانک مرکزی اعلام کردند سوئیفت دلاری وصل نیست، مقامات بانک مرکزی رسما اعلام کردند که چیزی به نام سوئیفت دلاری وجود ندارد؟

اینها سوالاتی است که همه منتظرند مسئولان بانک مرکزی پاسخ شفافی برای آن اعلام کنند. باید دید آقای سیف وقتی از سفر به آمریکا بازگشت می تواند پاسخ این سوالات را بدهد یا خیر؟ مردم و رسانه ها بی صبرانه منتظر بازگشت رئیس کل بانک مرکزی از ینگه دنیا برای پاسخ به این سوالات هستند.

ارسال نظر: