آل‌اسحاق:

در دوره آقای هاشمی مدل اقتصادی بانک جهانی را پیش می‌بردند/ سیاسیون دست از سر اقتصاد بردارند

کدخبر: 2023771

رئیس سابق اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران با بیان اینکه دوره آقای هاشمی و کارگزاران مدل اقتصادی بانک جهانی را پیش می بردند گفت: در دوره اصلاح طلبان نیز با محوریت آقای نوربخش همان مدل و الگو دنبال می‌شد؛ سیاسیون حداقل برای مقطعی دست از سر اقتصاد بردارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران که در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به تبیین شعار امسال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار داشت: عمده‌ترین مسئله حاکمیت در جمهوری اسلامی حوزه اقتصاد است و مسائل دیگر حاکمیتی تحت تاثیر این حوزه قرار دارد و عمده‌ترین تهدیدات دشمن نیزدر زمینه اقتصاد می باشد.

وی بیان داشت: اگر می‌خواهیم در مقابل دشمنان که هر روز به بهانه‌ای می‌خواهند با ما در گیر شوند موفق و پیروز باشیم و به رشد و تعالی و پیشرفت برسیم و بستر ظهور حضرت ولی عصر (عج) را آماده کنیم باید خود را در اقتصاد قوی کنیم و هیچ راه دیگری نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی چیست ادامه داد: اصطلاح اقتصاد مقاومتی از دو واژه اقتصاد و مقاومت است و اقتصاد به معنای اداره امور اقتصادی و کلیه روابطی که به معیشت مردم ، روابط خارجی ، تولید و مصرف و توزیع و رابطه صادرات و واردات و از این قبیل مسائل می باشد.

آل‌اسحاق افزود: در مورد روش‌های اقتصادی سالهاست به اندازه هزاران صفحه نظریات مختلف اقتصادی نوشته شده است اما در جمهوری اسلامی ما باید اقتصادی که اسلامی باشد .

وی تاکید کرد: در حوزه اجرایی اقتصاد مدیران گوناگونی در طول تاریخ انقلاب آمده و رفته‌اند و مدل‌های مختلفی را به تناسب زمان‌های مختلف اجرا کرده اند. در زمان جنگ اقتصاد جنگی که خصوصیت اش این بود منابع کشور برای به سمت جبهه‌ها برود، پس از آن نفوذ جریان چپ در دست گرفت و در دوره آقای موسوی و بهزاد نبوی مدل اقتصادی سوسیالیستی با الف و لام اسلامی و ایران گذاشته بودند.. چپ‌ها به دنبال اقتصاد دولتی بودند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران ادامه داد: دوره آقای هاشمی و کارگزاران مدل اقتصادی بانک جهانی را پیش می بردند. در دوره اصلاح طلبان نیز با محوریت آقای نوربخش همان مدل و الگو دنبال می شد و در زمان آقای احمدی‌نژاد بر خلاف آقای هاشمی که شاخه درآمدی محور بود به شاخه توزیع عادلانه درآمدها توجه شد.

آل‌اسحاق بیان داشت: جمهوری اسلامی به همه فرصت داد تا مدل‌های خود را اجرا کنند اما واقعا در طول این سالها بر خلاف اینکه در همه حوزه‌های امنیتی و سیاسی و اجتماعی و … نمره خوبی نظام گرفته اما در حوزه اقتصادی نمره خوب نمی توانیم بدهیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌ها در کشور از حوزه اقتصادی است . خداوند به مقام معظم رهبری طول عمر دهد و سایه ایشان بالای سر همه باشد. معظم له در حوزه اقتصاد به میدان آمدند و مدل اقتصادی صحیح که اقتصاد مقاومتی است را عنوان فرمودند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران افزود: بر اساس اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد بر مبنای اسلام و ایران و مردم باشد . نسخه اقتصاد مقاومتی آماده است و باید ان را عملیاتی کرد.

وزیر سابق بازرگانی گفت: خوشبختانه ما مانند کشوری مثل بنگلادش نیستیم که منابع نداشته باشیم، ایران همه نوع منابعی برای اقتصاد دارد، نیروی انسانی تحصیل کرده داشته و از نظر هوش ، ضریب هوشی بالایی مردم ایران دارند. تنها 20 درصد معادن خود را استفاده کرده ایم، ایران همچنین موقعیت ژئوپولوتیک خوبی دارد و بر اساس نظریات جهانی که خاور میانه را هارتلند زمین می داند ایران قلب این هارتلند است.

آل‌اسحاق اظهار داشت: داشتن نسخه و مدل اقتصادی 20 درصد موفقیت است و 80 درصد آن به چگونگی اجرای این نسخه و نظارت بستگی دارد.

وی افزود: اگر در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی روحیه نداشته باشیم آن را از دست می دهیم. همچنین باید با فضا شناسی فضای اقتصاد را شناخت و بدانیم در کدام نقطه قرار داریم و همینطور در راهکارها باید مجلس و دولت و مسئولان دست در دست هم اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و عملیاتی کنند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اجرا کننده اقتصاد مقاومتی دولت است و باید دید آیا دولت روحیه لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی را دارد و اینکه مجلس آیا در این جهت با دولت هماهنگ هستند. باید در این ماموریت خاص دولت را کمک کرد و حتی دیدیم مقام معظم رهبری نیز فرمودند اگر دولت می خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند با همه وجود حمایت اش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سنگ اندازی در راه اجرای اقتصاد مقاومتی خلاف است و همه مسئولان باید اعلام کنند دولت را در اجرای اقتصاد مقاومتی یاری می کند. همه در اجرای این امر مهم رهبری باید به خط باشند.

آل‌اسحاق اظهار داشت: دولت نباید از خط مستقیم اجرای اقتصاد مقاومتی خارج شود . متاسفانه در کشور متر همه متر سیاسی است و اقتصاد را نیزبا متر سیاسی اندازه گیری می کنیم. آفت اقتصاد ما سیاسی بودن است. سیاسیون حداقل برای مقطعی دست از سر اقتصاد بر دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه مسئولان باید در اقتصاد مقاومتی هم جهت در خط مقام معظم رهبری حرکت کنند. باید قاطعانه کسانی را نمی خواهند اقتصاد مقاومتی اجرایی شود را یا اصلاح و یا حذف کرد و تکلیفشان مشخص شود.

ارسال نظر: