در نشست خبری تئاتر "بینوایان" مطرح شد؛

تئاتر مدتهاست بی در و پیکر است/ با پایان حمایت‌ مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر "شبه خصوصی" پدیدار شد

کدخبر: 2023800

کارگردان نمایش "بینوایان" در نشست خبری گفت: زمانی بود که مرکز هنرهای نمایشی ارشاد حمایت های مادی و معنوی از گروه‌ها می‌کرد و ما هنرمندان خیلی دغدغه فروش و درآمد نداشتیم اما الان که تئاتر شبه خصوصی شده و برای اجرای یک سالن خصوص باید شبی ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود، باید از هر فرمولی برای جذب مخاطب استفاده کرد تا بتوانیم نمایش را بروی صحنه ببریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری تئاتر "بینوایان" به کارگردانی سروش طاهری با حضور مسعود حکم آبادی(تهیه کننده) و خسرو شهراز، شیرین بینا، پژمان حمشیدی، مارال فرجاد و مهرانه بهنهاد از بازیگران این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندن ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سروش طاهری ضمن بیان اینکه این نمایش قرار بود قبل از اولین اجرای خود در شهر مشهد راهی جشنواره تئاتر فجر سال گذشته شود، گفت: متاسفانه این اثر بنا به دلایلی مبهم از سوی مسئولین جشنواره تئاتر فجر در قسمت بازبینی مورد تایید قرار نگرفت و برخلاف میل باطنی خود نتوانستیم با این نمایش در جشنواره تئاتر فجر حاضر شویم.

وی ادامه داد: نمایش "بینوایان" همانطور که از نامش مشخص است، محور اصلی داستانش و شخصیت های آن از اثر شاهکار ویکتورهوگو نشات گرفته است که با توجه به ایده های شخصی خودم چند نقش فرعی به آن اضافه شده است.

طاهری ادامه داد: نمایش "بینوایان" در واقع نقد برخی رفتارهای جامعه فعلی بدون هیچ نگاه سیاسی است و در اصل در این نمایش یک تلنگری به دختران امروزی خودمان خواهیم داشت که متاسفانه بر اثر بسیاری از شرایط مسائل مادی را بر موارد دیگر ارجح میدادند.

این کارگردان و بازیگر جوان در ادامه به استقبال بالای مخاطبان مشهدی از اجرای نمایش "بینوایان" اشاره کرد و گفت: مسلما شرایط اجرای نمایش در تهران به عنوان پایتخت تئاتر به هیج عنوان با شهری جون مشهد قابل مقایسه نیست و به خوبی آگاه هستم که برای اجرای تهران سختی های بیشتری را پیش رو خواهیم داشت.

در ادامه این نشست خسرو شهراز (پیشکسوت عرصه نمایش) در خصوص حضور آسان چهره های غیر تئاتری همچون پژمان جمشیدی در نمایش ها گفت: البته پژمان جمشیدی عاشق تئاتر است و به واقع نسبت به برخی جوانان تئاتری عملکر د بهتری دارد اما اگر بخواهیم فارغ از مسئله پژمان حشمیدی که وی را فرد مستعدی می دانم در این خصوص اظهارنظر کنم باید گفت، تئاتر مدتهاست درو پیکر ندارد و درش باز باز است و هر کسی که می خواهد می تواند راحت رفت آمد و کند اما اگر یک تئاتری بخواهد فوتبالیست شود تقریبا امری محال و غیرممکن است.

همچنین سروش طاهری، کارگردان کار در خصوص حضور پژمان جمشیدی در این نمایش گفت: حضور جمشیدی در این نمایش مزایا و معایبی برای گروه داشته است، مزایا آن که مربوط به توجه رسانه ای به این نمایش و البته استفاده از قابلیت های خوب این بازیگر میشود و البته انگ زدن برخی ها به ما در خصوص استفاده ابزاری از پژمان جمشیدی در این کار از معایت بشمار میرود.

وی ادامه داد: در محموع نمایش "بینوایان" از تمامی ابزارهای لازم برای یک نمایش استاندارد بهره برده است و همه فاکتورهای مناسب برای جذب مخاطب را دارد و امیدوارم در جذب مخاطب همانند اجراهای مشهد موفق باشیم.

وی تصریح کرد: کارگردان نمایش "بینوایان" در نشست خبری گفت: زمانی بود که مرکز هنرهای نمایشی ارشاد حمایت های مادی و معنوی از گروه‌ها میکرد و ما هنرمندان خیلی دغدغه فروش و درآمد نداشتیم اما الان که تئاتر شبه خصوصی شده و برای اجرای یک سالن خصوص باید شبی 500 هزار تومان پرداخت شود، باید از هر فرمولی برای جذب مخاطب استفاده کرد تا بتوانیم نمایش را بروی صحنه ببریم.

پژمان جمشیدی در این نشست گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت کنم باید بگویم تا به امروز در انتخاب نقش های سینمایی و تئاتری خود کمترین اشتباه را کردم که امیدوارم بتوانم این روند را ادامه دهم، البته در پاسخ به انتقادهایی که در خصوص حضورم در فیلم های سینمایی تجاری مطرح میشود باید بگویم، به هر حال تجارت بخشی از اقتصاد سینما محسوب میشود اما خودم معتمدم در آثار سینمایی که حضور داشته ام؛ همگی از استانداردهای سینمایی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: در خصوص حضورم در تئاتر هم باید بگویم این نمایش نهمین حضورم در تئاتر محسوب میشود که حضور در میان باتجربه های عرصه نمایش برایم افتخاری است و سعی خواهم کرد بیشتر از گذشته در این عرصه یاد بگیرم اما به هر حال یک عده هستند که می خواهند من را مقابل تئاتری ها قرار دهند و انگار پژمان جمشیدی حق برخی جوانان تئاتری را پایمال میکند.

حکم آبادی، تهیه کننده مشهدی نمایش "بینوایان" در این نشست خبری گفت: این نمایش با اجرایش در شهر مشهد به دو عنوان مهم دست یافت یکی عنوان پرفروش ترین نمایش مشهد در سال های اخیر و دیگری پرهزینه ترین نمایش مشهد.

وی ادامه داد: در مشهد به فروش بالای نمایش از مدت ها قبل اطمینان داشتم اما در تهران بنا به دلایلی پیش بینی میکنم که برایم به لحاظ مالی ضرر و زیان داشته باشد که البته امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

مارال فرجاد، بازیگر سینماو تلویزیون در این نشست خبری در خصوص حضورش در این نمایش گفت: بنده بعد از 5 سال دوری دوباره به تئاتر برگشته ام که این دوری بنده دو علت عمده داشته است، یکی به خاطر مسائل مالی و دیگری پیشنهادهای نه چندان چشمگیر .

وی وادامه داد: متاسفانه تئاتر از لحاط مالی هیح حمایتی نمیشود البته آن زمانی که مرکز هنرهای نمایشی ارشاد از هنرمندان تئاتر حمایت میکرد، هنرمندان این عرصه دغدغه کمتری داشتند.

شیرین بینا دیگر بازیگر سینماو تلویزیون در این نمایش حضور دارد گفت: از انجا که سروش طاهری هم کارگردان کاربلد و هم بازیگر قابلی در عرصه نمایش است، این موضوع کمک بسیاری به بازیگران نمایش برای درک متقابل کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر استقبال بالای مردم مشهد از این نمایش مرا غافلگیر کرد و همین موضوع بنده را به حضور در اجراهای تهران نمایش نیز دلگرم کرد.

مرانه بهنهاد نیز که در این نمایش دو نقش متفاوتی را ایفا میکند، گفت: پس از سالها حضور مدام در عرصه تئاتر و تدریس، همچنان مشغول یادگیری هستم و در این اثر در کنار "سروش طاهری بیشتر یاد خواهم گرفت و از سوی دیگر پارادکس های دو نقشی که ایقا میکند برایم جذاب است و مطمئنا برای مخاطبان هم هیجان انگیر خواهد بود.

حکم آبادی، در پایان این نشست در خصوص سرمایه گذاری در تئاتر گفت: به خوبی آگاه هستم که تئاتر با این وضعیتی که دارد قرار نیست به کسی کمک کند و ما قرار است باه عنوان بخش خصوصی به تئاتر کمک کنیم.

گفتنی است این نمایش قرار است، از 29 فروردین ماه تا 17 اردیبهشت ماه هر شب در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برود.

ارسال نظر: