تحلیل سخنان رئیس کل بانک مرکزی در آمریکا به روایت جمشید پژویان:

نقدی به سخنان سیف نیست/ رئیس کل نمی‌توانست دروغ بگوید/ دولت روحانی با مردم شفاف نیست

کدخبر: 2023947

رئیس سابق شورای رقابت گفت: این حق مردم ایران است که از واقعیت‌ها مطلع شوند و در واقع حق مردم این نیست که به آنها دروغ گفته شده و واقعیت‌ها پنهان شود.

به گزارش نسیم آنلاین ، فارس نوشت: جمشید پژویان اقتصاددان و رئیس سابق شورای رقابت درباره اظهارات ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه تاکنون هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است، اظهارداشت: آقای سیف با صداقت کامل این حرف را زد؛ این حق مردم ایران است که از واقعیت‌ها مطلع شوند و در واقع حق مردم این نیست که به آنها دروغ گفته شده و واقعیت‌ها پنهان شود.

دبیر اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام بر همین اساس تصریح کرد: مرتباٌ از گوشه و کنار و به ویژه از سوی خود دولت عنوان می‌شد که سوئیفت باز شده و انتقالات انجام می‌شود که بر این اساس مردم انتظاراتی داشتند اما می‌دیدند که برآورده نمی‌شود و آقای سیف نمی‌توانست در جایی که خودش این اطلاعات را دارد دروغ بگوید.

وی اضافه‌کرد: بدون شک این اطلاعات را خبرگزاری‌ها و مقامات آمریکایی دارند که آمریکا جلوی باز شدن محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد شده به صورت‌های مختلف گرفته و شاید این دالی باشد بر عدم اعتمادی که در دولت قبلی وجود داشته است.

پژویان در عین حال به تلاش دولت یازدهم و آقای روحانی اشاره و تصریح‌کرد: من این را نقد نمی‌کنم که چرا دولت تلاش کرده که این موانع را بردارد چون حداقل اگر این محدودیت‌ها بخش عمده‌اش باقی است اما تشدید نشده است. با وجود اینکه شنیده شده که آنها لیست‌هایی را هم اضافه کرده‌اند اما از نظر من موثق نیست و تا حدودی این التهاب کاهش یافته است.

پژویان تاکید کرد: اینکه رفع کامل محدودیت‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته باشد این گونه نیست و کم و بیش هم بسیاری از این امر مطلع بودند اما متاسفانه دولت در تمام این سه-چهار ماه با شفافیت این امر را با مردم در میان نگذاشت و اینکه بگوید آمریکا به عهدش وفا نکرده و چرا وفا نکرده است و زیاده‌خواهی می‌کند.

رئیس سابق شورای رقابت در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: مسئله اصلی این است که همیشه آمریکا زیاده‌خواهی کرده و دلیلش هم نه اینکه در خود آمریکا باشد بلکه به واسطه نفوذ غیرقابل انکاری است که لابی اسرائیل در آمریکا دارد و آنها جدای اینکه آمریکا بخواهد این موانع را بردارد و همان گونه که قبلا نیز گفته شده جلوی این کار را گرفتند.

وی افزود: اروپا با آمریکا موافق نیست و به نظر می‌رسد متعهدتر از آمریکا است و دلیلش هم نفوذ کمتر لابی اسرائیل در کشورهای اروپایی است که تا حدودی به عهدشان وفا کرده‌اند، البته تا جایی که مورد فشار آمریکا قرار نگرفتند.

پژویان تصریح کرد: متاسفانه آمریکا یک ابرقدرت از نظر اقتصادی به شمار می‌رود و دنیا و اروپا وابستگی شدیدی به آمریکا دارند. آمریکا این قدرت را دارد در جاهایی که بیشتر مسلط است نفوذ کرده و جلوی حرکات مثبتی که اروپا می‌تواند داشته باشد بگیرد.

دبیر اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به نظرم به سخن آقای سیف نقدی وارد نیست و حداقل این است که نباید انتظار داشت و خدایی ناکرده این تشویق صورت گیرد که یکی از مقامات مملکت دروغگو باشد و واقعیت را از مردم پنهان کند.

ارسال نظر: