در راستای اجرای رای دیوان عدالت اداری درباره حذف تاثیر "قطعی" سوابق تحصیلی در کنکور صورت گرفت

مصوبات سه‌گانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو

کدخبر: 2024070

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تشکیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو با حضور معاونان حقوقی وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت خبر داد.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، ابراهیم خدایی عصر یکشنبه در گفتگویی اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس به منظور برنامه ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی، کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل می‌شود.

وی گفت: بر اساس این مصوبه، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، معاون وزرا، رئیس سازمان سنجش اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو را تشکیل می‌دهند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: همچنین یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و روسای سنجش آموزش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان ناظر بر این شورا تعیین شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ماده (۲) این طرح عضویت اعضا در شورا قابل تفویض به غیر نیست و شورا با حضور حداقل ۵ نفر از اعضای ناظر رسمیت می‌یابد.

خدایی یادآور شد: شورای سنجش و پذیرش در راستای اجرای رای کنکوری دیوان عدالت اداری که به موضوع حذف تاثیر «قطعی» سوابق تحصیلی در کنکور اختصاص داشت، امروز به حضور معاونین وزرای یاد شده سه مصوبه تصویب کرد.

وی خاطرنشان کرد: این شورا وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده که نمره سه سال آخر متوسطه را که به صورت نهایی و کشوری و مطابق با قانون سنجش و پذیرش است را باید به سازمان سنجش ارسال کند.

خدایی افزود: مصوبه دوم این بود با توجه به اینکه کنکور سراسری، آزمونی مهم به شمار می‌رود و هرگونه تغییر باعث اختلال در برنامه ریزی دانش آموزان آتی و اعتراض دانش آموزانی که قبلا وارد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شده‌اند، مشکلات و تبعات اجتماعی زیادی در پی دارد.

رئیس سازمان سنجش گفت: بر همین اساس شورا مصوب کرد که سه وزیر آموزش پرورش، علوم و بهداشت یک رایزنی با رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری داشته باشند تا بتوانیم نحوه اجرای این مصوبه دیوان را روشن‌تر پیش ببریم.

وی افزود: به دلیل اینکه بحث اجرای این موضوع تبعات خاص خود را دارد؛ شورا تعیین میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی را به جلسه آتی و بعد از روشن شدن این رایزنی‌ها موکول کرد تا با مشورت و فکر بیشتر تصمیم گیری صورت گیرد.

بر اساس این گزارش مطابق مواد ۱ و۱۰ و تبصره‌های ذیل ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ نتیجه امتحان سه سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قابل تاثیر است و درصورت تحقق شرط مصرح در تبصره ۵ ماده ۵ قانون، امکان اجرای قانون فراهم است.

نظر به اینکه در بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قبل از تحقق شرایط قانونی از حیث برگزاری آزمون نهایی برای ۳ سال آخر دوره متوسطه، صرفاً در خصوص تاثیر نتیجه امتحان نهایی سال آخر در آزمون سراسری اتخاذ تصمیم شده است، این بند از مصوبه، مغایر احکام قانونی فوق الذکر است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر: