سردار وحیدی:

موشک‌های ایران وارد فاز سیاسی نمی‌شود/ هیچ مذاکره‌ای در بحث دفاعی صورت نمی‌گیرد

کدخبر: 2024260

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی تاکید کرد: در بحث دفاعی نه‌ تنها هیچ مذاکره‌ای نمی‌تواند صورت بگیرد، بلکه هر حرفی در این باره، خلاف منطق جاری در اصول و حقوق بین‌الملل است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

12 شهریور 1388 وقتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کابینه دولت دهم رای می‌دادند، موضع‌گیری و جوسازی‌های سردمداران رژیم صهیونیستی درخصوص فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، موجب شد تا معدود مخالفین در مجلس نیز از سخن گفتن در مخالفت با وی خودداری کنند تا احمد وحیدی با کسب رای اعتمادی قاطع به ساختمان وزارت دفاع برود.

سردار وحیدی از محبوب ترین فرماندهان سپاه است که علاوه بر سالها فرماندهی در نیروی قدس (به عنوان اولین فرمانده)، در مناصب دیگری نظیر معاونت اطلاعات سپاه نیز خدمت کرده است.

او که به عنوان یکی از چهره‌های شاخص ضدصهیونیستی شناخته می‌شود، پس از 4 سال وزارت دفاع، حالا مدیریت یکی از مهمترین مراکز مطالعاتی نیروهای مسلح یعنی «مرکزمطالعات راهبردی دفاعی» را برعهده دارد و علاوه بر آن یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز هست.

در آستانه دوم اردیبهشت ماه (سالروز تاسیس سپاه پاسداران) خبرگزاری فارس، میزبان سردار احمد وحیدی بود و ایشان نیز علی رغم مشغله فراوان و محدودیت زمان، ضمن بازدید از تحریریه خبرگزاری، با سعه صدر به گفتگو با خبرنگاران حوزه دفاعی نشست که ماحصل این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

* هیچ قطعنامه‌ای درخصوص کنترل موشک قابل قبول نیست

آزمایش‌های اخیر موشکی ایران و جنجال آفرینی‌های غرب در مرتبط کردن این موضوع با برجام اولین موضوعی بود که گفتگو با سردار وحیدی را با آن آغاز کردیم و وی در تشریح آن اظهار داشت: بحث موشک اصولاً تحت هیچ کنترل رسمی بین‌المللی نیست. یعنی هیچ سازمان رسمی بین‌المللی منطبق با سازمان ملل وجود ندارد که مسئولیت آن، کنترل یا محدود کردن توان موشکی باشد و هیچ کمیسیونی هم برای نظارت بر موشک‌ها در دنیا وجود ندارد.

وی افزود: تنها موضوعی که در دنیا وجود دارد، قرارداد چندجانبه‌ای به نام M.T.C.R (انجمنی داوطلبانه موسوم به «رژیم کنترل تکنولوژی موشک» The Missile Technology Control Regime) است که محدودیت‌هایی را برای اعضایی که به آن می‌پیوندند قائل می‌شود و ایران و بسیاری از کشورهای دیگر هم عضو آن نیستند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی خاطرنشان کرد: بنابراین، این مبحث که موشک‌های بالستیک و غیربالستیک باید تحت کنترل باشند، اساسا خلاف حقوق بین‌المللی است و هر قطع‌نامه‌ای هم در این رابطه صادر شود، چون مبتنی بر هیچ اصول بین‌المللی نیست، مسموع و قابل‌قبول نخواهد بود.

سردار وحیدی ادامه داد: ما کشورهای مختلفی را می‌بینیم که موشک‌های متعددی با بُردهای مختلف در اختیار دارند و هیچگاه هم کسی در مورد آنها سخنی نگفته است.

* پذیرش برجام، اتمام حجت ایران است

وی در ادامه با بیان اینکه برجام صرفاً یک توافق درخصوص مسایل هسته‌ای است و هیچ ربطی به موشک ندارد، افزود: طبیعی است که غربی‌ها با بهانه‌سازی‌هایی که درست کرده بودند، می‌خواستند اینگونه القا کنند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است اما ایران با پذیرش برجام اتمام‌ حجت کرد که به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و این موضوع هیچ ربطی به مباحث موشکی ندارد.

وزیر سابق دفاع همچنین اشاره‌ای هم به مواضع اخیر آمریکایی‌ها در این باره داشت و با بی پایه توصیف کردن این اظهارات گفت: حرف‌هایی که امروز از سوی آمریکایی‌ها و برخی غربی‌ها مطرح می‌شود، از لحاظ اصول و حقوق بین‌الملل هیچ پایه و اساسی ندارد چون اصولا ما عضو هیچ کنوانسیونی برای کنترل موشک‌ها نیستیم.

سردار وحیدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها و غرب، مسایل موشکی را به این دلیل در قطع‌نامه مطرح کردند چون می‌گفتند با این موشک‌ها می‌توان سلاح هسته‌ای حمل کرد. این حرف از اساس، غرض‌ورزی و توطئه‌چینی بود، اما با این حال ایران یک توافق هسته‌ای را امضا کرده که طی آن اصل ماجرا -موضوع کلاهک‌های هسته‌ای- منتفی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران داوطلبانه محدودیت‌هایی را پذیرفت و قرار شد پروتکل الحاقی را هم اجرا کند، اظهار داشت: بنابراین هیچ دلیلی نداشت که بحث موشکی باقی بماند اما این اظهارات نشان‌دهنده غرض‌ورزی بزرگ و دشمنی عمیق با قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران است نه بحث هسته‌ای.

* توان موشکی ایران ربطی به دیگران ندارد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران‌ بحث موشک را در چارچوب دکترین دفاعی خاص خود تعریف کرده و امروز هم توانمندی‌های بسیار گسترده و مناسبی در اختیار دارد که پاسخگوی نیازهای کشور است.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه مسئله توانمندی موشکی ایران هیچ ربطی به خارج از کشور و فراتر از مرزها ندارد، افزود: این توان موشکی در بدترین شرایط تحمیلی از سوی دشمن تأمین شد و طبیعی است باز هم مسیر رشد و پیشرفت خود را به لحاظ کمی و کیفی طی کند و ما در این باره هیچ مشکلی نداریم.

* محدودیت در بُرد موشک‌ها نشانه حسن نیت ایران است

وی تعیین محدودیت در بُرد موشک های ایران علی رغم توانمندی در طراحی و ساخت آنها را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: کشور ما نخواسته است توانمندی‌های بالقوه خود را بالفعل کند، چون فعلا نیازی در این خصوص ندارد.

وزیر سابق دفاع ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که موشک‌های ما ربطی به کشورهای همسایه و حتی کشورهای خارج از منطقه ندارد اما با توجه به مواضع متجاوزانه‌ای که مرتباً از زبان صهیونیست‌ها مطرح شده، طبیعی است که جمهوری اسلامی خودش را مجهز کند و به همین دلیل این چارچوب را برای خود طراحی و عملیاتی کرده و آنچه امروز گفته می‌شود، نشان از توطئه‌ها و کینه‌های عمیقی است که هیچ ربطی به فعالیت‌های جمهوری اسلامی ندارد.

* دشمنی ما و آمریکا با اقدامات ظاهری برطرف نمی‌شود

سردار وحیدی درخصوص جنجال غربی‌ها بخصوص آمریکا بر سر رزمایش اخیر موشکی سپاه نیز گفت: آنها از این جار و جنجال چند هدف دارند و فکر می‌کردند با به راه انداختن این جنگ روانی، جمهوری اسلامی کوتاه آمده و از توانمندسازی دفاعی خود عقب نشینی خواهد کرد که البته اشتباه می‌کردند.

وی افزود: اشتباه دیگر آنها این بود که فکر می‌کردند عده‌ای در داخل با این موج همراهی می‌کنند که «کشور برای چه موشک می‌خواهد» اما مردم ما همان‌طور که گفتند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، با شنیدن هر پیشرفتی در حوزه دفاعی بسیار خوشحال و خرسند خواهند شد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی ادامه داد: مردم ما عمق کینه آمریکا به کشورشان را می‌شناسند و می دانند که این دشمنی با اقدامات ظاهری برطرف نخواهد شد و ما این کینه را در اظهارات مقامات آمریکایی به وضوح می‌بینیم.

سردار وحیدی گفت: مردم اگر نگویم بیش‌تر از مسئولان دفاعی، کمتر از آنها بر تقویت توان دفاعی تاکید ندارند و هر اتفاقی در این حوزه می‌افتد، خوشحالی و خشنودی مردم به وضوح قابل مشاهده است.

* آمریکا می‌خواست توان موشکی ایران را وارد فاز سیاسی کند

وی تصریح کرد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها گمان می‌کردند می‌توانند برای حوزه سیاسی ما نسخه جدیدی بپیچند تا ایران وارد فاز سیاسی تازه‌ای شود اما شکست این تفکر از ابتدا معلوم بود و رهبر معظم انقلاب صریح و واضح به این نکته اشاره کردند که بین ایران و آمریکا در حوزه سیاسی اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

* در ایران گوش شنوایی برای حرف‌های آمریکا نیست

وزیر سابق دفاع افزود: البته شاید اظهار اینگونه مواضع برای آنها مصرف داخلی هم داشته باشد و یا بخواهند از این طریق مرتجعین منطقه را با خود همراه کنند اما این سخن‌های بی‌منطق و توخالی هیچ گوش شنوایی در داخل ایران ندارد جز اینکه نیات باطنی آنها را بیش از گذشته برای ملت ایران آشکار می‌کند.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: آنها ابتدا می‌گفتند ایران به دنبال بمب هسته‌ای است که این حرف از ابتدا دروغ بود. حالا به دنبال این هستند که بگویند شما توان دفاعی نداشته باشید و بعد از این خواهند گفت که اصلا وجود جمهوری اسلامی برای چیست و چرا از فلسطین حمایت می‌کنید؟

* هیچگاه در برابر آمریکا کوتاه نمی‌آییم

وی ادامه داد: اینها همان موضوعاتی است که حضرت آقا در ابتدای سال به‌خوبی به آن اشاره فرمودند و ما هم باید بدانیم که هر مقدار در مقابلشان کوتاه بیاییم آنها قدم بعدی را برمی‌دارند اما اشتباه بزرگشان این است که ما هیچ‌گاه و در هیچ مرحله‌ای کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی در خصوص آینده برجام نیز اظهار داشت: به‌هرحال ما باید بدانیم با مسائل اصلی‌تری روبرو هستیم که مهمترین آنها همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، ساختن اقتصاد است که این امر هم باید با تکیه بر ظرفیت داخلی صورت بگیرد.

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه غربی‌ها هیچ‌وقت به دنبال ساختن اقتصاد ما نیستند، گفت: همانطور که در حوزه دفاعی عمل کردیم، اقتصاد را هم باید خودمان بسازیم.

وی تاکید کرد: ما باید با صرف نظر از روند موجود، کار خودمان را با قدرت در داخل انجام دهیم و بدانیم که هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها نیست چون آنها به شدت حتی در برابر متحدان خود هم عهدشکن هستند.

* هیچ مذاکره‌ای در بحث دفاعی صورت نمی‌گیرد

وزیر سابق دفاع، امنیت ملی هر کشور را جزو اصول اساسی نظام و حاکمیت آن کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در بحث امنیتی، قدرت دفاعی یک رکن اساسی است و برای همین دکترین‌ دفاعی کشورها جزو موضوعاتی است که دیگران حق دخالت در آن را ندارند و این نه‌فقط یک امر سیاسی، بلکه امر عقلانی است.

وی درخصوص اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکرات موشکی با ایران نیز تصریح کرد: طبیعتاً در بحث دفاعی نه‌تنها هیچ مذاکره‌ای نمی‌تواند صورت بگیرد، بلکه هر حرفی در این باره، خلاف منطق جاری در اصول و حقوق بین‌الملل است. آیا جمهوری اسلامی یا هر کشور دیگری می‌تواند منافع ملت خود را به خواست یک کشور دیگر پیوند بزند؟

* امریکا متهم اصلی جنایات منطقه است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی ادامه داد: متاسفانه باید گفت برخی کشورها این‌گونه هستند و منافع ملی خود را در چارچوب خواست دولت‌های غربی تعریف می‌کنند، ولی حتماً آرمان و خواست ملت ما به گونه‌ای نیست که یک آقایی از آن‌طرف دنیا بخواهد در خصوص آن مواضعی مداخله‌جویانه، بی‌ادبانه و وقیحانه بگیرد.

سردار وحیدی تاکید کرد:اصلاً کسی این حرف‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، آن‌هم از طرف رژیم آمریکا که خودش متهم اصلی همه جنایت‌هایی است که در منطقه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به برخی جنایات دولت آمریکا در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر امروز اسرائیل مرتکب جنایت‌های بی‌حدوحصر می‌شود، متهم اصلی رژیم آمریکاست، اگر برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، یک سال است ناجوانمردانه کودکان و سالخوردگان یمنی قتل‌عام می‌کند و همه زیرساخت‌های یک کشور اسلامی را از بین می‌برد، مجرم اصلی آمریکاست که هم از آنها حمایت کرد و هم در مراحل اولیه، حتی 70درصد سوخت‌رسانی هواپیماهای سعودی با آمریکایی‌ها بود.

* القاعده از درون خاندان سعودی متولد شد

وزیر سابق دفاع به شکل‌گیری گروهک‌های تکفیری و تروریستی در منطقه نیز اشاره کرد و افزود: القاعده از کجا درست شد؟ گروهی در عربستان از درون خاندان سعودی با حمایت آمریکا شکل گرفت و اولین گروه تروریستی در این مقیاس بود.

وی به حمایت آمریکا و برخی کشورهای دیگر از داعش اشاره کرد و گفت: زمانی که داعش تشکیل شد اولین موضعی که وزیر خارجه عربستان در خصوص این گروهک گرفت این بود که از آن به‌عنوان «شورای عشایر انقلابی» نام برد و تا زمانی که این گروهک تا نزدیکی‌های سامرا و اربیل آمدند، آمریکایی‌ها هیچ موضعی نگرفتند و کاری نکردند در حالیکه پایگاه‌های آمریکایی‌ها آنجا بود و علی‌القاعده حتی برای دفاع از پایگاه‌هایشان باید عکس‌العمل نشان می‌دادند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی، آمریکا و متحدین منطقه‌ای آنها بویژه عربستان را متهم اصلی شکل گیری و رشد داعش و منشأ تروریسم در منطقه معرفی کرد و افزود: هر اتفاقی که امروز در جهان اسلام می‌افتد، نتیجه سیاست‌های آمریکاست. اگر لیبی نابود شد، متهم اصلی آن آمریکا و ناتو و برخی از کشورهای عربی هستند.

سردار وحیدی ادامه داد: حالا کشوری با این سوابق سیاه می‌خواهد ایران را که تنها کشوریست که در مقابل تروریسم ایستادگی کرده و بااخلاق‌ترین ارتش‌های دنیا را در اختیار دارد و سد محکمی در برابر فروپاشی حکومت‌های منطقه به دست تروریستها بوده، متهم کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به‌هیچ‌عنوان صلاحیت چنین اظهاراتی را ندارند، چون متهم اصلی هستند و اگر یک دادگاه واقعی وجود داشت، باید محاکمه می‌شدند. البته امیدواریم وجدان‌های بیدار و کشورهای اروپایی روزی به این نتیجه برسند و آمریکا را به محاکمه بکشانند.

* موضع عربستان در قبال ایران و حزب الله مضحک است

وزیر سابق دفاع خاطرنشان کرد: همه این کشورهای مدعی به ایران بدهکارند؛ صدام را همین‌ها درست کردند اما ایران با بزرگ‌منشی سعی کرد حمایت‌های این کشورها را از صدام بعد از جنگ نادیده بگیرد.

سردار وحیدی به مواضع ضدایرانی و کینه سعودی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: عربستانی که چند صد حاجی ما را فقط به جرم اینکه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل گفتند شهید کرد، می‌آید و ادعا می‌کند حزب‌الله تروریست است و مدعی می‌شود ایرانی‌ها در لیست حامیان تروریست هستند.

وی این مواضع سعودی ها را مضحک خواند و افزود: اینگونه رفتار موجب تمسخر وجدان‌های بیدار و عقلانیت بشری است که چطور عده‌ای می‌نشینند و این مواضع‌ را می گیرند و آمریکایی‌‌ها هم خیلی راحت می‌پذیرد و از آنها حمایت می کند.

* شاهد فروپاشی رسمی نظام آمریکا هستیم

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی اضافه کرد: این سراشیبی بزرگی نه‌فقط در حوزه اخلاق، بلکه در حوزه سیاست است که اینها گرفتارش شدند و در مواجهه با معیارهای انسانی و اخلاقی روزبه‌روز وضعیت آمریکایی‌ها وخیم‌تر می‌شود و ما امروز شاهد یک فروپاشی رسمی هستیم.

* ایران از ابتدا ماهیت گروه‌های تروریستی منطقه را شناخت

سردار وحیدی که در آستانه دوم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران با خبرگزاری فارس گفتگو می کرد، به حضور مستشاری این نهاد انقلابی در سوریه و دفاع از مقاومت پرداخت و گفت: زمانی که مقاومت ضدصهیونیستی در منطقه شکل گرفت، غربی‌ها با همدستی کشورهای مرتجع منطقه، بدلی را در برابر آن علم کردند که این بدل، یک جریان تروریستی بود.

وی ادامه داد: آمریکا و متحدانش گروه‌های تروریست را در ظاهر با شعارهای مردمی اما در باطن در خدمت سیاست های آمریکا، اسراییل و ارتجاع منطقه در کشورهایی که مهد مقاومت بودند تشکیل دادند تا بتوانند صحنه را عوض کنند اما جمهوری اسلامی از همان ابتدا موضوع را فهمید و می دانست که با یک جریان تروریستی مواجه است.

وزیر سابق دفاع به جنایات تروریستها در سوریه ازجمله حمله به حرم حضرت زینب(س) اشاره کرد و اظهار داشت: کدام‌یک از این کارها می‌توانست توسط مردم سوریه صورت گیرد؟ چه طور این رفتار می‌تواند جنبشی برای دستیابی به دموکراسی قلمداد شود؟

سردار وحیدی گفت: کشورهای غربی و مرتجعین منطقه کاملاً متوجه بودند و می‌خواستند از این طریق صحنه را عوض کنند چون تنها راه مقابله با مقاومت را در شکل‌گیری این جریان می‌دیدند اما جمهوری اسلامی با این نگاه عمیق که سوریه اولین خط مقاومت است، وارد صحنه شد و اتفاقات چند سال اخیر نیز نشان می‌دهد چقدر تحلیل‌های ایران درست بود.

وی ادامه داد: 5 سال از شروع این وقایع می‌گذرد و حالا همه به ماهیت تروریستی این گروه‌ها معترفند آن هم بعد از اینکه نتوانستند حکومت سوریه را که در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند، سرنگون کنند.

* سپاه از غرق شدن سوریه در تروریسم جلوگیری کرد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران به عنوان پیشگام مبارزه با تروریسم در منطقه، با یک تحلیل دقیق وارد ماجرا شد و البته این ورود با وظایف انقلابی و آرمانی این نهاد نیز مطابقت داشت و نتیجه کار این شد که از غرق شدن سوریه در جریان تروریسم جلوگیری به عمل آمد.

* هرکس باد بکارد طوفان درو می‌کند

سردار وحیدی اضافه کرد: متاسفانه برخی کشورها هنوز هم بجای اعتراف و ابراز پشیمانی، همان سیاست‌های قبلی خود را به شکلی دیگر ادامه می‌دهند و حاضر نیستند تروریست‌هایی که دانشگاه، بیمارستان و مراکز غیرنظامی را بمباران می‌کنند، از لیست گروه‌های تروریستی خارج کنند اما باید بدانند کسی که باد بکارد، طوفان درو می‌کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی کاملا به وظایف خود عمل کرده و این تحلیل‌های بی‌پایه و هدفمندی که گاها دیگران برای متزلزل کردن کشورمان در اجرای این وظایف اخلاقی، سیاسی، مطرح می‌کنند، هیچ تأثیری نخواهد داشت.

وزیر سابق دفاع در عین حال افزود: ما هیچ‌وقت نمی‌خواهیم هیچ کشوری دچار بحران شود اما این واقعیتی است که وقتی بحران شروع ‌شد، چاره‌ای جز دفاع نیست.

سردار وحیدی گفت: امروز تنها نیروی مسلحی که می‌تواند در مقابل این جریان تروریسم افسارگسیخته که توسط آمریکا و اسرائیل و جریان مرتجع عرب شکل گرفت بایستد، ایران است.

* نقش نیروی قدس در ماموریت‌های برون‌مرزی سپاه

وی ادامه داد: شما ملاحظه کردید زمانی که کوبانی در خطر بود، برخی از کشورها در فاصله چند کیلومتری آن قرار داشتند اما هیچ کاری برای نجات این منطقه نکردند و کوبانی در معرض یک فاجعه انسانی قرار گرفت.

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: این کمک‌های ایران و سوریه بود که جلوی این فاجعه انسانی را گرفت.

سردار وحیدی افزود: در اربیل عراق هم اوضاع همین‌گونه بود و این شهر در معرض سقوط قرار داشت و تروریست‌ها به 20 کیلومتری آن رسیده بودند اما اینجا هم جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران با قدرت ایستاد.

وی تصریح کرد: نیروی قدس یک وظیفه برون‌مرزی دارد و توانسته این بخش از وظایف سپاه را محقق کند و به‌خوبی از پس مسئله برآید.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی ادامه داد: آمریکایی‌ها رسماً اعلام کردند که موضوع داعش به این زودی‌ها پایان نمی‌پذیرد و از این طریق چند هدف را دنبال می‌کردند ازجمله اینکه اعلام کردند چاره‌ای جز کنار آمدن با تروریستها نیست اما در واقع آنها نمی‌توانستند از پس این صحنه برآیند و در یک مورد مشخص هم دیدیم وقتی اینها وارد یکی از شهرهای گرفتار شده توسط تروریست‌ها شدند، تقریباً 80 درصد شهر را نابود کرده و تازه بازهم نیروهای اصلی خود عراق بودند که آنجا را پس گرفتند.

* مبارزه با تروریسم برای نیروی قدس یک امر واضح و روشن است

سردار وحیدی حضور آمریکایی‌ها را تنها سبب ویران‌سازی شهرها عنوان کرد و اظهار داشت:آنها با ادعای قدرتمندترین ارتش جهان که حتی سابقه جنگ‌های چریکی در ویتنام را هم دارند، نه از پس داعش در عراق برآمدند و نه طالبان در افغانستان.

وی گفت: امروز جمهوری اسلامی و نیروی قدس تجربیات ارزشمندی دارند و مبارزه با تروریست‌ها برای دوستان ما موضوعی بسیار روان و روشن است.

* قدرت حزب‌الله ده‌ها برابر از قبل شده است

وزیر سابق دفاع درخصوص برخی تحلیل‌ها مبنی بر ضعیف شدن مقاومت بویژه حزب‌الله لبنان به دلیل حضور در جبهه سوریه، با رد این موضوع تصریح کرد: اگر بگوییم قدرت مقاومت نسبت به آخرین جنگ با رژیم صهیونیستی ده‌ها برابر افزایش یافته، حرف گزافی نزده‌ایم.

سردار وحیدی ادامه داد: تجربه سوریه برای مقاومت، اندوخته‌ای مضاعف است و اگر دوستان ما در سوریه وارد نمی‌شدند، امروز خود لبنان در آتش تروریسم می‌سوخت چراکه تلاش زیادی در جنوب این کشور و حتی در داخل بیروت صورت گرفت که تروریسم را توسعه دهند اما مقاومت به کمک ارتش لبنان آمد و توانست جلوی ورود تروریست‌ها را بگیرد.

وی با بیان اینکه تروریست‌ها با از بین بردن زیرساخت‌ها در سوریه و درگیر کردن ارتش و ملت سوری که در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی هستند، می‌خواستند مقاومت را در حفره سوریه به ضعف بکشانند، تاکید کرد: اما ملت سوریه بیدار شدند و دشمنان خود را شناختند و امروز دولت، ارتش و ملت سوریه اگرچه در ظاهر دچار مشکلاتی شدند اما به لحاظ روحی و روانی آماده‌اند و رزمندگان کارکشته‌ای که امروز در سوریه رشد یافته‌اند، می‌توانند این خسارات را جبران کنند.

* انتفاضه سوم فلسطین بی‌سابقه است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی در ادامه به موضوع مقاومت در فلسطین پرداخت و تصریح کرد: در صحنه فلسطین می‌بینید که انتفاضه سوم در همین شرایط رخ داد و اتفاقاتی که امروز در کرانه باختری و سرزمین‌های 1948 رخ می‌دهد، کم‌سابقه است و صهیونیستها علی‌رغم سرکوب‌های وحشیانه هنوز نتوانستند انتفاضه را سرکوب کنند.

سردار وحیدی ادامه داد: نکته عجیب این است که در اوج انتفاضه مردم فلسطین هیچ صدایی از سوی کشورهای مدعی اسلام و به‌ویژه کشورهای مرتجع منطقه بلند نمی‌شود و هیچ دفاعی از این ملت مظلوم صورت نمی‌گیرد.

* مسلح کردن کرانه باختری کار آسانی است

وی در تشریح تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مسلح شدن کرانه باختری، این موضوع را مسئله‌ای استراتژیک عنوان کرد و افزود: جالب است حضرت آقا زمانی این نکته را فرمودند که هنوز انتفاضه سوم شکل نگرفته بود و این نشان دهنده قدرت و دقت در تحلیل توسط ایشان است.

وزیر سابق دفاع گفت: امروز مردم فلسطین از سر ناچاری و عمق فشاری که به آنها می‌آید پشت ماشین می‌نشینند و خود را به اشغالگران می زنند یا با چاقو به جنگ سربازان تا بن دندان مسلح می‌روند.

سردار وحیدی ادامه داد: حالا اگر این مردم با همین انگیزه، به سلاح مجهز شوند، دستاوردهای بسیار بیش‌تری خواهند داشت و طبیعتاً دوستان فلسطینی ما تلاش‌هایی را انجام می‌دهند که باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه مسلح کردن کرانه باختری برای مبارزین و مجاهدین کار سختی نیست، تصریح کرد: مبارز و مجاهدی که حاضر است جان خود را از دست بدهد تا یک عنصر منحوس صهیونیستی را از بین ببرد، برایش مشکل نیست که تلاش کند و سلاح به دست بیاورد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی اضافه کرد: مشکل این است که کشورهایی که باید به تقویت مقاومت کمک کنند، پولهایشان را صرف کشتار مسلمانان در یمن و سوریه و عراق کردند درحالی‌که اگر یک ‌صدم این پول‌ها را به فلسطینی‌ها می‌دادند، تأمین سلاح در کرانه باختری خیلی هم راحت بود.

سردار وحیدی اظهار داشت: این خیانت بزرگی است که سردمداران این کشورها در حق ملت فلسطین می‌کنند و جزو تاریک‌ترین برگ‌های تاریخ است که بر پیشانی این حاکمان خواهد ماند که وقتی ملت فلسطین برای رسیدن به‌حق خودشان در اوج رشد بودند، آنها در کنار اسرائیل ایستادند و آمریکایی‌ها رسماً اعلام کردند که برخی از کشورهای عرب منطقه به سراغ ما آمده و ما را پشتیبان خود می‌دانند.

وی اضافه کرد: این ارتباطات از قبل هم وجود داشت، اما آشکار کردن آن و رها کردن ملت فلسطین ننگ بزرگی است که حتی از سوی خود آنها هم تکذیب نشد.

* برای خرید تجهیزات نظامی مانعی نداریم

وزیر سابق دفاع در بخش پایانی این گفتگو به موضوع تقویت نیروهای مسلح و برطرف کردن نیازهای دفاعی کشور پرداخت و در پاسخ به این سوال که موضوع خرید اقلام و تجهیزات نظامی تا چه در در دستور کار نیروهای مسلح ما قرار دارد، گفت: اولاً ما باید به این نکته توجه کنیم که چه در تحریم رسمی باشیم و چه نباشیم، آنچنان سلاحی به ما نمی‌فروشند و اساساً رشدی که در نیروهای مسلح در حوزه‌های دریایی، هوایی، زمینی و فضایی شاهد بودیم، ناشی از یک عزم و اعتماد به‌نفس ملی است.

سردار وحیدی در عین حال افزود: اما اگر زمینه‌هایی برای خرید تجهیزات پیدا شود و جمهوری اسلامی هم به آن احتیاج داشته باشد از آن‌ نیز استفاده می‌کند که موضوع S-300 یک نمونه است.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند همان زمان که (روس‌ها) گفتند S-300 را نمی‌دهند، دوستان ما در وزارت دفاع دست به کار شدند و گام‌های بسیار خوبی هم برداشته شد، ولی با این حال جمهوری اسلامی مانعی نیز برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود قائل نیست اما اساس تفکر این است که دفاع مطمئن دفاعی متکی‌ به‌ خود است و دفاع متکی‌به‌خود، دفاعی است که ابزارش نیز ساخته دست داخل باشد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی تصریح کرد: البته پولی که جمهوری اسلامی صرف سلاح می‌کند، قابل‌ مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

* دولت باید نیازهای حداکثری نیروهای مسلح را برطرف کند

سردار وحیدی با تاکید بر اینکه دولت‌ها هم باید نیروهای مسلح را حمایت کرده و حداکثر نیازمندی آنها را برطرف کنند، گفت: برخلاف اینکه برخی تلاش می‌کنند بگویند دنیای نظامی‌گری تمام شده، اما می‌بینیم که همه اتفاقات اطراف کشورما ما از همین سنخ است و حمله و تجاوز به امری جاری در منطقه ما تبدیل شده و کشورها به‌راحتی یکدیگر را بمباران می‌کنند، بنابراین دفاع از مرزها جزو وظایفی است که دولت‌ها همواره باید از آن حمایت کنند.

ارسال نظر: