رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو:

محصولات تراریخته فقط با مجوز وزارت بهداشت و برچسب مخصوص وارد بازار می‌شوند

کدخبر: 2024286

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو به چالش‌های سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و گفت: بهتر است در زمینه واردات، سیستم‌های نظارتی بهتر عمل کنند و این موضوع باید در رأس برنامه‌های دولت قرار بگیرد تا بتوانیم سلامت محصولات را تضمین کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسین رستگار، رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو با تبریک روز علوم آزمایشگاهی و بزرگداشت حکیم جرجانی با اشاره به نقش بسیار مهم آزمایش در تصمیم گیری‌های سلامت، گفت: در این ‌باره باید تأکید کرد مجوزهای صادر شده برای محصولات و تشخیص طبی همگی مبتنی بر انجام آزمایش است که با اندازه گیری فاکتورهای مشخص انجام می‌شود و بر این اساس سلامت محصول، نمونه و مشکلات موجود، ما را در تصمیم گیری بهتر یاری می‌کند و آزمایش یک ملاک عملی است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در بخش غیر آزمایشگاهی اتخاذ تصمیم بر اساس مستندات است، تصریح کرد: معمولاً گاهی اتفاق‌های زیادی می‌افتد که در مستندات دست می‌برند مثل مدارک تقلبی، ولی در آزمایشگاه معمولاً احتمال انحرافات خیلی کم است.

رستگار، با تأکید بر اینکه نتایج آزمایش مهم‌ترین سند در دادگاه است که می‌شود از آن دفاع کرد، افزود: شاید قاضی خیلی از سند‌ها را نپذیرد ولی نتیجه یک آزمایش قابل بحث نیست و به راحتی می‌شود براساس آن تصمیم گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۴ تشریح کرد: در سال گذشته ما با چالش‌های مختلف و بزرگی در حوزه غذا و دارو مثل برنج‌های مانده در انبار، آب معدنی و آبلیموی تقلبی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع توانست با تمام قدرت ورود پیدا کرده و تمام آن‌ها را به صورت کشوری مورد ارزیابی قرار دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه ما به حقایقی دست پیدا کردیم از جمله اینکه اشکالاتی در تولید کشور وجود دارد و همچنین بهتر است در زمینه واردات، سیستم‌های نظارتی بهتر عمل کنند و این موضوع باید در رأس برنامه‌های دولت باشد تا بتوانیم سلامت محصولات را تضمین کنیم.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه ما سعی می‌کنیم در همه شرایط بر اساس مباحث علمی و اصول سختگیرانه دنیا عمل کنیم، ادامه داد: در مورد محصولات تراریخته نیز فقط با مجوز وزارت بهداشت و برچسب مخصوص تراریخته اجازه توزیع این محصولات در بازار داده می‌شود.

رستگار، با اشاره به تقویت و ارتقاء سیستم‌های نظارتی و کنترل کیفی به ویژه در آلاینده‌های غذایی در سال ۱۳۹۵ تصریح کرد: موضوع تقلبات در دنیا در حال گسترش است و ما سعی می‌کنیم در سال جاری با افزایش سطح آموزش و خرید تجهیزات لازم آن را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در مورد شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" و نقش آن در حوزه آزمایشگاه گفت: در این زمینه ما تسهیلات لازم برای ورود کالای تولید داخل به بازار را فراهم می‌کنیم که البته مستلزم ارائه خدمات با کیفیت است.

این مقام مسئول کیفیت لازم محصولات را برای ارتقاء سلامت مردم مهم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی علاوه بر تولید محصولات، صادرکردن آن نیز است که مستلزم آن است که آزمون‌های سلامت و کیفیت را به خوبی بگذرانند و مجوز لازم را دریافت کنند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو به بودجه مورد نیاز این بخش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تقلبات و آلاینده‌های جدید در حال گسترش است که باعث شده دستگاه‌های فعلی برای تشخیص آن جوابگو نباشند و ما باید از دستگاه‌های پیشرفته تری استفاده کنیم که مستلزم هزینه‌های بالایی است.

رستگار با اشاره به اینکه اگر در آزمایشگاه‌ها هزینه بیشتری صرف شود می‌توانیم به نتایج بهتری نیز دست پیدا کنیم، افزود: در این زمینه ابراز و تجهیزات مورد نیاز گاهی نیازمند هزینه گزافی است، و البته با توجه به بودجه پیش بینی شده در سال ۹۵ سعی می‌کنیم به وظایف خود در این حوزه عمل کنیم.

وی در پایان اجرای اصول اقتصاد مقاومتی به صورت علمی را در همه ارگان‌ها خواستار شد و گفت: نکته مهم این است که اقتصاد مقاومتی قبل از اینکه از نظر اجرایی مورد توجه قرار گیرد باید از نظر علمی بررسی شود چرا که وقتی بر اساس مبانی علمی به مرحله اجرایی می‌رسیم نتایج بهتری نیز حاصل خواهد شد.

ارسال نظر: