واکنش اتحادیه عرب به اظهارات نتانیاهو درباره "جولان"

کدخبر: 2024610

اتحادیه عرب ضمن تاکید بر عربی بودن جولان اشغالی سوریه و حق حاکمیت ملت سوریه بر جولان، اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره استمرار اشغالگری این منطقه را تحریک آمیز خواند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: اتحادیه عرب در بیانیه ای بر حق ملت سوریه مبنی بر حاکمیت بر جولان اشغالی و استفاده از منابع طبیعی آن بر اساس قطعنامه های بین المللی از جمله قطعنامه شورای حقوق بشر تاکید کرد.

اتحادیه عرب در بیانیه خود آورده است که بر اساس قطعنامه شورای حقوق بشر که در تاریخ 21 مارس گذشته صادر شد، تاکید شده است که تمامی تدابیر و اقدامات قانونی و اداری اسرائیل با هدف تغییر وضعیت جولان اشغالی سوریه و وضعیت حقوقی آن باطل است و نقض آشکار قانون بین المللی و توافقنامه های ژنو محسوب می شود.

این اتحادیه در بیانیه خود که در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو در خصوص جولان اشغالی سوریه صادر شد، از جامعه جهانی خواست تا رژیم صهیونیستی را به منظور پایبندی به تمامی قطعنامه های سازمان ملل از جمله قطعنامه های شورای امنیت شماره 242 مربوط به سال 1967، قطعنامه شماره 338 سال 1973 و قطعنامه شماره 497 سال 1981 که همگی بر ضرورت عقب نشینی اسرائیل از اراضی فلسطینی و عربی از جمله جولان تاکید دارد، تحت فشار قرار دهند.

اتحادیه عرب افزود که هدف از اظهارات اخیر نتانیاهو درباره جولان اشغالی سوریه به شکست کشاندن تلاش های بین المللی برای برگزاری کنفرانس صلح بین فلسطین و اسرائیل بر اساس پیشنهاد فرانسه و نیز تحقق صلح عادلانه و فراگیر در منطقه است در حالیکه این صلح تنها با پذیرش مستلزمات صلح از جمله پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی و عربی و تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژنو سال 1967 به پایتختی قدس شرقی محقق خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه به مناسبت نخستین سالروز تشکیل کابینه خود، جلسه هفتگی کابینه را در بلندی های اشغالی جولان برگزار کرد و این نخستین بار بود که جلسه کابینه این رژیم در این منطقه اشغالی برگزار می شد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در این نشست بر موضع رژیم صهیونیستی در خصوص ادامه اشغال بلندی های جولان تاکید کرد و گفت: هرگز از جولان عقب نشینی نخواهیم کرد بلکه شهرک سازی، صنایع و کشاورزی را از طریق اتخاذ تصمیماتی، تقویت خواهیم کرد.

در ابتدای جلسه، نتانیاهو تاکید کرد که جولان تا ابد در دست رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. اسرائیل در جریان جنگ 1967 بخشی از جولان را اشغال و سپس در سال 1981 انضمام آن را به خاک خود اعلام کرد، ولی این اقدام از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

همچنین جنبش حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اقدام رژیم صهیونیستی در برگزاری نشست کابینه این رژیم در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را محکوم کرد. این بیانیه همچنین اظهارات مربوط به این نشست از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نیز محکوم کرد.

ارسال نظر: