رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تفاهم‌نامه‌های اقتصادی بعد از برجام تضمین اجرا ندارند

کدخبر: 2024787

جهان بیگلری گفت: هیئت‌های ورودی به کشور بیشتر ایرانیانی هستند که چند ماهی است مهاجرت کردند و شرکتی را به ثبت رساندند و در قالب این همایش‌ها برای تجارت به کشورمی آیند و عمده آنها فروشنده کالاهای خارجی هستند.

محمدرضا جهان بیگلری رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در حدود 3 سه سال گذشته اظهار کرد: در دولت یازدهم بهبود وضعیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها در حد شعار است و متاسفانه با وجود این که تاکنون چند ماه کوتاهی از عمر دولت باقی نمانده و بیشتر آن طی شده هیچ نتیجه مثبتی را در بر نداشته است. وی افزود: هر دولتی برای اداره کشور می‌تواند برنامه ریزی داشته باشد، این دولت هم شعارهای اقتصادی خوبی سر داد ولی هیچ کدام به بار ننشست. دولت باید برای گذر از بحران رکود اقتصادی و دستیابی به رشد اقتصادی هدف کوتاه مدت و در پی آن برنامه ریزی درستی داشته باشد و آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین و به مرحله اجرا در بیاید.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: مگر می‌شود بدون برنامه، به صورت خودجوش و با نظریه چند مدیر میانی که فکر خود را از دیگران برتر می دانند در حالی که افکارشان روی کاغذ هم نیامده و کارشناسی نشده است، به رشد اقتصادی یا جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور دست یافت. جهان بیگلری با بیان مثالی در این زمینه به نسیم آنلاین گفت: بطور مثال کشور همسایه ترکیه که به تازگی بعنوان یک کشور در حال توسعه از آن نام می برند علاوه بر در نظر گرفتن مسائل فرهنگی از جنبه های اقتصادی هم حتی برای تولید فیلمهای سینمایی اش برنامه دارد. سال گذشته یک هدف ٣٠٠میلیون دلاری برای صادرات محصولات فرهنگی شان در نظر گرفتند که توانستند به حدود ٣١٢میلیون دست یابند، حالا آمدند و در یک هدف گذاری میان مدت یک میلیارد دلار را برای سال ٢٠٢١ یعنی پنج سال آینده در نظر گرفتند.

وی تصریح کرد: ترکیه توانسته در سال گذشته به رقم پانزده میلیارد دلار در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی دست یابد. در همان سال چین با 129میلیارد دلار و آمریکا با 93میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی از کشورهای ممتاز این بخش بودند در حالی که ایران دو میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است. این یعنی کشور ما دارای پانزده درصد پتانسیل سرمایه گذاری به نسبت کشور ترکیه است آیا این منطقی است ؟

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی کارنامه قابل دفاعی ندارد

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی بیان کرد: میتوانم به جرات بگویم کشور ایران بالاترین پتانسیل جذب سرمایه گذاری در دنیا را دارا است. بطور مثال آیا سازمان سرمایه گذاری خارجی بعنوان یکی از معاونتهای وزیر امور اقتصاد و دارایی که متولی هدف گذاری، برنامه ریزی ،حمایت و جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور را عهده دار است یک هدف سه ماهه برای کشور تدوین کرده است؟ چرا هیچ مقام مسئولی از جمله رییس جمهور محترم این سئوال را از آقای خزاعی نمی پرسد که چه کارنامه قابل توجه و نوع‌‌آوری در راستای وظایف محوله سازمان سرمایه گذاری انجام داده و واقعا بر چه اساسی انتظار داریم که سرمایه گذاران خارجی بیایند و در کشور ما سرمایه گذاری کنند؟

جهان بیگلری خاطرنشان کرد: ما هنوز یک آیین نامه اجرایی قابل قبول و رویه تعریف شده در کشور نداریم و وقتی سرمایه گذاری وارد کشور می شود، مدیران دولتی برای استقبال از وی هجوم می آورند، ولی هیچ کدام کاری از دستشان بر نمی آید و بعد از سپری شدن مدت زمان طولانی سرمایه گذار متوجه می شود که سرکار بوده است.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانک، سرمایه گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با انتقاد از عملکرد سازمان سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: برخی از اقدامات مناسب در این جهت که توسط برخی مدیران و کارشناسان در دولت قبل انجام شده بود در این دولت حذف شد یا بلا استفاده مانده است. به عنوان مثال با تشکیل ستادهای سرمایه گذاری، استانداران و مدیران اجرایی کشور ملزم به پاسخگویی در خصوص سرمایه گذاران به سازمان سرمایه گذاری بودند. در این دولت نظر مدیران بر این است که خانه سرمایه گذاری در استانها ایجاد شود، حالا با چه رویه و چطوری معلوم نیست! اگر قرار است توسط بخش خصوصی اداره شود که NGO های مشابه از جمله اتاقهای بازرگانی ، تعاون ، خانه صنعت و معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ساختمان و مواردی از این قبیل به وفور داریم.

با شعار دادن و حرف زدن نمی توان شاخصهای اقتصادی را بهبود بخشید

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا به نسیم آنلاین گفت: ن می توان با شعار دادن مشکلات اقتصادی را حل کرد و با حرف زدن شاخص های اقتصادی را بهبود بخشید. باید کار کارشناسی انجام داد. اگر سازمان سرمایه گذاری تمایلی به همکاری ندارد بهتر است ستاد های سرمایه گذاری به وزارت کشور محول گردد .باید هدف تعیین کرد، برنامه ریزی کارشناسی انجام داد و عمل نمود، ولی متاسفانه دولت کل کشور را به برجام گره زده و قرار است با برجام مشکلات سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی را حل کند.

سرمایه گذاری خارجی در کوتاه مدت مشکلات اقتصادی را حل نمی کند

جهان بیگلری بیان کرد: برجام می توانست بخشی از مشکلات کشور را مرتفع نماید، ولی عمده مشکلات هیچ ربطی به برجام و مسائل سیاسی ندارد. مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی کشور با بهبود سیاست بین الملل درست نمی شود، بلکه با اصلاح قوانین و حمایت داخلی رفع می شود. کارشناسان اقتصادی توقع دارند گزارشی صحیح از وزراء اقتصادی دولت را ببینند، نه شعار و حرفهای بیهوده و وعده هایی که در قالب تشکیل ستادها و کمیته ها مطرح می شود. وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشور در رکود شدید قرار دارد، در کوتاه مدت، خارجی ها به داد اقتصاد کشور نمی رسند و فعلا جذب سرمایه گذاری خارجی نمی تواند شکافها را پر کند.

هیچ کدام از تفاهم‌نامه های اقتصادی که بعد از برجام منعقد شد ضمانت اجرایی ندارند

وی افزود: این روش دولت به حداقل ده تا پانزده سال زمان نیاز دارد در صورتی که بهبود اقتصاد کشور به زمان کوتاه تر نیاز دارد و باید برای اقتصاد کشور چاره اندیشی شود. بیشترین هیئت‌های اقتصادی در این دولت به کشور آمدند، ولی کمترین قرارداد اجرایی منعقد شد. بیشتر شاهد توافقات و تفاهم نامه هایی هستیم که تضمین اجرایی ندارند. اخیرا هم شاهد آن هستیم در هیئت‌های ورودی به کشور بیشتر ایرانیانی هستند که چند ماهی است مهاجرت کردند و شرکتی را به ثبت رساندند و در قالب این همایش‌ها برای تجارت به کشورمی آیند و عمده آنها فروشنده کالاهای خارجی هستند.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا خاطرنشان کرد: حال اگر دولت بخواهد تا پایان دوره به این رویه ادامه دهد به وضعیت اقتصادی دست خواهیم یافت که در چندین دولت بعد هم بهبودی حاصل نخواهد شد.

ارسال نظر: