استقبال سرد از اوباما در ریاض

کدخبر: 2025054

به نظر می‌رسد که این استقبال سرد سعودی‎ها در واکنش به اظهارات اخیر اوباما در خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و متهم کردن آنها به تندروی و افراطگرایی صورت گرفته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، اوباما روز چهارشنبه (1 اردیبهشت) در حالی وارد عربستان شد که بحران‌های خاورمیانه، کاهش قیمت نفت و عدم اعتماد اقتصادی و سیاسی میان ریاض و واشنگتن، تنش را به بالاترین حد خود رسانده بود .

شاهزاده فیصل بن بندر آل سعود، فرماندار ریاض در فرودگاه از رئیس جمهور امریکا استقبال کرد و مراسم برخلاف همیشه به صورت زنده از تلویزیون عربستان پخش نشد .

این در حالی است که پیش از ورود اوباما، استقبال گرم سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و دیگر مقامات ارشد سعودی از سران کشورهای همسایۀ عربستان در تلویزیون به نمایش درآمد .

سران پنج کشور امارات، بحرین، قطر، کویت و عمان برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان در روز پنجشنبه (2 اردیبهشت) وارد ریاض شدند. اجلاسی که قرار است اوباما در آن سخنرانی کند .

به گزارش روزنامۀ انگلیسی گاردین، مدت کوتاهی پس از ورود رئیس جمهور امریکا به ریاض، ملک سلمان در محوطۀ کاخ مجلل العوجا در پایتختِ عربستان از اوباما استقبال کرد و یک مکالمۀ رسمی و کوتاه پیش از دیدار دو ساعتۀ این دو مقام سیاسی در مقابل خبرنگاران صورت گرفت.

اوباما گفت: «مردم امریکا سلام خود را به شما می‌رسانند. از مهمان‌نوازی شما بسیار سپاسگزار هستیم؛ نه تنها برای این دیدار بلکه برای میزبانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و امریکا که فردا برگزار خواهد شد .»

ملک سلمان در پاسخ اظهار داشت: «من و مردم عربستان نیز از این‌که شما به دیدارمان آمده‌اید، بسیار خرسندیم .»

به گزارش پرس تی وی، تصاویر رسمیِ منتشر شده از این دیدار، اوباما را در حال دست دادن با محمد بن سلمان، فرزند پادشاه و ولیعهد دوم نشان می‌دهد؛ کسی که به عنوان وزیر دفاع سعودی مسئول سیاست‌‌های تازۀ عربستان در یمن و معمار اصلاحات گستردۀ اقتصادی در این کشور به دلیل بحران کاهش درآمدهای نفتی معرفی شده است .

شاهزاده محمد بن نایف، برادر زادۀ ملک سلمان و ولیعهد کنونی عربستان که محبوب دولت‌های غربی است و غرب‌ها او را شریکی ارزشمند در عرصۀ «مبارزه مبارزه با تروریسم و اطلاعات» می‌دانند، تنها نظاره‌گر این موضوع بود .‌ ‎

با ورود اوباما به عربستان تدابیر امنیتی در ریاض به شدت افزایش یافت. محل استقرار هیأت امریکایی در هتل ریتز کارلتون با بالگردها و خودروهای پلیس احاطه شده بود و رستوران‌ها و مغازه‌هایی که در مسیر حرکت خودروهای هیأت اوباما قرار داشتند، تعطیل شدند.

وقتی پادشاه عربستان متحدان عرب را به دوست قدیمی خود ترجیح می‌دهد

در همین حال، وبگاه خبری "سهیل نیوز" عربستان گزارش داد: در حالیکه "باراک اوباما" -رئیس جمهور آمریکا- امروز برای دیدار با "ملک سلمان" -پادشاه عربستان- و شرکت در نشست شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد ریاض شد، ولی برخلاف گذشته، پادشاه سرزمین شن‌ها، استقبال از متحدان خلیجی را به استقبال از دوست قدیمی خود ترجیح داد و کسی جز امیر ریاض، به استقبال رئیس جمهور آمریکا نرفت .

این اولین باری است که رئیس‌جمهور آمریکا، با چنین استقبال سردی از جانب حکام سعودی مواجه می شود.

از سوی دیگر، "ترکی الفیصل" رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان همزمان با دیدار باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از ریاض، گفت: "روزهای خوش قدیمی" ائتلاف تاریخی میان آمریکا و عربستان پایان یافته است.

رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان افزود:"وابستگی ما به آمریکا تا کجا می تواند ادامه پیدا کند؟ تا چه اندازه ای می توانیم روی سرسختی مقامات آمریکایی حساب کنیم؟ منافع مشترکی که ما را دور هم جمع می کند چیست؟ اینها موضوعاتی است که باید دوباره تنظیم شود."

ارسال نظر: