نقوی حسینی در واکنش به بدعهد آمریکا در برجام:

در برجام هرچه داشتیم را نقد داده‌ایم و در وعده‌های نسیه دشمن‌‌گیر کرد‌ه‌ایم

کدخبر: 2025071

این عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «نسیم آنلاین» با اشاره به اعتراف صالحی، عراقچی و سیف مبنی براینکه در برجام چیزی عاید ما نشده گفت: وقتی به دوستان دولت می‌گفتیم نقد داده‌ و نسیه گرفته‌اید ما را به جهنم حواله می‌کردند.

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص بدعهدی ایالات متحده در اجرای برجام با اشاره به اینکه توافق ایران و 5+1 با عنوان برجام یک داد و ستد محسوب می‌شود گفت: هر توافق بین‌المللی معنایش همین است، یعنی شما حاضر می‌شوید پشت میز مذاکره بنشینید و با هم بده بستان بکنید و یک مشکلی را حل کنید.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: اینکه ما موضوع پرونده هسته‌ای را از طریق مذاکره حل کنیم مورد پذیرش نظام بود و این موضوع اراده و تصمیم نظام بود نه تصمیم فرد، گروه یا دولت خاصی؛ چرا که مذاکرات الآن چندین سال است که در حال انجام هست.

وی با بیان اینکه مشکل و موضوع فقط در نوع بده بستان است گفت: اگر تا قبل از دولت یازدهم توافقی نشده بود به این دلیل بود که بر سر نوع بده بستانی که باید انجام شود و کیفیت و میزان داده‌ها و ستانده‌ها اختلاف بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه دولت یازدهم این بده بستان را با طرف مقابل انجام داد گفت: آن چیزی که ما همان ابتدا در نوع، کیفیت، اندازه و نحوه این بده بستان گفتیم این بود که در این داد و ستد؛ داده‌‌های ما همه نقد است و ستاده‌های ما همه نسیه است، در عین حالی که داده‌های ما خیلی زیاد است و ستاده‌های ما خیلی وزن ندارد؛ یعنی در هم اندازه بودن و در هم جنس بودن داده‌ها و ستاده‌ها اختلاف داشتیم.

وی با بیان اینکه کیفیت این داد و ستد بیشتر مورد انتقاد بود گفت: در حالی که داده‌های ما همه نقد است ولی ستاده‌های ما نسیه؛ چطور می‌شود آدم به دشمن اعتماد کند و وعده‌های نسیه او را بپذیرد و داده‌های نقد خود را تقدیم کند.

نقوی حسینی افزود: ما آن موقع این موارد را می‌گفتیم منتهی دوستان به جای اینکه به نقد ما پاسخ بدهند و علی‌رغم اینکه حضرت آقا هم چند بار تذکر دادند که پاسخ منتقدین را بدهید ولی ما را به جهنم حواله می‌دادند، ما را بی سواد می‌خواندند و به ما تهمت می‌زدند و اهانت می‌کردند که اینها نمی‌گذارند مشکل جیب و سفره مردم و همچنین مشکل ازدواج، کار، اشتغال جوانان، رکود و حتی مشکل آب آشامیدنی حل شود.

وی با بیان اینکه حالا برجام انجام شد و ما مطابق 11 تعهد پیوست 5 برجام همه داده‌های خودمان را نقد و در میدان عمل دادیم گفت: ما فردو را جمع کردیم، نطنز را محدود کردیم، سانترفیوژها را محدود کردیم، تحقیق و توسعه را محدود کردیم، قلب رأکتور اراک را خارج کردیم و 162 کیلو اورانیوم 20 درصد را از کشور خارج کردیم و آنقدر دوستان ماشاء الله در میدان عمل دقیق عمل کردند که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در گزارش خود به شورای حکام و شورای امنیت اعلام کرد که ایران فراتر از تعداتش عمل کرده است؛ یعنی این مقدار ذوق برای اینکه داده‌هایمان را نقد بدهیم وجود داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: ما داده‌هایمان را دادیم حالا منتظر عمل وعده‌های نسیه دشمن هستیم، دشمنی که اصلاً نمی‌خواهد جمهوری اسلامی باشد، نمی‌خواهد ما باشیم و نمی‌خواهد کشور ما توسعه داشته باشد.

وی اظهار داشت: به وعده‌های نسیه دشمنان امید بستند اما حالا که نوبت عمل به وعده‌های نسیه آنها است برای انجام هرکدام از آنها یک مانعی و بهانه‌ای درست می‌کنند و یک جنجالی درست می‌کنند تا به تعهداتشان عمل نکنند.

نقوی حسینی با تاکید براینکه معلوم است که دشمن به تعهدات خود عمل نمی‌کند گفت: شما هر کدام از این وعده‌ها از برداشتن تحریم سوئیفت بانک‌ها بگیرید تا برداشتن تحریم‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در ایران و غیره را بررسی کنید می‌بینید هیچکدام از اینها چیزی عاید ما نکرده چون دشمن نمی‌خواهد که چیزی عاید ما شود.

وی اظهار داشت: آن اوایل وقتی ما اینها را می‌گفتیم مورد حمله و اتهام و تهاجم قرار می‌گرفتیم ولی حالا می‌بینیم که آقای صالحی آرام آرام اعتراف می‌کند و آقای عراقچی نیز اذعان می‌کند که وعده‌های آنها روی کاغذ عمل می‌شود نه در میدان عمل؛ آقای سیف می‌گوید چیزی عاید ما نشده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه ما هم اعترافات امروز دوستان را می‌گفتیم که اینقدر مورد اتهام قرار می‌گرفتیم و به ما توهین می‌شد گفت: البته طبیعی است چون طرف ما دشمن‌مان است.

وی اظهار داشت: متأسفانه دوستان ما یا آگاهانه طرف مقابل را یک طرف عادی تلقی می‌کنند که اگر باشد خیلی بد است و امیدواریم که ناآگاهانه باشد البته اینها در سطحی نیستند که بگوییم نسبت به موضوع ناآگاهند و آمریکا و طرف مقابل را یک طرف عادی تلقی می‌کنند در حالی که دشمن نظام، انقلاب و مردم ما هستند.

نقوی حسینی با بیان اینکه ما مطمئنیم در آینده هم چیزی نصیب ما نخواهد شد گفت: حالا ما مانده‌ایم در مقابل یک عمل انجام شده که همه داده‌هایمان را نقد داده‌ایم و روی وعده‌های نسیه دشمن‌ گیر کردیم و حالا نه شجاعت آن را داریم که به حالت قبل برگردیم و نه می‌توانیم به این راه ادامه بدهیم.

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که دوستان به خودشان بیایند و متوجه شوند که در چه شرایطی قرار داریم و اجرای برجام را متوقف کنند تا طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و ادامه اجرای برجام را مشروط کنند؛ بالاخره باید یک طوری اخطار یا تذکری داد و موضع انقلابی بگیرند اینکه آنها انجام نمی‌دهند و ما سکوت کنیم و باریکلا هم به آنها بگوییم که نمی‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان پیشنهاد کرد: اعلام کنیم که طرف مقابل مطابق برجام تعهدات را عمل نکرده و به همین دلیل ما عمل به برجام را متوقف می‌کنیم تا بالاخره طرف مقابل یا به خود بیاید و رفتارش را اصلاح کند و یا اینکه موضعش مشخص شود.

ارسال نظر: