ادامه انتقادات مذاکره کنندگان ایرانی از بدعهدی آمریکا

ظریف: اقدامات آمریکا برای اجرای برجام کافی نبوده است

کدخبر: 2025078

وزیر خارجه ایران در گفتگو با روزنامه نیویورک‌تایمز با تاکید براینکه ایران هرگز خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نبوده گفت: آنچه ما خواستیم، اجرای توافق هسته‌ای بود که آمریکا را ملزم می‌کند به نهادهای مالی اروپا اجازه دهد برای تعامل با ایران، آرامش خاطر داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: وزیر خارجه ایران دیروز برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران در حال حاضر خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا بعنوان بخشی از توافق هسته‌ای است را رد کرد و گفت: «ما هرگز خواستار دسترسی به نظام مالی شما را نداشتیم. آنچه که ما خواستیم، اجرای توافق هسته‌ای بود که آمریکا را ملزم می‌کند به نهادهای مالی اروپا اجازه دهد که برای تعامل با ایران، آرامش خاطر داشته باشند».

وی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» تصریح کرد ادامه داد که مقامات آمریکایی باید در دادن تضمین به کشورهای دیگر که می‌توانند بدون آنکه با خطر تنبیه شدن از سوی آمریکا روبرو شوند، با ایران وارد تجارت شوند، «بسیار فعالانه‌تر عمل کنند».

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، از آنجایی که معاملات مالی بین‌المللی با دلار یا تبدیل ارز به دلار صورت می‌گیرد، شرکت‌های خارجی که تمایل به تجارت با ایران را دارند، نگران هستند که سهواً قوانین آمریکا را نقض کنند.

کری بعد از دیدار روز سه‌شنبه هفته جاری خود با ظریف به خبرنگاران در سازمان ملل گفت که دو طرف در تلاش هستند که تضمین کنند که «توافق هسته‌ای دقیقاً به همان شکلی که هست، اجرایی شود و تمامی طرفین قرارداد مزایایی را که قرار بود طبق توافق به دست آورند را کسب کنند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که دو طرف قرار است بار دیگر روز جمعه (فردا) با یکدیگر دیدار کنند.

ظریف تصریح کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا گام‌هایی را برای اجرای توافق هسته‌ای برداشته است اما «فکر نمی‌کنم که کافی باشد».

وی در اینباره توضیح داد: «آنها به یک رویکرد بسیار فعالانه‌تر احتیاج دارند تا به افراد اجازه بدهند بدانند که آنها برای تعامل با ایران تنبیه نخواهند شد».

در حین این مصاحبه که در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل برگزار شد، ظریف در خصوص موضوعات دیگر از جمله تنش‌های روابط میان ایران و عربستان اظهارنظر کرد.

نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشت که ظریف ابراز امیدواری کمی برای بهبود روابط با عربستان کرد و گفت که اطلاعات مربوط به ایران را تحریف می‌کنند زیرا این راهبرد را به نفع خود می‌داند.

ارسال نظر: