انتشار گزارش جهانی مواد مخدر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس

کدخبر: 2025092

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ را ترجمه و در قالب خلاصه اجرایی منتشر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارش جهانی مواد مخدر در سال 2015 را ترجمه و در قالب یک خلاصه اجرایی منتشر کرد.

این مرکز با اعلام این مطلب که گزارش جهانی مواد مخدر هر ساله توسط دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد تهیه می‌شود، افزوده است: گزارش سال 2015 شامل آخرین تحولات غیرقانونی بازار مواد مخدر در جهان با تمرکز بر تولید، قاچاق و مصرف آن است.

در این گزارش همچنین پیامدهای سلامت مصرف مواد مخدر نیز مدنظر قرار گرفته است.

در قالب این گزارش یک بررسی جهانی از عرضه و تقاضا برای تریاک، کوکائین، حشیش، محرک‌های مشتق از آمفتامین و مواد روانگردان جدید (NPS) و همچنین تاثیر آنها بر سلامت و بررسی شواهد علمی در مورد روش استفاده از مواد مخدر پیشگیری و اصول کلی برای حصول به پاسخ مؤثر به درمان مصرف مواد مخدر مدنظر قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش چگونه جایگزینی با هدف شکستن دور باطل کشت محصول غیرقانونی با ارائه جایگزین مناسب معیشتی به کشاورزان مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به داده‌های موجود، به نظر می رسد در زمینه تولید و پیامدهای مصرف مواد غیرقانونی برای سلامتی تغییر چندانی در وضعیت کلی جهانی نسبت به سالهای قبل مشاهده نمی شود و تاثیر مخرب مصرف مواد غیرقاونی بر سلامت انسان ها همچنان یک نگرانی جهانی است، زیرا اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر به خدمات درمانی دسترسی ندارند به گونه ای که تنها یک نفر از شش نفر مصرف کننده مسئله دار به خدمات درمانی دسترسی دارد که این حداقل نیز در خیلی از کشورها وجود ندارد . علاوه بر این، افزایش جهانی کشت خشخاش و تولید تریاک در بازار جهانی اثر گذاشته و سبب شده است چالش های نیروهای مقابله کننده در برخورد با فعالیت های پیچیده تر گروه های جنایی سازمان یافته مضاعف شود.

ارسال نظر: