معاون بهداشتی وزیر بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

۲۵ تا ۳۰ میلیون ایرانی اضافه وزن دارند/ ایرانی‌ها روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند

کدخبر: 2025237

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به موضوع کنترل وزن، خاطرنشان کرد: ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر در ایران و حدود یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن و چاقی دارند. افراد کمتر از ۵۰ سال باید ۵ گرم نمک در روز مصرف کنند و افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند باید روزانه ۳ گرم مصرف نمک داشته باشند؛

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه امسال شعار هفته سلامت «غلبه بر دیابت» است، اظهار داشت: 422 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که 50 درصد آنها از این موضوع خبر ندارند و در ایران 5 میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد.

وی افزود: بیماران دیابتی و افرادی که در معرض دیابت هستند می‌توانند زندگی سالم و طول عمر مفید داشته باشند که شرط نخست این موضوع مدیریت بیماری، رژیم غذایی مناسب و سلامت خودشان است.

سیاری: مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند

سیاری با بیان اینکه مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: افراد کمتر از 50 سال باید 5 گرم نمک در روز مصرف کنند و افرادی که بالای 50 سال سن دارند باید روزانه 3 گرم مصرف نمک داشته باشند؛ با نان و پنیر مردم روزانه 7 گرم نمک مصرف می‌کنند که این نمک زیادی باعث فشار خون می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه 10 میلیون ایرانی در کشور فشار خون دارند، تصریح کرد: 83 هزار مرگ سالانه در ایران مرتبط با فشار خون است که باید به این موضوع توجه شود.

وی افزود: روغن و قند زیاد برای سلامتی انسان مضر است و مردم باید روزانه 25 گرم قند مصرف کنند در حالی که مصرف سرانه قند مردم 65 گرم است و باید از طریق کاهش مصرف نوشابه، شیرینی و شکلات و اضافه کردن میوه و سبزیجات این موضوع را کنترل کنند.

سیاری: بیماران دیابتی باید 5 وعده غذا در روز مصرف کنند

سیاری با بیان اینکه بیماران دیابتی باید 5 وعده غذا در روز مصرف کنند، اظهار کرد: بیماران دیابتی توجه داشته باشند 3 وعده غذای اصلی و 2 میان‌ وعده در کنار ورزش باید داشته باشند.

وی افزود: توصیه می‌شود روزانه 30 دقیقه و در هفته 150 دقیقه فعالیتی داشته باشید که عرق کنید و ضربان قلب‌تان تند شود که این عدد برای کودکان و نوجوانان یک ساعت در روز توصیه می‌شود.

سیاری: 25 تا 30 میلیون نفر در ایران اضافه وزن و چاقی دارند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به موضوع کنترل وزن، خاطرنشان کرد: 25 تا 30 میلیون نفر در ایران و حدود یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن و چاقی دارند؛ توده بدنی اگر 25 تا 30 باشد خوب است و اگر بیشتر از 30 را نشان دهد چاقی محسوب می‌شود.

وی افزود: چاقی باعث سرطان، دیابت، سکته مغزی و قلبی، پوکی استخوان، مشکل خواب و ساییدگی مفصل می‌شود که باید رژیم غذایی را اصلاح و ورزش کرد تا بتوانیم وزن را کنترل کنیم.

سیاری با اشاره به یکی دیگر از فعالیت‌هایی که افراد در معرض دیابت و اضافه وزن باید انجام دهند، گفت: این افراد باید به نظام مراقبت بهداشتی در روستاها و شهرها مراجعه کنند و آنهایی که دیابت دارند باید سالانه 4 بار به این مراکز مراجعه کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای هر 4 هزار نفر در روستاها یک پزشک در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: در شهرها برای هر 2 یا 3 هزار نفر یک کارشناس سلامت و برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت در نظر گرفته‌ایم که تمامی این فعالیت‌ها را به صورت رایگان انجام می‌‌دهند.

وی با اشاره به اینکه 60 تا 70 درصد علت مرگ‌ها مربوط به چند بیماری است، اظهار داشت: دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم، بیماری‌های تنفسی، کم‌تحرکی، مصرف غذاهای ناسالم، اضافه وزن، قند خون، چاقی و مصرف الکل و مصرف دخانیات باعث 60 تا 70 درصد علت مرگ‌ها شناخته می‌شود.

سیاری: مصرف دخانیات ایرانیان سالانه 10 هزار میلیارد تومان است

سیاری افزود: بر اساس آمارها مصرف دخانیات ایرانیان سالانه 10 هزار میلیارد تومان است که این افراد سریع‌تر به سمت ابتلا به این مرگ‌ومیرها حرکت می‌کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه کسی که دچار دیابت شد و این موضوع دیر تشخیص داده شود به اختلالات چشمی و کلیه نیز مبتلا خواهد شد، تصریح کرد: در هر 20 ثانیه در دنیا یک پا به علت دیابت قطع می‌شود که با ورزش، رژیم غذایی و خودمراقبتی این موضوع قابل پیشگیری است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم نظام مراقبت در طرح تحول سلامت برای روستاها را توسعه دهیم که در این رابطه 450 هزار دیابتی شناسایی شده‌اند و انتظار داریم تمام مردم ایران نزد واحدهای بهداشتی مراجعه کنند.

سیاری با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد معاینه و تشکیل پرونده سلامت برای تمام مردم هستیم، گفت: متأسفانه 15 میلیون ایرانی در کشور چربی خون بالا دارند و 10 میلیون نفر در ایران دارای فشار خون بالا هستند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به کارهایی که می‌توان برای کاهش وزن انجام داد، اظهار کرد: اگر در هفته نیم کیلوگرم وزن کم کنید هیچ عارضه‌ای ندارد و باید 500 کالری نیز از غذای روزانه کم کرد و سپس پیاده‌روی انجام دهید و تا می‌توانید نمک مصرف نکنید.

ارسال نظر: