مدیر یکی از تماشاخانه های خصوصی:

تئاتر شهر باید موزه شود!

کدخبر: 2025376

محمد حسن نجفی در برنامه "پرده آخر" رادیو گفت ‌و گو اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی باید تئاتر شهر را موزه کند و ادامه رفتار اجرایی در مرکز هنرهای نمایشی اشتباه است زیرا الان ملکی ارزشمند است که تاریخ تئاتر ما است مگر اینکه مثلا استاد فلانی بخواهد اجرای کلاسیکی از شکسپیر در سالن اصلی داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »،برنامه "پرده آخر" با موضوع بازسازی و تجهیزات سالن های تئاتر و با حضور پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر، امیر حسین حریری رئیس مجموعه تالار مولوی، محمد قدس تهیه کننده تئاتر و محمد حسن نجفی مدیر یکی از تماشاخانه های خصوصی روانه آنتن شد.

محمد حسن نجفی در خصوص هزینه هایی که برای راه اندازی دو سالن خصوصی گفت: در سال 92 بدون هیچ گونه کمکی و با هزینه شخصی اقدام به ساخت این دو سالن کردم در حالی که به معاون هنری وزارت ارشاد و حتی رئیس جمهور نامه نوشتم که در این زمینه ما رایاری کنند، اما توفیقی حاصل نشد.

وی همچنین به تئاتر جشنواره فجر اشاره کرد و بیان داشت: برای هفت اجرا،7میلیون تومان پرداخت کردند که عدد بسیار ناچیزی است و این در حالی است که بعداً نمایش دیگری از شهرستان نیز اضافه شد. در واقع برای هشت اجرا، یک پنل که اولین بار در ایران انجام می شد و چهار ورک شاپ، هفت میلیون تومان پرداخت کردند.

مدیر یکی از تماشاخانه های خصوصی خاطرنشان کرد: برای این دو سالن در آن سال حدود 55 میلیون تومان هزینه کردم و با تجهیزات اداری بیش از 100 میلیون تومان هزینه برد. سال 94 نیز برای یک سوم دیوارهایم برای کار عایق صدا، 50 میلیون تومان هزینه کردم. تمام این هزینه ها شخصی بود و هیچ وقت این پول ها برنگشت به خصوص اینکه امروز آفت اضافه شدن تماشاخانه های خصوصی بدون برنامه ریزی و بدون کیفیت را هم شاهد هستیم.

نجفی با بیان اینکه مرکز هنرهای نمایشی به دلیل عدم سیاست گذاری دقیق و رصد صحیح بخش خصوصی تنها بار ما را زیاد می کند، اظهار داشت: در واقع به دلیل عدم اعطای مجوز بر اساس اصول، مرکز هنرهای نمایشی بار ما را اضافه می کند. مدیر سالن خصوصی نمی تواند کاسب باشد، مدیر تالار خصوصی باید تئاتری باشد در حالی که در یک جلسه علنی به بنده گفت، چون دیدم در این کار پول است، این کار را کردم.

مدیر یکی از تماشاخانه های خصوصی تاکید کرد: لازمه کار ما این است که مرکز هنرهای نمایشی باید رویکردش را تغییر دهد و نمی تواند با آن تفکراتی که در 40 سال گذشته وجود داشته است، ادامه دهد. مرکز هنرهای نمایشی باید تئاتر شهر را موزه کند و ادامه رفتار اجرایی در مرکز هنرهای نمایشی اشتباه است زیرا الان ملکی ارزشمند است که تاریخ تئاتر ما است مگر اینکه مثلا استاد فلانی بخواهد اجرای کلاسیکی از شکسپیر در سالن اصلی داشته باشد. این کار در بسیاری از کشورهای مختلف انجام می شود.

وی با اشاره به هزینه بازسازی سالن تئاتر شهر بیان داشت: بین ده الی 15 میلیارد تومان برای بازسازی تئاتر شهر هزینه شده است در حالی که با ده میلیارد تومان می توان ده سالن نمایشی در حد سمندریان ساخت و این کار را بنده تضمین می کنم.

در ادامه محمد قدس تهیه کننده تئاتر گفت: یک سالن دولتی داریم که مشخصا تئاتر شهر، تالار وحدت و تالار حافظ است و یک سالن ایرانشهر داریم که نه دولتی است و نه خصوصی اما برای من به عنوان تهیه کننده مشی خصوصی دارد زیرا هیچ بودجه ای در آن سالن ها دریافت نمی کنم و نمایش من باید حتما بفروشد و با آن هزینه هایم را جبران کنم.

وی سالن های خصوصی را به دو قسمت تقسیم کرد و ادامه داد: سالن های زیر صد نفر که جز معدود اجراهای دانشجویی اجرای دیگری در آنجا نداشتم زیرا تعداد صندلی ها آنقدر کم است که اصلا نمی شود تصور کرد در آنها سالن هزینه ای داشت. سالن های خصوصی هم وجود دارند که بالای صد نفر هستند و به تازگی تعدادی از آنها افتتاح شده است و تعدادی هم دارند به زودی افتتاح می شوند و تجربه کار در آنها را نیز دارم. جز یک سالن تقریبا هیچ کدام استانداردهایی که در سالن های دولتی وجود دارد، در آنجا وجود ندارد زیرا هزینه های بالایی دارند.

وی با بیان اینکه اگر سالن­دارهای خصوصی بخواهند هزینه های سالن های خصوصی را پرداخت کنند، در نهایت ضرر خواهند کرد، اظهار داشت: البته الان نیز این سالن ها در لبه مرز قرار دارند برای اینکه به سود برسند. سالن های دولتی امکانات نرم افزاری، سخت افزاری و اجرایی بیشتری دارند.

در ادامه پریسا مقتدی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ده سال بعد از بازسازی سالن تئاتر شهر، این سالن باز هم نیاز به بازسازی داشته باشد و اثر بخشی لازم را نداشته باشد، اظهار داشت: در ابتدا باید خاطرنشان کنم که در مقام دفاع آن حرفها را نزدم.

رئیس مجموعه تئاتر شهر بیان داشت: اگر این سوال را از مقام تصمیم گیرنده ای بپرسید که قرار است تصیم بگیرد تئاتر شهر دیگر استفاده اجرایی نداشته باشد، منطقی است ولی در حال حاضر این مسئله دارد مطرح می شود که چرا هزینه بازسازی را صرف تولید یک سالن دیگر نکرده اید. آن جایی که باید سالن جدید را بسازد، جای دیگری است که قوانین متفاوتی دارد. آن جایی که باید این بخش ها را نوسازی و بهسازی کند نیز قوانین دیگری دارد.

در ادامه امیر حسین حریری با تصریح بر اینکه تمام دوستان در مرکز هنرهای نمایشی از خانواده تئاتر هستند، گفت: در اینکه ساختار اداری و تشکیلاتی تئاتر کشور دچار نقصان های جدی است، شکی نیست و در اینکه باید یک بازنگری جدی در بحث سازمانی و اعتباری تئاتر کشور صورت بگیرد، هم شکی نیست.

رئیس مجموعه تالار مولوی با تاکید بر لزوم تغییر در نگاه سیاست گذاری در حوزه کلان فرهنگی گفت: به اندازه کافی به مسائل اداری آگاه هستم که در تخصیص بودجه ها و تحلیل آنها راهکارهایی وجود دارد که اندازه آنها مشخص شود. باز هم تاکید می کنم در بحث بازسازی تئاتر شهر شکی نیست اما باید مشخص شود که در چه سمتی این کار انجام می شود.

شایان ذکر است؛ برنامه "پرده آخر" هر هفته جمعه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.

ارسال نظر: