استاد حوزه و دانشگاه:

"حضرت زینب(س)" موقعیت شناسی دقیقی در رفتار داشتند

کدخبر: 2025673

راضیه تبریزی زاده استاد حوزه و دانشگاه درباره ویژگی شخصیتی حضرت زینب(س) در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: ایشان طبق هر موقعیتی رفتار خاص خود را انجام می داد که بهترین رفتار بود.

به گزارش «نسیم انلاین» ، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" ویژه وفات حضرت زینب(س) با حضور راضیه تبریزی زاده و حجت الاسلام هاشمی استادان دانشگاه روی آنتن رادیو گفت وگو رفت.

در ابتدای این برنامه، راضیه تبریزی زاده استاد حوزه و دانشگاه درباره حضرت زینب(س) گفت: نباید اسطوره های دینی خود را در هاله ای از معصومیت قرار دهیم و باید دیگر جنبه های زندگی این شخصیت ها نیز بررسی شود. حضرت زینب(س) از لحاظ شخصیتی در مرتبه ای بودند که علم غیراکتسابی داشتند. مقام معظم رهبری در توصیف حضرت زینب(س) می گویند:«ایشان یک زن بزرگ نه به خاطر نسبت با امام حسین(ع) بلکه به دلیل موقعیت شناسی دقیقشان بودند. ایشان طبق هر موقعیتی رفتار خاص خود را انجام می داد که بهترین رفتار بود.»

تبریزی زاده ادامه داد: به نظر می رسد بخشی از ملاک در انتخاب به علمیت افراد بر می گردد و این موضوع درباره حضرت زینب(س) صدق می کند. سید نورالدین جزایری به توصیف خلقیات حضرت زینب(س) می پردازد. او در این کتاب می گوید:«روزگاری که امیرالمومنین به خلافت می رسد، مردان می خواهند جلسه ای با عنوان تفسیر قرآن تشکیل شود تا زنان کوفه از محضر حضرت زینب(س) استفاده کنند.» حضرت علی(ع) روزی به حضرت زینب(س) می گوید شنیدم که ترجمه و تفسیری برای آیه(کهیعص) ارائه دادی و حضرت زینب(س) جواب مثبت می دهد و بعد علی(ع) می گوید این شئوناتی که در شما می بینم عجیب نیست چون در بستر تربیتی حضرت زهرا(س) و همراه با برادرانت رشد کرده ای.

وی افزود: بحث علم لدنی در وجود این بزرگواران، در رفتارشان قابل کشف بود. بعد از واقعه عاشورا حکام ظلم، دست های خود را می گزیدند و به علم بیانی حضرت زینب(س) اعتراف می کردند. پسر زیاد می گفت این زن به نوعی شاعر است و حضرت زینب(س) می فرماید که این فضل خداست.

تبریزی زاده یادآوری کرد: موضوع دیگر در بصیرت حضرت زینب(س) در حرکت با امام حسین(ع) بود که پیش شرط ازدواج خود را همراهی با برادرش دانسته بود.

در ادامه حجت الاسلام هاشمی با تسلیت شهادت حضرت زینب(س) گفت: برای شناخت بعد علمی هر شخصیتی باید به منشأ علم و روش های آموزشی آن پی ببریم. برخی شخصیت ها نیز در دل تاریخ مخفی ماندند و حضرت زینب(س) از جمله افرادی هستند که ما درباره ایشان صحبت کمی داریم و باید آنچه به ما رسیده را بفهمیم و تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) مصیبت کربلا و مصائب اهل بیت و شرایط شام را با هم دید و تجربه کرد. این شرایط ما را متوجه نکته ای از این دست می کند که ایشان از شخصیت علمی برجسته ای برخوردار بود که نیازمند تحقیق نبود و قدرتی داشت که توانست مجلس سنگین یزید را درهم بشکند و در اختیار بگیرد. قرار بود این مجلس برای یزید فتح الفتوح باشد اما حضرت زینب(س) با کلمات خود به خصوص جمله«چیزی جز زیبایی ندیدم» ورق را برگرداند.

حجت الاسلام هاشمی در تبیین علم حضرت زینب(س) بیان کرد: ایشان یک علم بدیهی در اختیار داشت و با ارتباط نزدیک با عالم معنا توانست شخصیتی را بیافریند که تمام معارف روز برای او روشن باشد.

برنامه" گفت‌و‌گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود. علاقه مندان می توانند فایل صوتی آن را از آرشیو شبکه و رادیو تأمین کنند.

ارسال نظر: