بررسی گفتگوهای به اصطلاح "صلح یمن"؛

بن‌بست یمنی‌ها در "کویت"!

کدخبر: 2025686

اگرچه سازمان ملل بر سازنده بودن مذاکرات صلح یمن در کویت تاکید دارد، اما مذاکرات به گونه‎ای دنبال می‎شود که تاکنون نه تنها از "پیشرفت" خاصی برخوردار نبوده است، بلکه ممکن است در سایه ادامه حملات جنگنده‎های سعودی علیه یمن با شکست مواجه شود.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- سید جبار حسینی: مذاکرات صلح یمن در کویت پس از چند روز تاخیر به دلیل ادامه تجاوزات هوایی عربستان و "فردگرایی" نماینده سازمان ملل در امور یمن در خصوص تعیین دستور کار مذاکرات بدون هماهنگی با طرف‌های یمنی، روز جمعه گذشته آغاز شد.

راه‌حل نظامی عربستان سعودی برای حل بحران یمن با وجود تشکیل ائتلاف ضد یمنی و "افراطی‌گرایی" در حمله نظامی به یمن طی یک سال گذشته با شکست روبرو شد و سعودی‌ها در نهایت مجبور به پایان دادن راهکار نظامی و روی آوردن به حل سیاسی شدند.

عربستان که از مدت‎ها قبل پس از آنکه فرسایشی بودن جنگ علیه یمن را بی فایده دید، در صدد پیدا کردن راه‎حلی برای خروج "آبرومندانه" از بحران یمن برآمد، تا اینکه مذاکرات یمنی-یمنی در کویت سه روز گذشته با وساطت سازمان ملل آغاز شد و نخستین دور آن هم روز جمعه گذشته به پایان رسید.

سازمان ملل اعلام کرد که نخستین جلسه از مذاکرات انصارالله یمن و دولت مستعفی این کشور که در کویت آغاز شده است در فضایی مثبت و امیدوارکننده پایان یافت و مذاکرات پی‌گیری می‌شود.

"اسماعیل ولد الشیخ احمد" نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که مذاکرات در مراحل اولیه "مفید" و "سازنده" بوده و مذاکره کنندگان درباره پنج بندی که در قطعنامه 2216 شورای امنیت آمده است، مذاکره خواهند کرد.

اگرچه سازمان ملل نگاه "خوشبینانه" به مذاکرات صلح یمن در کویت دارد، اما به نظر می رسد که دالان‌های مذاکرات در مراحل آینده، شاهد فرآیند "سخت و پیچیده" باشد.

مذاکرات روز جمعه که در کاخ "بیان" کویت برگزار شد بر موضوع تثبیت آتش‌بس برای توقف تجاوزات عربستان علی یمن متمرکز بود، اما بدیهی است که مذاکرات در مراحل آینده بر سر مسایل "حاکمیتی" و "ملی" یمن طولانی و سخت خواهد بود و در ادامه باید دید که آیا سازمان ملل، مذاکرات کویت در مراحل آینده را هم مفید و سازنده توصیف می‎کند و خوشبینانه درباره آن اظهار‌نظر خواهد کرد؟

مساله دیگر اینکه، احتمال شکست مذاکرات با توجه به اصرار "محمد بن سلمان" وزیر دفاع عربستان بر نقض آتش بس و لو به صورت پراکنده وجود دارد.

محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی که نقش اول سناریوی جنگ عربستان علیه یمن را بازی کرده است، اکنون باید نظاره گر حل سیاسی بحران یمن بر اساس طرح "محمد بن نایف" ولیعهد سعودی که رقیب اصلی وی در رسیدن به مسند پادشاهی به جای ملک سلمان محسوب می شود، باشد. به نظر می رسد که محمد بن سلمان برای اینکه مانع اجرای طرح آتش بس رقیب خود شود، اجازه ندهد مذاکرات کویت در سایه آتش بس به راحتی برگزار شود، از همین روی می بینیم که حملات جنگنده های ارتش عربستان علیه یمن با وجود آغاز مذاکرات کویت ادامه دارد.

از سوی دیگر، "هیات صنعاء" قبل از سفر به کویت بر لزوم برقراری آتش بس در این کشور عربی به عنوان شرط ادامه مذاکرات تاکید کرد و پس از آن که نماینده ویژه سازمان ملل به یمنی ‎ ها درباره اجرایی شدن آتش بس و عدم نقض آن از سوی عربستان اطمینان داد، با پیوستن به این مذاکرات موافقت کرد و راهی کویت شد.

این در حالی است که هیات صنعاء متشکل از نمایندگان انصارالله و همپیمانان آن تاکید کردند که انگشتان نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی وابسته به انصارالله روی "ماشه" است و آماده هرگونه واکنش به حملات مجدد عربستان هستند که در این صورت احتمال شکست مذاکرات صلح یمن وجود دارد.

مذاکرات روز گذشته(شنبه) طرف ‎ های یمنی در کویت بر سر تثبیت آتش بس متمرکز بوده است، آتش‌بسی که از حدود دو هفته گذشته وارد مرحله اجرا شده است، اما همچنان از سوی عربستان و عناصر مسلح طرفدار رئیس جمهور مستعفی یمن نقض می شود.

هر چند نماینده سازمان ملل در امور یمن جلسه روز گذشته را هم "سازنده" و "مثبت" تلقی کرد، اما هیات دولت مستعفی یمن در مذاکرات صلح پیشنهاد سازمان ملل درباره تعیین ضرب الاجل ۴۸ ساعته برای توقف تجاوزات سعودی و مزدوران آن علیه یمن را رد کرد، این در شرایطی است که "محمد عبدالسلام" سخنگوی رسمی انصارالله همزمان با روز دوم مذاکرات اعلام کرد که "توقف جنگ در تمامی ابعاد نظامی اولویت ماست."

خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت کنندگان در مذاکرات کویت گزارش داد که طرف های یمنی حتی بر سر دستور کار مذاکرات صلح و اولویت های آن به توافق نرسیدند.

منابع آگاه می گویند که هیات دولت مستعفی یمن از "انصارالله" و همپیمانان نظامی آن می خواهد که قبل از هرگونه حل سیاسی مذاکرات یمن، سلاح های خود را به زمین بگذارند و از مناطق یمن خارج شوند و پس از آن نیز دولت جدید فراگیر تشکیل شود تا بر روند عقب‎نشینی انصارالله و ارتش یمن نظارت کند، اما بدیهی است که انصارالله یا این درخواست مخالفت خواهد کرد کما اینکه پیشتر نیز آن را رد کرده بود، مگر آنکه طرف مقابل امتیازات لازم را به انصارالله بدهد.

بنابراین اگر برخلاف نظر نماینده سازمان ملل، یک نگاه رئالیستی به روند مذاکرات صلح یمن در کویت داشته باشیم، درمی‌یابیم که این مذاکرات که از سه روز گذشته آغاز شده است، تاکنون شاهد "پیشرفت" خاصی نبوده است، بویژه اینکه با توجه به ادامه حملات جنگنده های سعودی علیه یمن ممکن است با شکست هم مواجه شود.

ارسال نظر: