نشریه اکونومیست:

واشنگتن نمی‌تواند برای دسترسی ایران به دلار معیار تعیین کند

کدخبر: 2025699

وزارت خزانه‌داری آمریکا قادر نیست معیارهایی برای دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا تعریف کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ؛ نشریه اکونومیست نوشت وزارت خزانه داری آمریکا قادر نیست معیارهایی برای دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا تعریف کند.

نشریه اکونومیست روز شنبه در گزارشی با عنوان «ایران، سرزمینی که بیش از حد به آن وعده داده شده است» نوشت وزارت خزانه داری آمریکا قادر نیست معیارهایی تعریف کند تا براساس آن ایران بار دیگر به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد و همین مسئله سرمایه گذاری در ایران را سخت کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: در این گزارش آمده است هر روز که می گذرد شروع سرمایه گذاری در ایران سخت تر از حد انتظار می شود. گفته می شد که ایران (در شرایط پسا تحریم) فرصتی است که هر نسل یک بار اتفاق می افتد. مقامات اقتصادی انگلیس در ماه ژانویه مدعی بودند که ایران بزرگ ترین بازار بکر اقتصادی دنیا در چندین دهه است؛ آنها پیش بینی می کردند تا ده سال آینده، بیش از هزار میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری خواهد شد و رئیس یکی از شرکت های فرانسوی تولید کننده کالاهای لوکس در ماه جاری گفت ایران سرزمین جدیدی برای تصرف است و تحریم ها مانع ورود شرکت های خارجی به اقتصاد نفتی 400 میلیارد دلاری ایران شده بود. اگرچه تحریم های آمریکا سر جای خود باقی مانده است،‌ اما انتظار می رفت پس از لغو تحریم های هسته ای در ماه ژانویه، از سایر نقاط دنیا برای ورود به این کشور هجوم هایی صورت گیرد. نخست ما شاهد چنین هجومی بودیم. بلافاصله بعد از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به تعهدات خود بر اساس توافق با قدرت های جهانی پایبند بوده است، شرکت های اروپایی قراردادهای میلیاردی با ایران بستند. ایرباس گفت این شرکت 118 هواپیمای جت به ایران می فروشد و ممکن است سفارش های بیشتری هم از این کشور دریافت کند. شرکت پژو سیتروئن و رنو-نیسان نیز اعلام کردند که در آینده ای نزدیک، اقدام به مونتاژ و فروش خودرو به جمعیت 80 میلیونی ایران خواهند کرد. تحلیلگران میزان فروش خودرو به ایران را بی سابقه پیش بینی می کردند.

اکونومیست در ادامه نوشت هیأت های بسیار زیادی از سرمایه گذاران به تهران سفر کردند تا از بازار ایران بی نصیب نمانند. در آغاز ماه جاری، متئو رنتسی،‌ نخست وزیر ایتالیا،‌ آخرین هیئت از بازرگانان و تجار اروپایی را به ایران برد و دوره ای طلایی برای روابط صنعتی میان دو کشور پیش بینی کرد. شرکت های مد ایتالیایی،‌نظیر ورساس و روبرتو کاوالی و شرکت فرانسوی صفورا که در حوزه لوازم آرایشی کار می کند فروشگاه هایی در تهران باز کردند یا برای باز کردن فروشگاه برنامه ریزی کردند.

با همه این احوال، شروع کار در ایران سخت تر از آن چیزی است که انتظار می رفت. بزرگترین مشکل اکنون کمبود سرمایه گذاری است. روز 13 آوریل یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا این ادعا را رد کرد آمریکا همچنان دارائی های ایران را مسدود نگه داشته است. اما، با وجود این حرف ها،‌دارائی های 100 میلیارد دلاری ایران که انتظار می رفت باعث شکوفائی در حوزه سرمایه گذاری شود، وارد این کشور نشده است. مهم تر اینکه، واشنگتن همچنان اجازه نمی دهد شرکت های فعال در ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشند. این مسئله بانک های خارجی را می ترساند. از سال 2009 میلادی به بعد، دفتر کنترل دارائی های خارجی وزارت خزانه داری، 14 میلیارد دلار جریمه بر شرکت هایی که قوانین تحریمی را نقض کرده اند تحمیل کرده است.

بدون همکاری بانک ها، توافقاتی که تیتر اخبار دنیا شد راه به جایی نمی برند و همچنان ابهامات برطرف نشده است. وزارت خزانه داری آمریکا ظاهراً قادر نیست معیارهایی را تعریف کند که بر اساس آن ایران بار دیگر به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.

ارسال نظر: