جلسه بررسی سند سینما و هنرهای دستی برگزار شد؛

تدوین پیش نویس سند سینما در آینده ای نزدیک

کدخبر: 2025760

دومین جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید با موضوع سند سینما و بررسی هنرهای سنتی شنبه چهارم اردیبهشت ماه در موزه ملی فرش ایران برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، محمدحسین ایمانی خوشخو رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه بررسی سند سینما و هنرهای سنتی که شنبه چهارم اردیبهشت ماه در موزه ملی فرش ایران برگزار شد با اشاره به اهمیت هنرهای اصیل گفت: هنرهای اصیل ما با رفتن هنرمندان فراموش می شوند و متاسفانه با توجه به اینکه تولیت و مسئولیت اصلی برای حمایت از هنرهای اصیل به روشنی مشخص نیست، آسیب هایی به این حوزه وارد می شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: با توجه به دغدغه هنرمندان و اهمیت مسایل هنرهای اصیل و سنتی کارگروه ویژه ای با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صاحبنظران و هنرمندان در کمیسیون هنر و معماری تشکیل خواهد شد تا چارچوبی برای سازماندهی هنرهای اصیل و سنتی مشخص شود و همچنین بتواند بسیاری از مسایل این حوزه و حمایت های مورد نیاز هنرمندان را برطرف کند و اموری مانند طرح تکریم و کمک مستمری هنرمندان این عرصه نیز سامان پیدا کند.

تلاش برای دانشگاه هنرهای سنتی فرشچیان

ایمانی خوشخو افزود: برای حفظ و نگهداری و آموزش این هنرها کمیسیون طرح دانشگاه هنرهای سنتی فرشچیان را با نظر هنرمندان تهیه کرد که به تصویب رسیده است ولی هنوز مراحل تأسیس آن توسط سازمان میراث فرهنگی شروع نشده است.

وی گفت: در هفته های آتی پیگیری هایی صورت می گیرد و در صورتی که سازمان میراث فرهنگی امکان راه اندازی این دانشگاه را نداشته باشد، هماهنگی با نهادهای دیگر فرهنگی، دانشگاهی برای راه اندازی دانشگاه هنرهای سنتی فرشچیان انجام شود.

ایمانی خوشخو در ادامه با اشاره به تهیه سند معماری و موسیقی در کمیسیون هنر و معماری گفت: سند موسیقی برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده و در آینده نزدیک سند معماری نیز به شورا تحویل داده می شود و امیدواریم شورا امسال بررسی این دو سند را در دستور کار خود قرار دهد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت و اهمیت تهیه و تدوین سند سینما گفت: تهیه و تدوین سند سینما نیز در دستور کار کمیسیون قرار گرفته و تلاش می شود با همفکری هنرمندان سینما و نمایندگان سازمان سینمایی کشور سندی تهیه شود که همه مسایل حوزه سینما مانند سینماگران، سیاستگذاران و نهادهای سینمایی، سرمایه گذاران و سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی را در نظربگیرد و بتواند از ناهماهنگی ها در زمینه سینما پیشگیری کند.

ایمانی خوشخو ادامه داد: چند سالی است که موضوع تدوین سند سینما مطرح است و در چند نهاد برای این منظور جلساتی برگزار شده است. تاکنون تلاش ها و اقداماتی برای تهیه سند سینما در دوره قبلی سازمان سینمایی کشور انجام شده و در این دوره هم مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری جلساتی با سینماگران و مسوولان سینمایی برای تهیه سند سینما داشتند. در کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون هنر و معماری نیز برای تدوین سند پیش نویس هایی تهیه شد اما در نهایت در کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد که کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع نهایی و اصلی تدوین سند سینما باشد.

تدوین پیش نویس سند سینما در آینده ای نزدیک

وی اضافه کرد: با توجه به اعتمادی که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور به کمیسیون دارند و شناخت مسوولان سینمایی از واقعیت های سینما، کارگروهی با حضور از نمایندگان کمیسیون هنر و معماری، سازمان سینمایی و هنرمندان و صاحبنظران سینما تشکیل می شود تا این کارگروه با استفاده از نظرات مشورتی بیشتر هنرمندان و سینماگران تا چند ماه آینده پیش نویس سند سینما را تدوین کند و برای تهیه این پیش نویس از تجربیات قبلی و علی الخصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی سازمان سینمایی و پیش نویس هایی که تاکنون تهیه شده است نیز استفاده می شود.

رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی کشور و نماینده سازمان برای تدوین سند سینما در این جلسه گفت: در دوره گذشته سازمان سینمایی کارگروهی برای سازماندهی سینما تشکیل شد اما متنی که تهیه شد تک بعدی بود و کنار گذاشته شد.

حیدری خلیلی افزود: جلساتی با سینماگران در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد تا سند جدیدی برای سینما تدوین شود، پیش نویسی هم تهیه شد که کم نقص است و به همه جنبه های سینما مانند تکالیف و حقوق سینما، فعالیت های صنفی و ... پرداخته شده و قرار بود نشست دیگری برای آن برگزار شود اما در نهایت در کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد که به مدیریت کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان سینمایی کشور، سینماگران، نمایندگان صدا وسیما و حوزه هنری برای تدوین سند سینما تشکیل شود و مسوولیت تدوین سند به عهده کمیسیون هنر و معماری گذاشته شد.

مشکلات معیشتی هنرمندان هنرهای سنتی

عبدالمجید شریف زاده مدیر موزه ملی فرش ایران و عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: متاسفانه هنرمندان هنرهای سنتی ما در وضعیت مناسبی نیستند و مشخص نیست کدام نهاد یعنی سازمان میراث فرهنگی یا وزارت ارشاد وظیفه حمایت از این هنرها و هنرمندان را دارد و در این شرایط بیشترین آسیب به هنرمندان سنتی وارد شده است. به عنوان مثال کمک مستمری هنرمندان هنرهای سنتی قطع شده است، وزارت ارشاد این هنرمندان را در حوزه میراث می داند و میراث هم می گوید اعتباری برای کمک مستمری ندارد.

شریف زاده با تاکید بر ضرورت توجه به هنرهای سنتی افزود: اگر در زمینه هنرهای سنتی نیز سندی تدوین شود می تواند مسایل و ناهماهنگی ها را برطرف کند. دانشگاه هنرهای سنتی نیز که طرح آن در کمیسیون تدوین شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید باید سریع تر اجرایی شود.

در این جلسه محمدرضا جعفری جلوه، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش، غلامرضا اسلامی، محمد علی رجبی، اسماعیل آذر، مجتبی آقایی، رحمت امینی، حسین پارسایی، محمدحسین نیرومند، محمدعلی خبری از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند و تعدادی از آنها نظرات خود را درباره موضوع تدوین سند سینما، هنرهای سنتی و مسایل روز هنر بیان کردند.

همچنین اعضای کمیسیون هنر و معماری از نمایشگاه دایمی موزه ملی فرش ایران دیدن کردند.

ارسال نظر: