حجت اله ایوبی:

نمی‌توانیم اکران فیلم‌های خارجی در سینمای کشور را نادیده بگیریم

کدخبر: 2025801

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای کشور در سال ۹۲ زیر ۳۰ میلیارد تومان فروش داشت که این مبلغ در سال ۹۳ به ۵۴ میلیارد تومان و در سال ۹۴ به ۷۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در همایش اکران فیلم خارجی، فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی که در دانشکده سینما، تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد در سخنانی، گفت: حس خوبی است که در این دانشکده 50 ساله به مناسبت برگزاری این همایش حضور داریم و شاهد برگزاری این برنامه هستند.

وی افزود: در ابتدای سخنان خود باید به این نکته اشاره کنم که بهره‌برداران اصلی این همایش شخص من و سازمان سینمایی می‌باشد. بر این اساس از دانشجویان و اساتیدی که نسبت به برگزاری این همایش اقدام کردند تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: از دانشجویانی که پنل تخصصی پیرامون وضعیت سینمای ایران در این همایش ارائه کردند تشکر می‌کنم ولی ای کاش د ر کنار آماری که در این همایش ارائه شد آمار سال‌های قبل نیز بیان می‌شد تا فضای امیدوارانه‌تری را برای سینمای کشور شکل می‌داد.

ایوبی خاطرنشان کرد: سینمای کشور در سال 92 زیر 30 میلیارد تومان فروش داشت که این مبلغ در سال 93 به 54 میلیارد تومان و در سال 94 به 74 میلیارد تومان افزایش یافت. بر این اساس شاهد هستیم که شیب تند افزایش مخاطبانی که به سالن‌های سینمای می‌روند آغاز شده است.

وی اضافه کرد: پیرامون مسئله اکران فیلم‌های خارجی در سینمای ایران نه من و نه سازمان سینمایی به جمع‌بندی دقیقی نرسیدیم که بخواهیم نظرات خودمان را پیرامون این موضوع بیان کنیم.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: اکران فیلم‌های خارجی در سینمای کشور را نمی‌توانیم نادیده بگیریم زیرا در جهان در طول سال 6 هزار فیلم سینمایی ساخته می شود که قطعاً در میان این تعداد فیلم آثار بسیار خوبی نیز تولید می‌شوند که جای دارد این آثار خوب در ایران نیز نمایش داده شوند.

ایوبی به میزان فروش بلیط در جهان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میلادی چیزی در حدود 7 میلیارد بلیط سینما فروخته شده است که بر این اساس کشورهای چین و کره جنوبی خیلی خوب بر سینمای خود متمرکز شده‌اند و از تمامی ضرفیت‌های آن در حال استفاده کردن هستند.

وی افزود: سینما صنعتی بشری است که این صنعت مهم و فرهنگی هیچ گاه از بین نمی‌‌رود. بر این اساس دنیای امروز جهان تصویر است و چیزی در حدود 70 درصد نقل و انتقالات اطلاعات در سطح جهان تصویر است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: متأسفانه در سطح کشور تعداد سال‌های سینمایی ما بسیار محدود است به صورتی که به عنوان یک مسئول وقتی در یک جشنواره خارجی حضور پیدا می‌کنیم رویمان نمی‌شود که بیان کنیم که در کشور ما چه تعداد سینما وجود دارد.

ایوبی خاطرنشان کرد: ظرفیت اکران فیلم در سینمای ایران در سال گذشته چیزی در حدود 50 فیلم بود که خوشبختانه با کمک و افتتاح بخش سینمای هنر و تجربه این ظرفیت به اکران 100 فیلم در سال افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در کشورهای اروپایی آنها در کنار اکران فیلم‌های خارجی از سینمای بومی خود به خوبی دفاع می‌کنند. به طور مثال در کشور فرانسه دولت این کشور سیاست مقابله با سینمای هالیوود را در پیش گرفته است. بر اساس این سیاست دولت فرانسه مقید به حفظ و نگهداری از تولیدات این کشور در برابر عرضه فیلم‌های آمریکایی است.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: ما باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم زیرا این صنعت در کشور ما همانند یک فرزند ناخوانده است. بر این اساس جشنواره فجر را می‌توانیم فرزند انقلاب اسلامی و بزرگترین دستاورد انقلاب در ایران بدانیم.

ایوبی تصریح کرد: ولی متأسفانه با این سینما در کشور همانند یک تهدید برخورد می‌شود که باید این نگاه در بین آحاد جامعه و مسئولین مختلف اصلاح شود. رویدادهایی که امروز در پردیس سینمایی "چارسو" و در قالب جشنواره جهانی فیلم فجر رخ می‌دهد مایه افتخار این نظام است زیرا 300 میهمان خارجی در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند که این موضوع خود بزرگترین تبلیغ برای کشور و سینمای ایران است.

وی در پایان گفت: سینمای ایران رو به رشد است و اگر امکانات و لوازم لازم برای آن فراهم شود قطعاً رشد بیشتری را شاهد خواهیم بود. بر این اساس امیدواریم که با پیاده سازی سیستم VOD ‌ در کشور فضا و امکان بیشتری برای عرضه آثار سینمایی ایرانی فراهم شود. نکته دیگر اینکه در حال حاضر صد سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر نیز در سخنانی گفت: سینما دانشگاه مهمی است که تاثیرات ملی دارد. منتهی متأسفانه این دانشکده تا امروز مهجور واقع شده است و با همه فعالیت‌هایی که داشته و همه هنرمندانی که پرورانده جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی افزود: البته دانشکده هنر رسالت خود را تا به امروز به سرانجام رسانده ولی باید و جای دارد تا فضا و امکانات لازم و درخور شأن این دانشکده برای پیشرفت هر چه بیشتر آن فراهم شود.

رئیس دانشگاه هنر ادامه داد: زیرا جای شگفتی دارد دانشکده سینما تئاتر که تا امروز در عرصه سینما مؤثر بوده همچنان مهجور باشد و امکانات لازم و مورد نیاز خود را در اختیار نداشته باشد.

اکرمی خاطرنشان کرد: دانشکده سینما تئاتر در نظام گذشته به عنوان دانشکده دراماتیک خوانده می‌شد و تا امروز 50 سال از تاسیس آن می‌گذرد و هم اکنون این سابقه را جشن می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که این دانشکده همیشه تاثیرات خود را در کشور داشته است.

وی تصریح کرد: البته شاید قسمت این است که مشکلات این دانشکده همچنان باقی بماند ولی امیدواریم مسئولین در این زمینه فعالیت بیشتری از خود نشان بدهند تا مشکلات پیش روی این دانشکده مرتفع شود.

شهاب اسفندیاری دبیر علمی همایش اکران فیلم خارجی، فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی که در دانشکده سینما، تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد در سخنانی گفت: معمولاً در ایران همایش به معنی واقعی کلمه برگزار نمی‌شود. زیرا برگزاری همایش در کشور ما به برنامه‌ای تبدیل شده که هزینه‌های زیادی را برای آن صرف می‌کنند که در نهایت فقط تعدادی از افراد دور هم جمع می‌شوند.

وی افزود: در این همایش ما دور هم جمع شدیم تا به همراه جمعی از دانشجویان دانشکده سینما تئاتر وضعیت اکران فیلم‌های خارجی در سینمای ایران و فرصت‌ها و تهدیدهایی که این موضوع برای سینمای کشور به همراه دارد را بحث و بررسی کنیم.

دبیر علمی این همایش ادامه داد: بر خلاف تصور برخی‌ها که اکران خارجی را عامل آسیب دیدن و نابودی سینما می‌دانند باید عرض کنم که این موضوع صحت ندارد. به طور مثال در کشور کره جنوبی و تا سال 1994 میلادی سینمایی به معنی واقعی وجود نداشت و تازه در همین سال بود که فیلم‌های خارجی اجازه اکران در این کشور پیدا کرد.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: در سال 1994 بود که سینمای کره با رشد رو به رو شد و امروز می‌بینیم که در میان 10 فیلم پر فروش سینمای این کشور فقط یک فیلم "آواتار" که آمریکایی هست وجود دارد و 9 فیلم دیگر محصول همین کشور است.

وی اضافه کرد: در بررسی‌های فراوانی که انجام دادیم در هیچ کشوری دولت مسبب مشکلات سینما نیست. بر این اساس ما باید این ذهنیت را کنار بگذاریم که مشکلات سینما ناشی از دولت‌ها است. زیرا اگر دولت‌ها خود را از سینمای هر کشوری کنار بکشند آن سینما نابود می‌شود.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد‌: ما باید بر یک سری از هراس‌های خود که پیرامون اکران فیلم‌های خارجی در کشور است و آن را برای سینمای تهدید می‌دانیم غلبه کنیم. در حقیقت ما اکران خارجی در سینمای کشور با دو مسئله رو به هستیم نخست محلی که برای اکران در نظر گرفته می‌شود و دوم تبعات و مسائل فرهنگی که به دنبال اکران فیلم‌های خارجی به کشور وارد می‌شود.

اسفندیاری یادآور شد: این نکته را نباید فراموش کنیم که پر فروش ترین سینمای کشور در طول سال 40 درصد از صندلی‌های آن خالی است. بر این اساس باید فرهنگ سینما رفتن و حضور جمعی مردم در سالن‌های سینما برای دیدن فیلم را تقویت کنیم. زیرا این موضوع بسیار مهمی است در ارتقاء فرهنگ خصوصاً فرهنگی سینما رفتم و فیلم دیدن مردم است.

وی در پایان گفت: نکته دیگر پیرامون اکران فیلم‌های خارجی در کشور بهره‌برداری از درآمدهای ناشی از این اکران‌ها برای ساخت و تقویت صنعت سینمای ایران است. زیرا با استفاده از مالیات و پول‌هایی که از اکران فیلم‌های خارجی به دست می‌آوریم می‌توانیم در عرصه تجهیز و گسترش سینمای کشور بهتر و راحت‌تر قدم برداریم.

ارسال نظر: