سیدیاسر جبرائیلی:

دولت به جای تلاش برای استقلال از دلار، به دنبال امتیازدهی برای افزایش وابستگی به دلار است

کدخبر: 2025851

کارشناس مسائل سیاسی نوشت: در حالی که کشورهای منطقه به سرعت در حال انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه برای رفع وابستگی به دلار هستند روشن نیست دولت روحانی چرا به جای حرکت در این مسیر و تلاش برای استقلال از دلار، به دنبال چانه‌زنی و حتی امتیازدهی برای افزایش وابستگی به دلار است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، جروم شین (Jerome Shin) مدیرکل بین الملل بانک مرکزی کره جنوبی در مقاله مهمی که در ژورنال Financial and Monetary Policy Studies منتشر کرده، می نویسد:«دلار آمریکا ارزی است که همچنان بیشترین استفاده را در مبادلات ارزی منطقه آسیای شرقی دارد. پیمان های پولی دوجانبه میان کشورهایی آسیایی یکی از راه های کاهش این وابستگی به دلار است...پس از بجران سال 2008 این واقعیت روشن‌تر شده است که وابستگی زیاد در بازارهای نوظهور به دلار و کمبود نقدینگی دلار در آنها، باعث تسری بحران به اقتصاد آنها می شود. برای گریز از این دایره هرز، این کشورها با محوریت چین به دنبال استفاده از ارزهای محلی برای مبادلات خود هستند».

علی رغم ضربات سنگینی که کشورمان از وابستگی به دلار در دوران تحریم خورد و باوجود برجام هنوز این آثار سوء مرتفع نشده است، و در حالی که کشورهای منطقه به سرعت در حال تبدیل دلارهای خود به طلا و انعقاد پیمان های پولی دوجانبه برای رفع وابستگی به دلار هستند، روشن نیست دولت جناب حجت الاسلام روحانی چرا به جای حرکت در این مسیر و تلاش برای استقلال از دلار، به دنبال چانه زنی و حتی امتیاز دهی برای افزایش وابستگی به دلار است.

تحولات ارزی جهان به ما می گوید دلار در آینده نه چندان دور به سبب کاهش شدید تقاضا برای آن در مبادلات بین المللی، نقش خود را به عنوان ارز شماره یک جهانی از دست خواهد داد. نظم اقتصادی جهان به سرعت در حال تغییر است و ایران اگر صرفا تماشاگر این صحنه باشد، از خلا قدرت به وجود آمده بهره ای نخواهد برد. باید از دولت یازدهم سوال کرد که چرا نه تنها تماشاگر است، نه تنها رفتاری متناسب با این دوران گذار ندارد، بلکه در پی تقویت وضع موجودی است که بقایش نسبتی با منافع ملت ما ندارد؟

ارسال نظر: