جواد شمقدری:

وزیر ارشاد را باید نخبگان فرهنگی تعیین کنند

کدخبر: 2025865

کارگردان فیلم سینمانی "توفان شن" عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی ترین نهاد فرهنگی نظام باید اتاق فکر جامع و واحدی را طراحی کند تا از این پس بتوانیم شاهد تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور باشیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» روز گذشته در بخش اول گفتگوی تفصیلی خود به مبحث مهم کارشکنی های متعدد مدیران سینمایی طی تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای عدم تولید آثار فرهنگی و هنری شاخص در زمینه انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس اشاره کرد و خواستار تشکیل یک اتاق فکر جامع و واحد و ناظر بر تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری کشور گردید؛ این فیلمساز در بخش دوم سخنانش نیز به خصومت دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و وقایع جالبی را بازگو کرد که خواندن آن ها خالی از لطف نیست.

شمقدری تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی ترین نهاد فرهنگی نظام باید اتاق فکر جامع و واحدی را طراحی کند تا از این پس بتوانیم شاهد تحقق دغدغه های مقام معظم رهبری در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم آنکه رهبری بارها و به کرات در سخنرانی های خود توصیه های جدی را برای توجه به مسائل استراتژیک در حوزه فرهنگ و هنر دارند ما شاهد آن هستیم که به نوعی فرمایشات ایشان مورد توجه مدیران و مسئولان قرار نمی گیرد و این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که راهکارهایی را بیندیشد که به این دغدغه ها توجه شود و این مسائل مهم و حساس از دایره حرف به عمل درآید.

شمقدری سپس با بیان اینکه می توان با تشکیل یک سیستم جدید انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده مجموعه ای از نخبگان گذاشت اظهار داشت: من معتقدم انتخاب وزیر ارشاد نباید زیر نظر رئیس جمهور و با آرای نمایندگانی باشد که هر یک از آن ها نظرات و اهداف سیاسی خود را دنبال می کنند چرا که از این طریق ما در حوزه فرهنگی هیچ گاه نمی توانیم راه به جایی ببریم و بایستی مجموعه ای از نخبگان ارزشی و دلسوز جامعه شامل اساتید دانشگاه ها و حوزه های علمیه و هنرمندان ارزشی کشور بتوانند تأثیر مستقیم روی انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذارند تا حوزه فرهنگ مسیر ثابت و مستمری در راستای سیاست های فرهنگی نظام وانقلاب اسلامی داشته باشد. راهکار دیگر آن است که مدیریت و سیاست گذاری حوزه فرهنگ وهنر از سیطره سیاسی دولتها خارج شود. امروز نهادهای موازی و نظارتی بر حوزه فرهنگ داریم اما همه آنها به دلیل آنکه در مقام تصمیم گیری و اجرا شان چندانی ندارند عملا بی خاصیت شده اند. مانند شورای فرهنگ عمومی کشور و یا حوزۀ هنری که به دلیل در حاشیه بودن و پاسخگو نبودن خودش دچار آفت هایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس طی تمامی سال ها از وزاری ارشاد مطالبات فرهنگی نداشته اند و در اکثر مواقع و در تمامی دوره ها مطالبات آن ها مطالبات ظاهرا فرهنگی اما با خواستگاه سیاسی بوده است و این به آن دلیل است که معمولا نگاه فرهنگی پشت سوألات آن ها نیست و این سیستم بسیار مشکل دارد.

رییس سازمان سینمایی دولت دهم در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره در جریان بودن ساخت سریال انقلاب دوم، به خصومت دائمی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا همیشه با ما خصومت دارد و اینکه برخی افراد فکر می کنند آمریکا با ما دوستی خواهد کرد فکری باطل و اشتباه است، آمریکا بنا به تعبیر حضرت امام (ره) شیطان بزرگ است و ما هیچ گاه نباید به آن اعتماد کنیم؛ ما در همین قضیه «برجام» شاهد آن هستیم که آنها نمی خواهند همان حداقل تعهدات خود را انجام دهند. آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد تا همین «برجام» همواره در صدد کارشکنی در کشور ما است. حمایت از توطئه های تجزیه طلبی در ایران ، حمایت از صدام،اسناد برملاشده ی مهم لانه جاسوسی، حمله به ایرباس و صف آرایی نظامی و تحریم هایی که از سال ۵۸ بر ایران تحمیل کرده است و دهها توطئه ریز و درشت دیگر سیاهه بلندی است که آمریکا بارها بر علیه انقلاب و اسلام و نظام انجام داده و این موارد باید در سینما بازتاب داده شود.

شمقدری ادامه داد: رهبری انقلاب اسلامی بارها به این وقایع اشاره می کنند و این برای ما بسیار دردآور است که ایشان این چنین نسبت به این مسائل حساس هستند اما ما همچنان کم کاری می کنیم؛ ایشان به دلیل کم کاری های مدیران و عناصر فرهنگی است که مرتباً در رابطه با این گونه مسائل سخنرانی می کنند و ما باید کاری کنیم که ایشان اگر می خواهند برای فرمایشات خود را در رابطه با مسائل تاریخی مصداقی بیاورند به آثار فرهنگی و هنری خلق شده اشاره کنند نه آنکه مجبور باشند خود مستقیما به بیان مصادیق تاریخی بپردازند. این فرصت بود تا در قالب آثار هنری از جمله تئاتر ، فیلم ، سریال ، رمان و دیگر قالب های هنری بخش اعظمی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی و حوادث بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازتاب داده میشد.

این کارگردان سینما افزود: واقعه پنجم اردیبهشت آنچنان مهم است که تنها نباید به عنوان یک مراسم نمادین سالی یک بار خاطره آن در کویر طبس زنده شود؛ ما باید در زمینه های متعدد فرهنگی و هنری روی این گونه وقایع تاریخی کار کنیم. ما باید از منابع جهان برای تولید آثارمان استفاده کنیم و به تمامی جوانان دشمنی دیرینه آمریکا با کشورمان را به خوبی بشناسانیم.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تلاش لیبرالها برای برگرداندن هواپیماهای اف ۱۴ در ماههای اول پیروزی انقلاب افزود: در کتاب اسناد جاسوسی در خصوص روابط نظامی ایران و آمریکا به این موضوعات اشاره دارد و اسنادی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا نه تنها تمایل داشته هواپیماهای اف۱۴ را برگرداند بلکه در انتقال قطعات یدکی خریداری شده به ایران نیز به بهانه های مختلف طفره می رفته است. البته آمریکا درست روزهای قبل از پیروزی انقلاب در صدد بر می آید که بسیاری از خریدهای نظامی ایران را با مصوبه آخرین دولت رژیم شاه یعنی بختیار ملغی کند. این خیانتی بود که بختیار در اخرین روزهای صدارتش به ایران کرد. که مهمترین آن لغو خرید هواپیماهای اف۱۶ و هفت فروند ایوکس بود.

این دانش آموخته دانشگاه علم وصنعت افزود: پس از پیروزی نیز این لقلقه کلام را در میان مسئولان دولت موقت می اندازد که بعضی تجهیزات را برگردانند. در همین راستا چند ناوچه نظامی که برای ایران ساخته شده بود و حتی همه پولش نیز پرداخت شده بود نیز به ایران تحویل داده نمی شود و قرار می شود یک مشتری دیگر برای آن پیدا کنند. خفت بارتر آنکه آمریکا دولت موقت را متعهد می داند تا زمانی که این ناوچه ها بفروش برسد باید هزینه پارک و نگهداری آن را دریکی از بنادر آمریکایی بپذیرد. در سند دیگری هست که آمریکایی ها می گویند ما بعید است بتوانیم مشتری پیدا کنیم که نیمی از قیمت خریداری شده توسط ایران را حاضر باشد بپردازد. البته اینها خیانت هایی است که به رژیم شاه بر می گردد که خریدهایی داشته که گاه قیمت پرداختی آن دو برابر قیمت واقعی آن بوده است. تردید ندارم اگر اف ۱۴ ها به آمریکا عودت داده میشد هنوز باید دنبال پول آنها هم می بودیم اگر آمریکا ما را بابت انتقال، نگهداری و پارکینگ این هواپیماها در آمریکا بدهکار نمی کرد!

پژوهشگر، نویسنده و کارگردان سریال "انقلاب دوم" افزود: در خصوص برگرداندن هواپیماهای اف ۱۴ بحث های زیادی در جریان بوده که بخش از اینها در اسناد لانه جاسوسی و در گزارشات رئیس هیات مستشاری آمریکا در ایران منعکس گردیده است. مثلاً در سندی که در ۱۷اکتبر یعنی ۲۵مهرماه سال ۱۳۵۸ از هیات مستشاری نظامی آمریکا در تهران به وزارت دفاع آمریکا در واشینگتن دی سی منعکس شده آمده است که یکی از مقامات دولت موقت در توجیه بازگرداندن هواپیماهای اف۱۴ به آمریکا می گوید: در صورتی که ما بخواهیم این هواپیماها را در ایران نگه داریم حداقل باید ۲۰۰ تا ۴۰۰ مستشار آمریکایی برای تعمیر و نگهداری این هواپیماها در ایران مستقر شوند و اگر این ها بخواهند با همسر وفرزندان شان به ایران بیایند دوباره با همان وضعیتی روبرو می شویم که در رژیم شاه با آن روبرو بودیم. اتفاقا برای من جالب بود بدانم بالاخره در چه فرایندی این هواپیماها در ایران ماندگار شد! در تحقیقاتم به چیزی برنخوردم تا اینکه در سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مشهد فهمیدم ایشان محوری ترین شخصی بودند که شورای انقلاب را مجاب می کنند با این تصمیم عجولانه ی برگرداندن هواپیماهای اف ۱۴ مخالفت کنند. در آن روزها بعضی اقداماتی از قبیل لغو خرید تجهیزات نظامی پیشرفته را مصداقی از ضدآمریکایی بودن تلقی می کردند، این تصمیم حکیمانه رهبری جای شکرگذاری و قدرشناسی همه ایرانیان را دارد.

شمقدری در پاسخ به این سوأل که آیا از این اسناد مهم تاریخی برای تولید سریال «انقلاب دوم» که در رابطه با مسأله لانه جاسوسی است استفاده خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: بله این مطالب در حد ظرفیت سریال «انقلاب دوم» در سکانس هایی از کار منعکس شده است. البته ما نمی توانستیم همه وقایع و مستندات و مصادیق را ذکر کنیم اما به موارد مهم و در راستای قصه به این مسائل بخوبی پرداخته شده است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم سریال «انقلاب دوم» بتواند بخشی از تاریخ مهم انقلاب اسلامی را که مهمترین دوران بوده را به نمایش بگذارد تا رهبری مجبور نباشند حقایق قطعی و جدی تاریخ انقلاب را که تنها حدود سی و هفت سال از آن دوران می گذرد شخصا در خلال سخنرانی هایشان برای نسل جوان ما بازگویند و کم کاری همه دستگاههای تبلیغی و هنری کشور را بر دوش بگیرند و به تبیین این مقطع مهم از انقلاب بپردازند.

منبع:سینماپرس

ارسال نظر: