اختتامیه دومین همایش بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ

کدخبر: 2025898

دبیر دومین سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت: ضروری است دین مردم را نسبت به برده‌داری مدرن آگاه سازد و رهبران مذهبی باید از مدیریت صحیح برای حل چالش‌های زیست محیطی برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «نسیم آنلاین» ، مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر دومین سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ در مراسم اختتامیه این سمینار، با بیان اینکه این همایش در پنج پنل با عنوان مردم، سیاره مسکون، سعادت، صلح و مشارکت همگانی برای توسعه پایدار و به مدت دو روز برگزار شد، گفت: در پنل های مختلف موضوعات مرتبط از جمله تجربه همکاری قبایل بومی و اینکه چگونه ادیان مختلف موفق به حل و فصل برخی از دغدغه های کلیدی زیست محیطی در راستای توسعه پایدار شدند، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تجربه نشان داد رهبران ادیان مختلف از فرهنگ قبایل بومی مبنی بر تلاش برای حفظ محیط زیست استفاده کردند و این موفقیت نتیجه همین تاکید هوشمندانه رهبران دینی بود. دین و فرهنگ اشاره ای هم به نقش زنان به عنوان قلب حیات در رسیدن به توسعه پایدار داشت و افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار باید از مشارکت و توان زنان استفاده کرد و در این خصوص نقش سازمان ملل بسیار مهم و کلیدی است و تحقق این هدف مستلزم تغییر نظام آموزشی از نظام سنتی به یک نظام توانمندساز می باشد. آموزش و پرورش باید برابری را نهادینه کند و البته دین نیز در این میان از نقشی بسیار پررنگ برخوردار است . امروز به علت صنعتی سازی و توسعه شهرنشینی با سناریوهای جدیدی مواجه هستیم و از این رو ضروری است دین باید مردم را نسبت به برده داری مدرن آگاه کند و رهبران مذهبی باید نسبت به حل چالش های زیست محیطی مدیریت صحیحی داشته باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موفقیت این اجلاس حاصل همکاری سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، یونسکو و برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP است که تلاشی مشترک برای بررسی راه های تحقق دستور کار مجموعه ملل متحد تا سال ۲۰۳۰ است.ب سیار مهم است که اصلاح الگوی زندگی اقتصادی و مصرفی کنونی جوامع بشری همراه با زدودن نابرابری های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست همگی با هم در صدد اندیشگی ما برای طراحی مسیر توسعه آینده جای گرفته اند و شرط پایداری توسعه، انسانی بودن آن است زیرا حفاظت از محیط زیست یک واجب اخلاقی و رسالتی مقدس برای همه وجدان های بیدار در سطح جهان از هر فرهنگ و مذهب است.

ئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: این دومین بار است که طی سه دهه گذشته این مسئولیت مهم را در ایران پذیرفته‌ام و فعالیت‌های یونسکو را رصد می‌کنم در سال 1998 یونسکو در همایش بین‌المللی سیاست‌های فرهنگی برای توسعه نتیجه گرفت که شرط پایداری توسعه انسانی بودن آن است و مدخلیت مولفه فرهنگ که به توسعه چهره انسانی می‌بخشد بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: ترویج گفت‌وگوی فرهنگ‌ها برای توسعه پایدار به عنوان سمینار محیط زیست،‌ دین و محسوب می‌شود حاکی از آن است که برای حل بحران‌های زیست محیطی می‌باید از باورهای معنوی و فرهنگی و اعتقادی جوامع انسانی کمک گرفت و این راه را با گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها هموارتر کرد.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم اختتامیه دومین همایش بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست با بیان اینکه عنوان سخنان من به سوی صلح توحیدی است، اظهار کرد: صلح توحیدی یا صلح پایدار برگرفته از رساله‌ «امانوئل کانت»، فیلسوف آلمانی است که او هم این عنوان را از تابلوی هلندی که تصویر یک گورستان را نشان می‌دهد برگرفته است .

وی عنوان کرد: پیشنهاد کانت برای پیشگیری از جنگ تشکیل انجمنی مانند سازمان ملل کنونی بود و هر کس دم از صلح می‌زند منظورش دنیای بدون جنگ است .

محقق داماد در ادامه تاکید کرد: نام خدا صلح و سلام است پیشنهاد قرآن آمدن صلحی فراگیر بوده که از درون سرچشمه می‌گیرد .

این استاد دانشگاه عنوان کرد: صلح مورد نظر قرآن در درجه اول صلح با انسان و سپس صلح با طبیعت است بندگان خدا در پیروی از قرآن به معرفتی می‌رسند که با جهان بیرون خود با آرامش و همزیستی زندگی می‌کنند . صلح از منظر قرآن تنها آشتی نیست بلکه صلح با معرفت بوده و انسانی که خود را مظهر خداوند می‌بیند با جهان خود همواره در آشتی است و به جنگ با انسان و طبیعت نمی‌اندیشد .

ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشحالم که دو روز سرشار از فرهنگ، اندیشه و گفتگوی سازنده با حضور جمعی بسیار متنوع از فرهنگ‌ها، ملل و ادیان مختلف را داشتیم و امیدوارم که این همفکری سرمنشأ جریانی ادامه‌دار در راستای حفظ محیط زیست باشد . این حرکت در سال 2001 آغاز شد و همچنان برای حفاظت از محیط زیست، صلح و آرامش ادامه دارد .

ابتکار افزود: در دانشگاه ها و حوزه های علمیه کشور، اندیشه‌ورزی، توجه به محیط زیست و طبیعت شکل یافته و امیدواریم شاهد شکل‌گیری چارچوب و کانونی برای این موضوع و همگامی با حفظ محیط زیست باشیم . وی به همکاری ایران با نهادهای بین المللی در راستای حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: اخیرا در کنگره جهانی ذخیره گاه های زیست کره، تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره به تصویب رسید که اتفاق بسیار مهمی است .

این مقام مسئول افزود: اکنون هامون در شرایط خوبی قرار دارد و آب قابل توجهی وارد آن می شود همانطور که شرایط دریاچه ارومیه، همچنین دریاچه ها و تالاب های استان خوزستان بهتر شده است . بخشی از این شرایط مطلوب مربوط به بارندگی و بخشی هم به تلاش دولت یازدهم برای رفع موانع ورود آب به تالاب ها مربوط می شود . ماامیدواریم که به ادامه راه هم فکر کنیم و این حرکت در سطح بین‌المللی ادامه داشته باشد و زایندگی که این معنویت دارد، ثمره‌ای برای جامعه جهانی داشته باشد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تشکر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این سمینار گفت: در دو روز برگزاری آن نکات جالب توجهی در زمینه ها و ابعاد مختلف حفاظت از محیط زیست از نگاه دین و فرهنگ مطرح شد که امیدوارم در مسیر رسیدن به توسعه پایدار قرار گیرد و تاثیرات مثبتی در روابط بین فرهنگ ها و به تبع آن در محیط زیست داشته باشد.

گفتنی است، دومین سمینار بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ با حضور نماینده 9 ادیان مختلف و از 18 کشور و در پنج پنل مردم، سیاره مسکون، سعادت، صلح و مشارکت همگانی برای توسعه پایدار چهار و پنج اردیبهشت در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد .

ارسال نظر: