سیف در دیدار با وزیر دارایی آفریقای جنوبی:

بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌های آمریکا از برقراری روابط بانکی با ایران، هراس و تردید دارند

کدخبر: 2025930

رئیس‌ کل بانک‌ مرکزی با بیان اینکه بانک‌های کوچک و متوسط در برقراری ارتباط با بانک‌های ایران مشکلی ندارند، گفت: بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی که از طرف آمریکایی‌ها اعمال شد از برقراری روابط بانکی با ایران، هراس و تردید دارند و این موضوع باعث کُندی در عادی سازی روابط بانکی شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط‌عمومی بانک‌مرکزی، ولی‌الله سیف در دیدار با وزیر دارایی آفریقای جنوبی تاکید کرد که تحریم‌ها، اکنون محدودیتی در فعالیت بانکی ایران با دیگر کشورها به جز آمریکا ایجاد نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در توافق ایران و کشورهای 1+5 همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده اما تحریم‌های اولیه باقیمانده است که ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

وی با یادآوری روابط مثبت بانکی بین ایران و آفریقای جنوبی پیش از برقراری تحریم‌ها، گفت: در شرایط تحریم، وقفه‌ای در روابط بین دو کشور ایجاد شد که پس از رفع تحریم‌ها باید برای بهبود بیشتر روابط تلاش کنیم.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی ظرفیت های همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار بالا دانست و تاکید کرد: پیش‌نیاز تحقق این امر، برقراری روابط بانکی و فراهم کردن تسهیلات برای فعالیت‌های اقتصادی متقابل است.

وی ادامه داد: بنابراین برای ایجاد این شرایط آمادگی داریم و در این زمینه از بانک‌مرکزی و بانک‌های آفریقای جنوبی برای برقراری روابط بانکی و باز کردن حساب های متقابل دعوت می‌کنیم.

سیف افزود: ما آفریقای جنوبی را مرکزیت قاره آفریقا می‌شناسیم که می‌تواند دروازه برقراری روابط بانکی ما با کل قاره باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار با ابراز امیدواری از برقراری مجدد روابط اقتصادی و بانکی در سطح گسترده بین دو کشور، افزود: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در گذشته بین ایران و آفریقای جنوبی از جمله شرکت ام.تی ان(MTN) وجود داشته و در حال حاضر نیز زمینه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ایجاد شده است؛ ما نیز باید تلاش کنیم این موضوعات از حمایت کامل بانکی دو کشور برخوردار شود.

** بانک های کوچک و متوسط مشکلی برای برقراری ارتباط با بانک های ایران ندارند

رئیس‌کل بانک‌مرکزی با بیان اینکه بانک‌های کوچک و متوسط در برقراری ارتباط با بانک‌های ایران مشکلی ندارند، افزود: بانک‌های بزرگ به دلیل جریمه‌هایی که از طرف آمریکایی‌ها اعمال شد از برقراری روابط بانکی با ایران، هراس و تردید دارند و این موضوع باعث کُندی در عادی سازی روابط بانکی شده است.

سیف درخصوص مباحث اخیر بین ایران و آمریکا نیز گفت: موضوع های مورد بحث بین دو کشور در نهایت منجر به تاکید وزیر خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی برای همکاری با بانک های ایران شد و اعلام کرد هر بانکی در این زمینه تردید دارد می‌تواند با واشنگتن تماس بگیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، افزود: گام‌های بسیار مثبتی در این مسیر برداشته شده است. وی افزود: در این مورد، همکاران ما در پاریس و رم درباره دانش و تخصص نظام بانکی کشور و اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ارائه داشتند که مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در دیدار با آقای «جک لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا، وی تایید کرد که وضعیت ایران بسیار مناسب است اما باید قدم‌های دیگری نیز برداشته شود.

سیف، اقدام دیگر در این زمینه را تقویت ساختار مالی و ترازنامه بانک‌های ایرانی عنوان کرد و افزود: تقویت ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و همچنین افزایش سرمایه در بانک‌ها درنظر ماست که به سرعت در حال انجام است.

** برقراری روابط مستقیم بین بانکی

«پراوین گوردهان» وزیر دارایی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار گفت: امیدوارم روابط اقتصادی بین دو کشور به وضعیت عادی بازگردد و سرمایه‌گذاری‌ها فعال‌تر شوند. وی افزود: ایران در مرکز این منطقه قرار دارد و این موضوع به کشور ما فرصت‌های زیادی می‌دهد.

گوردهان، ضمن موافقت با برقراری ارتباط مناسب بانکی بین دو کشور، افزود: کشور آفریقای جنوبی، انجمنی به نام «انجمن بانکداری» دارد که نماینده کل بانک‌هاست؛ من با این انجمن صحبت می‌کنم تا نمایندگان خود را به ایران بفرستند و روابط مستقیم برقرار کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بامداد یکشنبه در سطح هیاتی 180 نفره به تهران وارد شد. 6 وزیر کابینه آفریقای جنوبی و نزدیک به 100 نفر فعال اقتصادی وی را همراهی می کنند.

این نخستین سفر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی به ایران پس از 37 سال است. البته «نلسون ماندلا» رهبر مبارز و فقید این کشور، پیش و پس از دوران ریاست جمهوری خود به ایران آمده بود.

قرار بود زوما دهم اسفند گذشته (1394) به تهران سفر کند که این سفر به دلیل بحران داخلی در کشورهای قاره آفریقا به تعویق افتاد.

صبح امروز هشت سند همکاری در بخش های مختلف اقتصادی مانند تجارت و صنعت، ایجاد کارگروه مشترک سرمایه گذاری و همچنین همکاری کشاورزی بین ایران و آفریقای جنوبی امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری مدیریت منابع آبی، برنامه همکاری در زمینه فرهنگ و هنر، همکاری های بیمه ای، یادداشت تفاهم تبادل اطلاعات ملی مربوط به پولشویی و همکاری پژوهشگاه صنعت نفت ایران و «پتروسای» آفریقای جنوبی دیگر اسنادی امضا شده دو کشور است.

ارسال نظر: