حجت اله ایوبی:

با سفیر هر کشوری ملاقات می‌کردم، از من "سریال یوسف" را طلب می‌کرد

کدخبر: 2025932

رئیس سازمان سینمایی در مراسم بزرگداشت مرحوم سلحشور گفت: هر وقت با سفیری ملاقات می کردم از من درخواست سریال یوسف را داشت و بهترین هدیه من برای سفرا، همین سریال بود؛ آنها می گفتند هنگام پخش این سریال خیابان‌های شهرهایشان خالی می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم یادبود و بزرگداشت فرج الله سلحشور با عنوان "کارگردان جهانی سینمای ایران" شب گذشته در قالب سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی، گفت: بسیار خوشحال هستم که این مراسم و این محفی باشکوه در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شود. زیرا مرحوم سلحشور به گردن نظام جمهوری اسلامی، مردم ایران و سینمای دینی حق بزرگی دارد.

وی افزود: به خوبی به خاطر دارم که در آن زمان هر وقتی که با سفیری ملاقات می کردم از من درخواست سریال حضرت یوسف را داشت و بهترین هدیه من برای سفیران سریال حضرت یوسف بود. آنها نیز پیرامون تاثیر این سریال بر مردم کشور خود می گفتند که هنگام پخش سریال حضرت یوسف(ع) خیابان‌های شهرهایشان خالی می‌شد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: مرحوم سلحشور به کار و فعالیت های فرهنگی خود عشق می ورزید و از صمیم قلب این اقدامات و خدمات را باور داشت. مرحوم سلحشور عشق و اعتقاد و توان لازم را برای خلق کارهای بزرگ و تاثیرگذار داشت.

ایوبی خاطرنشان کرد: مرحوم فرج الله سلحشور خدمت بزرگ دیگری به سینمای ایران کرد. آن خدمت این بود که او جامعه سنتی کشورهای مختلف را با دنیای تصویر و هنر آشنا کرد. در حقیقت او نقش مهمی در آشتی جامعه متدین، علما و مراجع کشورهای اسلامی غیرشیعی با سینما داشت.

وی اضافه کرد: سینماگران باید قدردان این زحمات برگ و ارزشمند مرحوم سلحشور باشند. در حقیقت اینگونه می توان گفت که سلحشور یک راه، یک نگاه و یک مکتب است و او در اصل یک سینماگر قرآنی بود.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: او نشان داد که با زبان تصویر می توان پیام های معنوی و دینی را به جهانیان ارسال کرد. بر این اساس ما باید قدردان او و تلاشها و زحمات او باشیم. مرحوم سلحشور نمونه یک هنرمند قرآنی است.

ایوبی در پایان گفت: مرحوم فرج الله سلحشور برای نگارش فیلمنامه این سریال تلاش بسیاری کرد. بر این اساس امیدوار هستم که این پروژه بر روی زمین نماند. البته خوشبختانه تا جایی که خبر دارم صدا و سیما برای ساخت این پروژه در حال انجام مراحل مقدماتی است.

عبدالحمید قدیریان طراح صحنه و لباس و از یاران مرحوم سلحشور نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهی، گفت: ما بیشتر از اینکه به فکر برگزاری مراسم ها و بزرگداشت هایی برای مرحوم سلحشور باشیم باید به این فکر باشیم که افکار و اندیشه های او را تبیین و ترویج کنیم.

وی افزود: اگر اینگونه باشد که فقط بخواهیم به شخصیت او بپردازیم راه به جایی نخواهیم برد. در حقیقت ما باید آن خصوصیت ها و وجهی را که در شخصیت او شکل گرفته بود را به مردم نشان بدهیم. در حقیقت جلسات باید به سمتی برود که چراغ راهی برای آینده ما باشد.

این طراح صحنه و لباس ادامه داد: غیرت و اعتماد به خداوند را می توان دو شاخصه بزرگ و مهم مرحوم سلحشور دانست. بر این اساس باید بدانیم که هر فردی که در راه خداوند و تحقق ایده های الهی گام بردارد خداوند نیز دستان او را خواهد گرفت.

قدیریان در پایان تصریح کرد: می دانید چرا آثار مرحوم سلحشور جهانی شد؟ زیرا امروز جهان اسلام برای دریافت دین و حقیقت عطش دارد. در حقیقت امروزه جهان می خواد این معنا و مفهوم را در قالب آثار هنری دریافت کند.

نادر طالب زاده مستند ساز که در این مراسم حاضر بود در سخنانی، گفت: همانگونه که می دانید مرگ یک حقیقت از ابعاد انسان را مشخص می کند. اما مرحوم سلحشور بعد از مرگ در نزد مردم و جهانیان شناخته تر و معروف تر شد.

وی افزود: این فرد بزرگ تا آخرین روزهای زندگی خود هیچگونه تزلزلی و هیچ شکی نداشت که سینما هم می تواند اسلامی باشد. در مصاحبه ای که در یکی از برنامه های تلوزیونی با او داشتم به خوبی مشاهده کردم که او تا چه میزان به این موضوع اعتقاد دارد که سینما می تواند در خدمت مبانی دینی و الهی قرار بگیرد.

این مستند ساز ادامه داد: چندین فیلم پیرامون حضرت موسی (ع) در سینمای جهان ساخته شده است. بر این اساس پیش از ما صهیونیست ها بارها فیلم هایی را با این موضوع ساختند که سراسر از تحریفات بود. اما سینمای ایران می تواند از هنرمندان جهانی در راه ساخت فیلم حضرت یوسف دعوت به عمل بیاورد.

ارسال نظر: