رئیس پارلمان ترکیه:

ترکیه، نیازمند قانون اساسی مذهبی است

کدخبر: 2026487

رئیس پارلمان ترکیه می‌گوید کشورش به یک قانون اساسی "مذهبی" نیاز دارد و سکولاریسم باید از منشورِ جدید این کشور خارج شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "اسماعیل قهرمان" روز دوشنبه (6 اردیبهشت) در جریان یک کنفرانس در شهر استانبولِ ترکیه گفت: «به عنوان یک کشور مسلمان چرا ما باید در وضعیتی باشیم که از دین فاصله بگیریم؟»

خبرگزاری آناتولیِ ترکیه به نقل از قهرمان نوشت: «ما یک کشور مسلمان هستیم. در نتیجه، باید یک قانون اساسی مذهبی داشته باشیم. سکولاریسم نمی‌تواند جایی در قانون اساسی جدید داشته باشد.»

پرس تی وی گزارش داد: به گزارش خبرگزاری فرانسه، منتقدانِ تغییر قانون اساسی معتقدند حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در صدد است سکولاریسمی را که کمال مصطفی آتاتورک، بنیانگذار ترکیۀ مدرن در قانون اساسی گنجاند، از میان بردارد.

طی دو سال گذشته، در راستای خواست اکثریت مسلمانِ ترکیه، ممنوعیت حجابِ زنان و دختران در مدارس و محیط‌های کار برداشته شد. دولت اردوغان همچنین فروش الکل را محدود کرد و سعی در جداسازی جنسیتی خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی در ترکیه داشت.

قانون اساسی فعلی ترکیه نتیجه کودتای نظامی سال 1980 میلادی است و گرچه مورد بازنگری قرار گرفته، اما هنوز مقامات نظامی نقش زیادی در قدرت سیاسی این کشور دارند.

تلاش های صورت گرفته در گذشته نتوانسته منجر به تصویب قانون اساسی جدیدی شود، وجود اختلاف میان احزاب سیاسی از جمله تغییر نظام سیاسی به نظام ریاست جمهوری، مانع بزرگی برای تصویب قانون اساسی جدید بوده است.

منتقدین دولت ترکیه معتقدند نظام ریاست جمهوری، قدرت اردوغان را افزایش داده و در نهایت به استبداد می‌انجامد.

رئیس پارلمان ترکیه در جریان سخنرانی خود از شکل‌گیری «نظام ریاست جمهوری» در ترکیه حمایت و ادعاهای مطرح شده دربارۀ امکان استبدادی شدن نظام این کشور را رد کرد.

وی گفت: «برخی افراد می‌گویند که این (نظام ریاست جمهوری) به معنای استبداد است... آیا (باراک) اوباما (رئیس جمهور امریکا) دیکتاتور است؟»

ارسال نظر: