چند روایت پاپ از موسیقی سنتی؛

مروری بر آلبوم "ماه و ماهی" حجت اشرف‌زاده

کدخبر: 2026586

دریچه فیوژن یکی از مداخل پرمخاطب است که می‌توان مخاطب را به موسیقی فرهیخته نزدیک‌تر کرد. آلبوم ماه و ماهی حداقل شرایطی را که مخاطبینش را بالا بکشد، داراست.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، فارس نوشت:

با توجه به استقبالی که از آلبوم ماه و ماهی یا بهتر بگویم قطعه «ماه و ماهی» از جانب مردم شده، این اثر یکی از کارهای تولیدی موفق سال گذشته محسوب می‌شود. این آلبوم که اثری فیوژن است، با اشعاری از علیرضا بدیع خلق شده است. هر چند این آلبوم با استقبال مواجه شده و کنسرت‌های متعدد آن در کشور درحال برگزاری است، یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه هر آیینه به فکر بهبود مستمر کیفیت باشیم که شرط ارتقاء هنر والای موسیقی است و موزیسین‌ها علاوه بر کشف آگاهانه یا ناآگاهانه علائق مردم، در لابه‌لای آثار خود مترصد معرفی شعر والای ایران‌زمین و ارتقاء سطح مخاطب باشند و در این عرصه، آنها که اندکی بیش از بقیه به این مقوله می‌نگرند، باید مدام در جدال و تلاش برای ترفیع سطح شنیداری جامعه بکوشند و مدام طنابی را که یک سر آن به دست خالقین موسیقی‌های سطحی به آسانی به پایین کشیده می‌شود را به سختی بالا بکشند.

دریچه فیوژن یکی از مداخل پرمخاطب است که می‌توان مخاطب را به موسیقی فرهیخته نزدیک‌تر کرد. آلبوم ماه و ماهی حداقل شرایطی را که مخاطبینش را بالا بکشد، داراست، به ویژه شعر شاعری جوان همچون علیرضا بدیع را به خوبی به مخاطب می‌شناساند و جنبه‌های مثبتی دارد که منتقدین را در این آشفته‌بازار موسیقی پاپ، اندکی امیدوار می‌سازد. در زیر به بررسی اجمالی قطعات این آلبوم به تفکیک می‌پردازیم:

1ـ قطعه «ماه و ماهی» بی‌شک این قطعه یکی از جذاب‌ترین و زیباترین قطعات تولیدی تمام ژانرهای موسیقی باکلام طی یک سال گذشته است. شعر بسیار زیبا و ایماجین علیرضا بدیع به زیبایی هر چه تمام‌تر ملودی را در آغوش گرفته است. تنظیم نیز به سادگی در تلفیق مطلوب و به درستی در خدمت پیکره قطعه قرار گرفته و تمام این عوامل موجب اقبال این قطعه بین عموم مردم گردیده است. روند ملودیک این قطعه بسیار خاطره‌انگیز است و بر دل هر شنونده‌ای حتی موزیسین‌های حرفه‌ای می‌نشیند و حرفه‌ای‌ها نیز برای دقایقی به خاطر ارتباط عاطفی با این اثر، از ایرادهای آن می‌گذرند. البته در این قطعه خواننده می‌توانست از تحریرهای پخته‌تری به ویژه در نت‌های اوج بهره ببرد. در تکرار دوم این قطعه، بیت «ای باد سبکسار...» حذف شده که اشتباه به نظر می‌رسد و روند جریان شعر قطع می‌شود.

2ـ «مادر» این قطعه موسیقی تلفیقی است که بیشتر به پاپ نزدیک است و خواننده از تحریرهای موسیقی ایرانی در آن بهره برده است. این آهنگ از ملودی گیرا برخوردار نیست. تنظیم این اثر نیز می‌توانست بهتر نوشته شود، اما از شعری زیبا بهره می‌برد.

3ـ «کوچه باغ‌های نیشابور» لایت‌موتیف این قطعه بر اساس موسیقی ایرانی ساخته شده است. خوانش این اثر نیز تلفیقی از موسیقی سنتی و پاپ است، اما تنظیم اثر کاملاً پاپ بوده و با ملودی در آمیخته است. این قطعه دارای شعری زیباست و خواننده نیز به زیبایی خوانده است، اما دارای گیرایی لازم نیست.

4ـ «پاییز» یکی از زیباترین قطعات این آلبوم است. ملودی به درستی بر روی شعر نشسته است و آهنگساز شعر را درست درک کرده است. شعر این قطعه نیز یکی از بهترین اشعار این آلبوم است، لیکن تنظیم در حد و اندازه قطعه نیست و می‌توانست بهتر باشد. اشعار زیبای این قطعه بسیار با عجله و پشت سر هم اجرا و ادا شده است.

5ـ «دلتنگ» پیانو با میزان‌هایی ساده و زیبا با اکمپانیمان ویلنسل آغاز می‌شود. این قطعه نیز از زیبایی ملودی کلام برخوردار است. خواننده به ویژه در این قطعه از اجرای تحریرها و حالت‌های خواندن، شنونده را به یاد مرحوم منوچهر طاهرزاده خواننده فقید پاپ می‌اندازد.

6ـ «عشق آمد»، این قطعه نیز از شعر زیبایی بهره می‌برد، اما ملودی این قطعه گیرایی لازم را ندارد و برخی تحریرهای خواننده به جا نیست، چه در نوع تحریر و چه در کشش آن. این قطعه از تنظیم خوبی هم بهره نمی‌برد. اگر شعر این قطعه نیز همچون قطعه «ماه و ماهی» با انگیزه و حس و انرژی وافر خلق می‌شد، چه بسا بهتر از آن قطعه ساخته می‌شد. گویی این قبیل قطعات صرفاً برای پر کردن جای خالی و رسیدن به نرم تعداد قطعات یک آلبوم ساخته می‌شوند، چون قالب شنوندگان که به استماع این قطعه بپردازند، در پایان تأثیری بر خود نمی‌بینند.

7ـ «یاد یار»، از قطعات گیرای این آلبوم است که موفقیت آن در تلفیق درست ملودی با مفهوم و آهنگ کلام است. واژگان از جانب آهنگساز و خواننده خوب فهمیده شده‌اند. خواننده همچنین در این قطعه از تحریرهای کوتاه و به جا در حد و توانایی‌اش بهره برده است.

ارسال نظر: