رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه "تیتر امشب":

۶۰ هزار نفر در مرحله دوم به تعداد رای اولی‌ها افزوده شده/ در بیشتر حوزه‌ها انتخابات دوقطبی است

کدخبر: 2026594

مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه رقابت‌ها در دوره دوم انتخابات در بیشتر حوزه‌ها دو قطبی است، گفت: در این دور از انتخابات ۶۰ هزار نفر به تعداد رای اولی‌ها افزود شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در برنامه تیر امشب شبکه خبر با بیان اینکه همه نهادهای برگزار کننده انتخابات آمادگی دارند مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را به بهترین وجه برگزار بکنند، اظهارداشت: از بین 136 داوطلب که به این دور راه یافته‌اند در 21 استان به رقابت خواهند پرداخت. 125 فرمانداری و 85 بخشداری در این دوره فعال هستند.

وی به بیان ایکه 15 هزار صندوق رای برای دور دوم انتخابات در نظر گرفته شده افزود: حدود 320 هزار نفر این انتخابات را برگزار خواهند کرد و نکته جالب این است که 60 هزار نفر به جمعیت رای اولی های ما در مقایسه با دوره اول افزوده شد یعنی کلیه کسانی که متولد 1377/2/10 به قبل هستند، می توانند در انتخابات شرکت بکنند.

مقیمی گفت: قانونگذار گفته کسانی که در مرحله اول در هر حوزه انتخابی که شرکت کرده‌اند می‌تواند فقط در همان حوزه شرکت کند. لذا افرادی که در دور اول رای نداده‌اند نیز می‌توانند در هر حوزه‌ای که حضور دارند، پای صندوق های رای بروند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به فراهم شدن کلیه امکانات برگزاری انتخابات گفت: در 55 حوزه ما تعرفه‌ها را بیش از واجدین شرایط رای دهی چاپ کرده‌ایم. همه امکاناتی که نیاز هست برای روز جمعه انتخابات خوب برگزار شود، آماده است. برای هر کرسی دو نفر رقابت می کنند. ما در خراسان رضوی یک حوزه برای رقابت داریم اما از سوی دیگر در استان ایلام در تمام حوزه ها رقابت وجود دارد.

مقیمی در خصوص تبلیغات در فضای مجازی و تخلفات احتمالی در این بخش گفت: در این مرحله تعداد نمایندگان کم شده و کنترل‌ها راحت‌تر انجام می شود، تخلفاتی هم صورت گرفته و ما تذکرات لازم را به ستادهای خاطی داده‌ایم. وی اضافه کرد: تقریبا همه جا انتخابات با رقابت شدید پیش می‌رود، همه داوطلبان توانستند از افراد سیاسی و افراد صاحب نظر دعوت بکنند و برنامه‌های داوطلبان را برای مردم توضیح دهد. همه توانستند از کسانی که می توانستند برنامه‌هایشان را خوب توضیح دهند، استفاده کنند. این حضور باعث شد که شور و شوق انتخاباتی بالا برود. الان تمام حوزه‌ها به شدت در حال فعالیت هستند. امروز و فردا همه در تلاش هستند که آخرین تلاش خودشان را انجام دهند. رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص وضعیت امنیت انتخابات نیز تصریح کرد: از نظر امنیتی در شرایط بسیار خوبی هستیم. هم در مناطق مرزی و هم در مناطق شهری و روستایی و ... امنیت خوبی را توانسته‌ایم برقرار بکنیم.

وی تصریح کرد: در دوره اول 221 نفر انتخاب شدند و در این مرحله 68 نفر باید انتخاب شوند. در مرحله قبل چون تعداد نامزدها زیاد بود، امکان اینکه مشخص شود کاندیداها متعلق به کدام جناح و یا گروه هستند، بسیار سخت بود. اما در حال حاضر در بیشتر حوزه ها انتخابات دوقطبی است. این مرحله رقابت خیلی تنگاتنگ است. داوطلبین تمام امکانات را در نظر گرفته‌اند تا پیروز شوند. لذا شور و اشتیاق نیز در این حوزه زیاد است. رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: در مراحل مختلف که انتخابات برگزار می شد، هم مسئولین اجرایی و هم مسئولان شورای نگهبان که جلسات متعددی داشتیم، هر دو به این نکته اذعان داشتند که قانون نیاز به اصلاح دارد. وزیر کشور بعد از دور اول انتخابات اعلام کردند که بر روی لایحه اصلاح قانون انتخابات کار شود.

مقیمی افزود: ما از کارشناسان مختلف دعوت خواهیم کرد تا نظرات کارشناسی را در یک لایحه جامع لحاظ کنیم. مثلا در مورد ثبت نام و یا نظارت و سایر مسایل و به صورت اختصاصی و یا عمومی لایحه‌ای تنظیم خواهیم کرد تا کارشناسان نیز نظرات تکمیلی خودشان را ارائه کنند تا به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد. ما امیدوار هستیم که در شش ماهه اول سالجاری این قانون را به تصویب مجلس برسانیم تا بر اساس آن قانون جدید، انتخابات آتی را برگزار بکنیم. ما سعی می کنیم تمام مسایل را در این لایحه ببینیم.

وی تاکید کرد: این قانون اگر همه کارشناسان و صاحبنظران تلاش بکنند و ما از مجموعه نخبگان کشور بهره ببریم، به جامع بودن قانون کمک خواهد کرد. وزیر کشور نیز در دوره اول به ما دستور دادند که تمام اقدامات را مستندسازی بکنیم تا آیندگان بتوانند از تجربه‌های ما استفاده بکنند. از هفته آینده ما کارگروه های تخصصی خودمان را برای تهیه این لایحه فعال می کنیم. مقیمی در خصوص ویژگی های انتخابات در جمهوری اسلامی ایران گفت: انتخابات ما یکی از ویژگی هاش این است که همه کسانی که در خودش این آمادگی را می بینند ثبت نام می کنند. در ارتباط با تبلیغات همه مردم حضور پیدا می کنند. به خصوص در انتخابات جاری، همه کسانی که مورد تأیید شدند همه شرایط برایشان فراهم شد که تبلیغات خودشان را از طریق سخنرانی های افراد مختلف انجام دهند. این نشان می دهد که مردم ما چقدر علاقمند به تعیین سرنوشت خودشان هستند. این نشان دهنده این است که مردم ما به رغم تبلیغات و تهدیدات و مشکلاتی که دارند تا چقدر علاقمند هستند در اداره کشور سهیم شوند.

ارسال نظر: