سه خبر از رادیو ؛

نمایش های رادیویی در هفته پیش رو/ قصه ننه ماهی در رادیو ایران

کدخبر: 2026760

شبکه های مختلف رادیویی در هفته پیش رو با نمایش های مختلف تولید اداره کل هنرهای نمایشی مهمان خانه های مردم هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، شبکه رادیویی ایران با پخش نمایش یادداشت های یک دوست به استقبال هفته جدید خواهد رفت. این نمایش رادیویی را غلامرضا کاووسی نوشته و به فرازی از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری می پردازد. این نمایش با هنرمندی علی میلانی، محمد عمرانی، مهدی صباغی، رحمان باقریان، رضا عمرانی، محمد پورحسن، هرمز سیرتی، سلمان خطی، امیر فرحان نیا، عباس توفیقی و ... تولید شده و شهریار کرمی تهیه کننده و جواد پیشگر، کارگردان آن هستند. یادداشت های یک دوست از شنبه 11 اردیبهشت ساعت 22:30 روی آنتن رادیو ایران می‌رود. همچنین نمایش رادیویی گمگشته در غبار از 11 اردیبهشت ساعت 13:00 روی آنتن رادیو ورزش می رود. این نمایش به نویسندگی مریم تاجیک درباره جوانی به نام بهزاد است که با دوستش عباس اختلاف پیدا می کند و این موضوع را به مادرش می گوید؛ مادر با قهر آن دو مخالف است و...... این نمایش به تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد، کارگردانی محمد پورحسن و هنرمندی رحمان باقریان، فریبا متخصص، بهادر ابراهیمی، مهرداد عشقیان، شیوا رفیعیان، عباس توفیقی، ماندانا اصلانی و سیما خوش چشم در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است. شبکه رادیویی فرهنگ این هفته نمایش های تک قسمتی متنوعی را ساعت 13:00 و شبکه جوان هم ساعت 23:30 نمایش های تک قسمتی به روی آنتن خواهد برد.

قصه ننه ماهی از رادیو ایران

با توجه به اینکه دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نامیده شده برنامه «فرهنگ مردم» این هفته رادیو ایران به خطه جنوب ایران و ساحل نشینان خلیج فارس اختصاص دارد. زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده این برنامه گفت: در برنامه این هفته قصد داریم شنوندگان عزیز را با برنامه سازان فرهنگ مردم همراه کرده و به استان بوشهر می رویم و با بازی های محلی استان بوشهر آشنا می شویم. به همین مناسبت شعری را درباره بازی های محلی استان بوشهر می شنویم که اسامی بازی ها را در قالب شعر بیان کرده سوار بر لنج های ساحل نشینان شده و با قصه های دریا نوردان همراه می شویم و قصه ننه ماهی و نقش آن در زندگی مردم این خطه را می شنویم. فرهنگ مردم کاری از گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران جمعه دهم اردیبهشت ساعت 21:30 با گویندگی محمد محسن رفیعی و شمسی فضل اللهی و نویسندگی زینت صالح پور پخش می شود.

فیلمنامه سریال خانه سفید پایان یافت

بهزاد عشقی نویسنده و کارگردان سریال «خانه سفید» با اعلام خبر پایان فیلمنامه این سریال گفت: آنچه به من در نگارش فیلمنامه «خانه سفید» کمک بیشتری کرد، پژوهش های میدانی بود. به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، بهزاد عشقی نویسنده و کارگردان سریال خانه سفید که به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما در مرحله پیش تولید است، با اشاره به ویژگی های متن این کار و الزاماتی که بر قصه تحمیل می کرد، گفت: وقتی فیلمنامه ای بر اساس ویژگی های بومی یک منطقه نگاشته می شود، شناخت گویش و لهجه آن منطقه اهمیت زیادی دارد. زیرا بخش مهمی از شخصیت پردازی ها و تعریف موقعیت ها و ویژگی های شخصیت های داستان، پیدا کردن زبان ویژه و مختص آن هاست. عشقی در پاسخ به این که آشنا بودن و اصالت گیلانی خود چه کمکی به پخته شدن قصه کرده است، افزود: به هر حال یکی از کارهای پژوهشی در نوشتن قصه هایی بومی و فیلمنامه هایی که در یک منطقه روایت می شوند، پیدا کردن اصطلاحات و مثل های خاص آن محل است و این که من خود اهل گیلان و با این مثل ها و اصطلاحات آشنا هستم، به من کمک زیادی در این زمینه کرد. وی با اشاره به اهمیت پژوهش های میدانی در فیلمنامه نویسی و داستان پردازی بیان کرد: آنچه به من در نگارش فیلمنامه خانه سفید کمک بیشتری کرد، پژوهش های میدانی بود. من نحوه زندگی مردم این منطقه را دیدم و طبق آن فیلمنامه را نوشتم. منطقه آق اولر که با نام خانه سفید در این سریال قرار است مورد بررسی قرار بگیرد، با همه منطقه های گیلان تفاوت دارد. خانه های روستایی گیلان معمولا ایوان دارد اما خانه های این منطقه ایوان ندارد. البته باید بگویم به جز کارهای مدیانی از منابع مکتوب هم در نوشتن این فیلمنامه استفاده کرده ایم که بیشتر جغرافیای طبیعی و انسانی و وضعیت اقتصادی این بخش را ارزیابی می کرد. این نویسنده در پاسخ به اینکه مراحل نگارش این متن چقدر زمان برد، توضیح داد: نگارش متن سریال خانه سفید از سال 92 شروع شد و به تدریج تا سال قبل زمان برد تا این که بازنویسی آن هم در سال 94 به پایان رسید و در حال حاضر آماده تولید است. خانه سفید داستان معلمی اهل رشت است که در این منطقه تدریس می کند و رفت و آمد و جابجایی بین این دو منطقه برایش سخت است. بنابراین مجبور به اسکان در آق اولر و بعد از آن با ماجراهایی رو به رو می شود که در هر قسمت روایت خواهد شد. مجموعه اپیزودیک خانه سفید به قلم بهزاد عشقی در ١٣ قسمت ٤٠ دقیقه ای در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی به نگارش درآمده است.

ارسال نظر: