آیت‌الله تسخیری در کرواسی:

گفت و گو راه حل جهان اسلام/ مفتیان مبلغ اسلام، مجاهد هستند

کدخبر: 2026763

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس "رهبران جوامع اسلامی اروپا" در کرواسی گفت: هر مفتی‌ که در اروپا به امر تبلیغ دین اسلام همت گمارد، مجاهد است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، (هفتم اردیبهشت‌ماه) با حضور در آیین افتتاحیه کنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا» در کرواسی طی سخنانی، فعالیت‌های مرکز اسلامی کرواسی در دوره معاصر چه در حوزه امور عام‌المنفعه و خدماتی و چه در حمایت‌های دوران جنگ بوسنی را در خور ستایش، عنوان کرد.

وی ضمن بیان فرازی از پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پیام خود به جوانان اروپا و آمریکا به تدبر و تعمق در تعالیم قرآن کریم توصیه کرده‌اند.

آیت‌الله تسخیری با اذعان اینکه طی 20 سال گذشته به کرواسی سفر و بر ضرورت الگو بودن روابط مسلمان و پیروان دیگر ادیان در کرواسی برای کل کشورهای اروپایی، تأکید کرده است گفت: امروز نیز همچون گذشته، نحوه تعامل دولت با مسلمانان و دیگر جوامع دینی در این کشور می‌تواند الگوی دیگر کشورهای اروپایی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر تعمق و مرور تاریخ مسلمان در اروپا اشاره کرد و گفت: کتاب «اسلام و مسلمانان در اروپا» نوشته «شفکو باشیچ»، مفتی سابق کرواسی اثری ارزشمند است که در خصوص آن می‌توان نشست و همایش‌های تأثیرگذار در این عرصه، برگزار کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تقدیر از خدمات مرکز اسلامی کرواسی در دوران 25 ساله اخیرش، به نقش سازنده این مرکز در ادوار مختلف تحولات بالکان به ویژه در دوران جنگ بوسنی اشاره کرد.

وی همچنین، از دولت و مسئولان کرواسی به دلیل حمایت و نگاه مثبت به جامعه مسلمانان این کشور و نیز، حمایت از مراسم باشکوه یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در قانون اساسی کرواسی قدردانی کرد.

آیت‌الله تسخیری در سخنان پایانی خود، با این عنوان که هر مفتی که در اروپا به امر تبلیغ دین اسلام همت گمارد، مجاهدی است که در راه حق متحمل سختی‌های فراوانی خواهد شد که با تشویق چشمگیر حضار مواجه شد.

گفت‌وگو راه حل جهان اسلام

عزیز حسنویچ، رئیس مرکز اسلامی زاگرب در سخنان آغازین خود، ضمن تقدیر از حضور علما و رهبران جوامع اسلامی به ویژه آیت‌الله تسخیری به وضعیت ملت سوریه اشاره و روند رو به گسترش اسلام هراسی در اروپا را از مسائل مهم مورد بحث در این کنفرانس بیان کرد.

وی در ادامه، گفت: گرچه نمی‌توان همه مسائل و مشکلات مبتلا به جوامع اسلامی را با یک نشست از این دست حل کرد اما استمرار این سلسله نشست‌ها می‌تواند فضای تعامل و گفت‌وگو را در میان جوامع دینی در اروپا به وجود بیاورد تا در آینده با ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگو شاهد حل و فصل این معضلات در جوامع اروپایی باشیم.

حسنویچ ادامه داد: امروزه علما و جوامع دینی در اروپا با خطر حمله به اسلام مواجه هستند و علما برای مقابله با این خطر بایستی به تأمل و تفکر بپردازند، چراکه گفت‌وگو و تعامل با جوامع اروپایی راه حل مشکلات کنونی است.

در ادامه این مراسم، باندیچ، شهردار زاگرب طی سخنانی، اظهار داشت: ما اهالی شهر زاگرب در تاریخ خویش، هیچگونه مشکلی با جامعه اسلامی مسلمانان کرواسی نداشته‌ایم و دیگر مردم اروپا بایستی به زاگرب بیایند تا از نزدیک ناظر بر تعامل این کشور با جامعه اسلامی باشند.

پس از آن، وزیر امور اقلیت‌های مذهبی کرواسی گفت: مردم کرواسی به جامعه مسلمانان خویش افتخار می‌کنند و کمتر دولتی در اروپا است که با چنین وضعیتی در اروپا مواجه باشد؛ جامعه مسلمان کرواسی شریک برابر دیگر ساکنین در سرنوشت این کشور هستند، از این رو ما در کرواسی به اسلام به عنوان یک عنصر سازنده نگاه می‌کنیم.

مصاحبه آیت‌الله تسخیری با تلویزیون سراسری کرواسی

همچنین، در حاشیه برگزاری این مراسم آیت‌الله تسخیری طی مصاحبه با شبکه تلویزیون سراسری کرواسی HRT در خصوص چرایی الگو بودن جامعه کرواسی برای دیگر جوامع اروپایی، گفت: این موضوع را به تحقیق دریافتم و در سفرهای مختلف به کرواسی شاهد استمرار و تقویت روح تعامل و همزیستی جامعه اسلامی و دیگر جوامع در این کشور بودم.

وی همچنین، در رابطه با علت درگیری‌ها و اختلافات فرق اسلامی گفت: این اختلافات و درگیری‌ها مذهبی نیست و شیعه و سنی بر ضد یکدیگر نیستند و این اختلافات و درگیری‌ها سیاسی بوده و اهداف سیاسی آن را دنبال می‌کند.

بنابر اعلام این خبر، آیت‌الله تسخیری و هیأت همراه در پایان روز نخست برنامه یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در قانون اساسی کرواسی در مراسم مهمانی شام شهردار شهر زاگرب شرکت و از وی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آمد.

کنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا»، به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام در قانون اساسی کرواسی از هفتم اردیبهشت‌ماه به مدت دو روز در محل مرکز اسلامی زاگرب و مرکز تئاتر ملی شهر زاگرب برگزار می‌شود؛ در این راستا آیت‌الله تسخیری و جمعی از رهبران مذهبی 14 کشور از جمله کشورهای: استرالیا، سوئد، اکراین، بوسنی، ترکیه، مقدونیه، آلبانی، مجارستان، روسیه، بلژیک، نروژ و انگلستان در این کنفرانس حضور یافته و به سخنرانی می‌پردازند.

ارسال نظر: