سرگئی لاوروف:

داعش، بزرگترین تهدید کننده امنیت جهانی است

کدخبر: 2026921

وزیر خارجه روسیه طی سخنانی در نشست (CICA) ، گسترش گروه تروریستی داعش را چالشی کلیدی برای امنیت جهانی توصیف کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سرگئی لاوروف در پنجمین نشست وزیران خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیاگفت گروه تروریستی داعش یک تهدید بزرگ و بی سابقه در جهان به شمار می رود.

وزیر خارجه روسیه افزود: «اوضاع در خاورمیانه تا آستانه فروپاشی نقشه سیاسی منطقه پیش رفته است. و این یک گواه روشن دیگر از ماهیت مخرب روند «‌صدور دموکراسی» ، از طریق تغییر رژیم های ناخواسته از خارج با توسل به زور و و ایجاد تفرقه در جهان اسلام به شمار می رود.»‌

لاوروف تاکید کرد: «‌گسترش آشوب و هرج و مرج در عراق ولیبی و سوریه و یمن یک موج بی سابقه و بزرگ تهدید تروریستی را در قالب داعش ایجاد کرد است و توسعه و گسترش این گروه تروریستی چالشی کلیدی برای ثبات بین المللی محسوب می شود.»‌

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: وزیر خارجه روسیه تصریح کرد تا زمانی که این چالش از بین نرود و خنثی نشود، هیچکس در جهان احساس آرامش و امنیت نخواهد کرد.

لاوروف: نگرانی ویژه روسیه گسترش دامنه نفوذ و تقویت داعش در افغانستان است که این روند تنها اوضاع دشوار و بسیار پیچیده این کشور را در حوزه امنیتی به مراتب وخیمتر خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت : «نگرانی ویژه روسیه گسترش دامنه نفوذ و تقویت داعش در افغانستان است که این روند تنها اوضاع دشوار و بسیار پیچیده این کشور را در حوزه امنیتی به مراتب وخیمتر خواهد کرد.»‌

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد :‌ « ما آماده ادامه همکاری های سازنده با کابل در جهت تضمین ثبات در افغانستان نیز رهاسازی و آزادی این کشور از شر تروریسم و تهدید مواد مخدر هستیم.»

لاوروف: روسیه خواستار تضمین مذاکرات پایدار و مستقیم بین سوری ها است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما به درخواست مقامات مشروع و قانونی سوریه ، نیروی هوایی خود را در سپتامبر سال 2015 به منظور کمک به پاکسازی خاک این کشور از اشغال تروریستها به سوریه اعزام کردیم. وظایف ما در بخش وسیعتری در حال اجراست.

لاوروف ادامه داد: حاکمیت سوریه که بسیاری در پی نابودی آن بودند حفظ شده است، افراط گرایان ضربه مهلکی خورده اند، شرایط برای راه اندازی فرایند آشتی ملی در سوریه مهیا شده است و این فرایند روشن خواهد ساخت که در واقع چه کسانی می خواهند ملت سوریه خودشان به دست خود سرنوشت کشورشان را رقم بزنند و چه کسانی می خواهند در این روند به آنها کمک کنند و چه کسانی بر مبنای منافع امپریالسیتی خود سعی دارند این روند را هدایت کنند.

لاوروف: اکنون حاکمیت سوریه که بسیاری در پی نابودی آن بودند حفظ شده است و افراط گرایان ضربه مهلکی خورده اند.

لاوروف تاکید کرد :‌ اکنون زمان آن فرا رسیده است که ماهیت پایدار و مستقیم مذاکرات سوریه حفظ شود و به واقع همه گروههای ذینفع در این فرایند مشارکت داشته باشند. بنابراین فکر می کنیم کاملا ضروری است که از رهبران حزب اتحاد دموکراتیک برای شرکت در این مذاکرات در ژنو بر اساس مفاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل دعوت به عمل آید.

وزیر خارجه روسیه گفت: تلاشهای برخی از گروه های مخالف خاص و شرکای خارجی آنها به منظور طرح اولتیماتوم در مذاکرات داخلی سوریه قابل قبول نیست و باید فورا به این تلاشها پایان داده شود. ‌

لاوروف تاکید کرد چنین اقداماتی از سوی مخالفان با روح حاکم بر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد.

ارسال نظر: