درخواست کنگره از اوباما برای افزایش عملیات نظامی در دریای چین جنوبی

کدخبر: 2027001

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره امریکا از باراک اوباما، رییس جمهور این کشور خواسته‌اند فرمان اجرای عملیات نظامی بیشتر در مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین را صادر کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، این درخواست به رغم اقدام چین در محکومیت نظامی سازی منطقه از سوی امریکا مطرح شد.

نیروی دریایی امریکا در چند ماه گذشته و در قالب بخشی از عملیات به اصطلاح «آزادی ناوبری» در نزدیکی جزایر مورد مناقشه، حضور پررنگ‌تری در این منطقه داشته است.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره امریکا روز چهارشنبه (8 اردیبهشت) به کمیته روابط خارجی سنا گفتند دولت اوباما باید چنین عملیاتی را منظم‌تر برگزار کند.

پرس تی وی نوشت: سناتور "باب کورکر"، رییس کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به حضور 60 درصدی کشتی‌های جنگی کشورش در اقیانوس آرام گفت: «من نمی‌دانم که چرا ما این اقدام را به صورت هفتگی یا ماهیانه انجام نمی‌دهیم.»

سناتور ایالت تنسی افزود چین یک رقیب ژئوپلتیک برای امریکا به شمار می‌رود. کورکر تاکید کرد: «حل و فصل اختلافات با چین صرفا یک فرمول موفق به شمار نمی‌رود به ویژه زمانی که چنین موفقیتی به کاهش نفوذ امریکا در منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند و فراتر از آن منجر می‌شود و منافع امریکا را به مخاطره می‌اندازد.»

سناتور کوری گاردنرهمچنین گفت طرح کنونی برای استقرار رزم‌ناوها در منطقه به صورت هر 3 ماه یکبار«صرفا برای انتقال یک پیام قدرتمند به چین کافی نیست.»

آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه امریکا ضمن موافقت با درخواست نمایندگان گنگره می‌گوید پکن تا زمانی که ادعاهایش درباره منطقه مورد مناقشه بر اساس قوانین بین‌المللی مشخص نشود خطر درگیری، بی‌ثباتی و انزوا در منطقه را تجربه می‌کند.»

وی افزود: «تا زمانی که امریکا به طور کامل در منطقه حضور داشته باشد هر گونه بهره‌کشی فنی که چین از برخی از این پایگاه‌های مورد مناقشه دارد به میزان زیادی کاهش می‌یابد آن هم وقتی پکن خود را در محاصره همسایگان خشمگین و مرددی ببیند که بیش از پیش به امریکا نزدیک می‌شوند.»

این در حالی است که چین بارها گشتزنی‌های نیروی دریایی امریکا در منطقه مورد مناقشه را به عنوان «نظامی‌سازی واقعی» منطقه مورد مناقشه محکوم کرده است.

دریای جنوبی چین به منبع تنش بین چین، امریکا و برخی از کشورهای منطقه مبدل شده است که درصدد کنترل مسیرهای تجاری و ذخایر معدنی در این منطقه هستند.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استقرار موشک‌های پیشرفته زمین به هوا در جزایر پاراسل که ماه گذشته روی داد امریکا پکن را به نظامی‌سازی دریای جنوبی چین متهم می‌کند.

چین با رد این ادعاها می‌گوید گشتزنی ناو هواپیمابر نیروی دریایی امریکا موسوم به «جان سی. استنیس» در دریای جنوبی چین از تلاش واشنگتن برای تشدید تنش‌ها در منطقه حکایت می‌کند.

کشورهایی نظیر ویتنام، تایوان، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز ادعای مالکیت این جزایر را مطرح کرده‌اند.

واشنگتن و متحدان منطقه‌ای امریکا پکن را به تلاش برای سوء استفاده از موقعیت و کنترل تدریجی منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین متهم می‌کنند.

با این وجود پکن ضمن رد این اتهامات، واشنگتن را به مداخله در مسائل منطقه و دامن زدن عامدانه به تنش‌ها در این منطقه مورد مناقشه متهم می‌کند.

ارسال نظر: