قائم مقام وزیر خارجه:

دنیا نیازمند حضور جدی مجامع بین‌المللی در مقابله با تروریسم است

کدخبر: 2027059

سرمدی اظهار داشت: دنیا به حضور موثر و جدی مجامع بین‌المللی جهت مقابله جدی‌تر با تروریسم، و استقرار صلح در کشورهای درگیر به آن نیاز دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، قائم مقام وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گسترش تروریسم و تفکر افراط گرایی در منطقه و دنیا، خواستار اتحاد بین المللی برای مقابله جدی با این پدیده شوم شد.

مرتضی سرمدی که در خاتمه اجلاس سیکا با خبرنگاران ایرانی گفتگو می کرد، در پاسخ به سئوالی اظهار داشت: متاسفانه امروز در دنیا هیچ کشوری نیست که به نوعی از ناحیه تروریسم آسیب ندیده باشد و در ضرورت مبارزه با آن تردید داشته باشد.

وی یادآور شد: شرایط امروز جامعه جهانی ایجاب می کند که برای مقابله جدی تر با این پدیده شوم همه کشورها با یکدیگر متحد شده و به یک وحدت نظر و رویه واحد دست یابند.

قائم مقام وزیر خارجه همچنین یادآور شد: دنیا امروز به حضور موثر و جدی مجامع بین‌المللی جهت مقابله جدی‌تر با تروریسم، و استقرار صلح در کشورهای درگیر با آن نیاز دارد و به جرات می توان گفت که تنها راه مقابله با این اتفاق ناخوشایند اتحاد میان کشورها است.

وی همچنین تاکید کرد که امروز تروریسم، فرقه‌گرایی و فعالیت های گروههای تکفیری، شرایط را برای بسیاری از کشورها بویژه خاومیانه سخت کرده و به همین سبب شکست و نابودی آنان تنها راه رهایی منطقه از شرایط کنونی و بازگشت آرامش به کشورهایی همچون سوریه و عراق است.

سرمدی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران به چالش های پیش روی قاره آسیا اشاره کرد که هم اکنون شرایط خطرناکی دارد و امنیت آن توسط جریان های تروریستی و تکفیری به خطر افتاده است.

نماینده عالی ایران در پنجمین اجلاس وزیران خارجه سیکا در چین تصریح کرد که جریان های تروریستی که هم اکنون در سوریه و عراق شرایط ناامنی را برای مردم منطقه فراهم ساخته باید کاملا نابود شوند.

قائم مقام وزیر امور خارجه تاکید کرد که البته برای تحقق این مهم، نیازمند ملزوماتی در منطقه هستیم و الزام این کار نه به صورت نمایشی بلکه به شکلی واحد و کاملا واقعی باید از سوی کشورهای عضو سیکا در دستور کار قرار گیرد.

او تاکید کرد که همکاری در آسیا باید چنین دورنمایی را برای صلح و امنیت و مقابله با چالش هایی که با آن مواجه هستیم، ارائه دهد.

وی یادآور شد که قاره آسیا می بایست در مسیری هموار و مبتنی بر دیپلماسی و راه حل های سیاسی حرکت کند که به طور حتم توجه به این مهم می تواند رفاه و امنیت بیشتر مردم این قاره کهن منجر شود.

سرمدی یادآور شد که افزایش همکاریها میان کشورهای قاره آسیا؛ قاره ای که در حقیقت بخش اعظم اقتصاد جهان توسط کشورهای آن تولید خواهد شد، به طور حتم می تواند تاثیرات عمیقی بر برقراری صلح و امنیت در جهان داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری پنجمین اجلاس وزیران خارجه سیکا و تعهد ایران به افزایش همکاری با این نهاد بین المللی اشاره کرد و گفت که تقویت تعامل و همکاری میان اعضای سیکا جزو راهبردهای تهران است و ایران نیز خود را متعهد می داند همکاری‌ها و تعامل خود در آسیا را افزایش داده و آن را تقویت نماید.

سرمدی یادآور شد: «سیکا» مجموعه ای از کشورها است که تلاش دارند با گسترش همکاریها میان خود در قاره آسیا علاوه بر توسعه مناسبات، در راستای حفظ صلح و ثبات در منطقه گام بردارند.

سرمدی همچنین گفت که در این اجلاس اهدف جمهوری اسلامی ایران مبنی تعمیق همکاری‌ها، پیشبرد صلح، گفت‌وگو، تعامل، مذاکره تمدن‌ها، احترام به تنوع آرا و تساهل و مدارا برای حاضران تشریح شد.

او همچنین اضافه کرد: به شرکت کنندگان در سیکا تاکید شد که که اراده سیاسی رهبران برای رسیدن به اهدافی چون شکست افراط‌گرایی و تروریسم در عصر حاضر یک ضرورت انکارناپذیر است که باید توجه ویژه ای به آن شود.

رعایت حقوق مردم فلسطین و حق بازگشت آنان به سرزمین مادری، داشتن دولت فلسطینی بدون اشغال و سرکوب، یافتن راه حل سیاسی برای یمن، متوقف کردن بمبارانهای غیر انسانی و رسیدن به راه حل سیاسی که فقط مردم یمن باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند، از دیگر نکاتی بود که «سرمدی» اعلام کرد در پنجمین نشست سیکا ضرورت اجرای آن را به شرکت کنندگان تاکید کرده است.

پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا (سیکا) که شب گذشته به کار خود پایان داد، دیروز - پنجشنبه - با سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در شهر پکن رسما گشایش یافته بود.

هم اکنون 26 کشور عضو این ساختار هستند و همچنین 12 سازمان و کشور نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران از اعضای دائم آن است. در نشست روز گذشته سیکا، نمایندگانی از 40 کشور از جمله کشورهای عضو، ناظر و سازمان های بین المللی حضور داشتند.

شکل گیری اولیه ایجاد سیکا به 21 سال قبل باز می گردد که نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اکتبر 1992 ایجاد این سازمان را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند اعضای اصلی سازمان سیکا را تشکیل داده و کشورهای استرالیا، ویتنام، اندونزی، لبنان، مالزی، آمریکا، اوکراین، ژاپن، سنگاپور، عربستان سعودی و سریلانکا نیز به عنوان اعضای ناظر در آن محسوب می شوند.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه نیز هر 2 سال یک بار برگزار می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: