شبکه پایش امواج و صوت در کشور ایجاد می‌شود

کدخبر: 2027830

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد شبکه پایش امواج و صوت در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال راه‌اندازی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه در اولین کنفرانس بین المللی نمونه برداری و پایش آلاینده‌های محیط زیست افزود: پایش‌های زیست محیطی یکی از مولفه‌های اصلی در حفظ سلامت جامعه است زیرا در غیر اینصورت نمی‌توان متوجه پیشرفت کار در زمینه اندازه‌گیری آلاینده‌های آب، خاک و هوا شد.

وی اظهار کرد: گاهی دستگاه های گران قیمتی برای اندازه گیری و پایش پارامترهای زیست محیطی خریداری می شود اما نیروی کار متخصص برای استفاده از آنها وجود ندارد که هدف اصلی برگزاری این همایش آموزش افراد در راستای بالا بردن عملکرد پایش است.

متصدی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پایش ، انتقال آن به بخش های خصوصی و گسترش آن میان استان های کشور است که در این راستا در دو سال گذشته تجهیزاتی اعم از پیشرفته و ساده برای آزمایشگاه های معتمد سازمان خریداری شده است.

به گفته وی امروزه سازمان در سراسر کشور آزمایشگاه های مجهزی دارد که در حال خدمات رسانی هستند و آموزش افراد نیز بر عهده خودشان است.

ایجاد 29 ایستگاه پایش آنلاین رودخانه ای

متصدی گفت: در دو سال گذشته 29 ایستگاه پایش آنلاین رودخانه ای در کشور نصب و فعال شد و اکنون 35 ایستگاه انلاین رودخانه در کشور فعال است که با توجه به اهمیت سلامت آب، شرایط را پایش و اطلاعات را بعه صورت آنلاین به سیستم مرکزی ارسال می کند.

188 ایستگاه پایش هوا

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در دو سال گذشته 28 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در کشور نصب و راه اندازی شد و اکنون تعداد این ایستگاه ها در کشور به 188 رسیده است.

نصب 50 آنالایزر

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مقابله با گرد و غبار ، شبکه پایش گرد و غبار در کشور تکمیل شد و 50 دستگاه آنالایزر اندازه گیری ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در کشور نصب شده است.

تدوین آیین نامه آزمایشگاه های معتمد

متصدی گفت: 300 آزمایشگاه معتمد در کشور فعال است که تمام آنها ساماندهی شده اند و شیوه نامه جدیدی برای آنها تهیه شده است تا نتایج با دقت بیشتری به دست آید که بر اساس این شیوه نامه آزمایشگاه ها موظف به رعایت اصول طبق استاندارد هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت نتایج به دست آمده در آزمایشگاهها، زمانی به آنها داده شده تا استاندارد 17025 مرتبط با پایش را اخذ کنند.

پایش آنلاین 200 واحد صنعتی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت پایش آنلاین صنایع در هنگام کار کردن، اکنون 200 واحد صنعتی به صورت آنلاین پایش و اطلاعات آنها به مرکز ارسال می شود.

نخستین کنفرانس بین المللی نمونه برداری و پایش آلاینده های محیط زیست 12 تا 14 اردیبهشت ماه در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برپا است.

ارسال نظر: