وزیر علوم:

پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع پدافند غیرعامل در دستور کار قرار می‌گیرد

کدخبر: 2027839

فرهادی با اشاره به اهداف تفاهم‌نامه مشترک گفت: در این راستا باید پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع پدافند غیرعامل و با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور تعریف و اجرا کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک کمیته پدافند غیرعامل وزارت علوم و سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم و استاد و همچنین گرامیداشت هفته آموزش اظهار داشت: پدافند غیرعامل، پدیده‌ای پویا و دانش پایه است و برای شناخت آن باید در ابعاد مختلف دارای شناخت باشیم.

وی افزود: برای تحقق پدافند غیرعامل باید شناخت کامل از رشد سریع تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که هم در خدمت جوامع است و از سوی دیگر می‌توانند برای آنها عامل خطر و تهدید باشد، داشته باشیم.

وزیر علوم تصریح کرد: با شناخت، علم و آگاهی می‌توان مسائل دفاعی را در نظر گرفت تا موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران را در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی شود.

وی مسئولیت‌های دیگر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را تربیت نیروهای انسانی مطلع، عالم، آگاه و کارآمد در حوزه‌های مختلف علوم دانست و افزود: امیدواریم با انجام تحقیقات و ارائه فناوری‌های مورد نیاز در ابعاد مختلف علمی، صنعتی، خدماتی و همچنین در زمینه پدافند غیرعامل به درستی نقش‌آفرینی کنیم.

وزیر علوم با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم نقش بیش از پیش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری در عرصه مباحث مربوط به فناوری‌های نوین مورد نیاز در پدافند غیرعامل است و امیدواریم بتوانیم گسترش پدافند غیرعامل در سطح آموزش عالی کشور را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: در سطوح آموزش عالی و در محیط‌های آموزشی و پژوهشی، باید برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، ساماندهی و نظارت راهبردی در موضوعات پدافند غیرعامل داشته باشیم.

فرهادی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن آموزش و پژوهش‌ در زمینه پدافند غیرعامل در سطوح مختلف علمی و پژوهشی گفت: لازم است پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزش عالی، انجمن‌های علمی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مورد نیاز را که در زمینه پدافند غیرعامل فعالیت می‌کنند، توسعه دهیم.

وی همچنین بر برنامه‌ریزی در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و برنامه‌های درسی متناسب در مقاطع مختلف تحصیلی در حوزه پدافند غیرعامل تأکید کرد.

فرهادی با اشاره به اهداف تفاهم‌نامه مشترک گفت: در این راستا باید پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع پدافند غیرعامل و با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور تعریف و اجرا کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین بر هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی بر اساس محورهای اعلام شده از سوی سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد و گفت: عرصه کاری پدافند غیر عامل در گستره جغرافیای کل کشور و حتی فرای مرزهای کشور است.

وی گفت: شناخت عرصه‌های جدید فناوری و تکنولوژی‌هایی در عرصه تهدیدات غیرنظامی و بعضا نظامی و یا عرصه های خدماتی، اجتماعی، اقتصادی و داشتن امکانات و فناوری های مناسب، در حیطه وظایف پدافند غیرعامل است و داشتن نیروی انسانی آگاه و مطلع به محیط‌های علمی کشور مربوط می‌شود.

وی در خاتمه یادآور شد: امیدواریم ابعاد اجرایی تفاهم‌نامه و بندهای مرتبط آن در حوزه‌های مختلف را هر چه سریع‌تر عملیاتی و محقق کنیم.

ارسال نظر: