مدیر دفتر سلامت روان، اجتماعی وداعتیاد وزارت بهداشت:

هنر می‌تواند منجر به کاهش جرم شود

کدخبر: 2027875

دکتر احمد حاجبی درباره اهمیت هنر و نقش آن در کاهش بزه اجتماعی و تقویت سلامت روان گفت: هنر می‌تواند منجر به کاهش جرم شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر احمد حاجبی مدیر دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با روابط عمومی چهارمین جشنواره بین المللی عکس سلامت روان درباره اهداف این جشنواره گفت: هنر می‌تواند منجر به کاهش جرم شود .

چرا هنر برای پیشبرد اهداف سلامت روان نیاز است؟

هنر زبان گویای جامعه و همه اقشار جامعه است به همین دلیل برای پیشبرد و دست یابی به اهداف و برنامه‌های سلامت روان مؤثر است و نیاز ی جدی است .

گفته می شود کسانی که دو ساعت بیشتر در هفته را به فعالیت‌های هنری و مطالعه اختصاص داده‌اند وضع روانی آن‌ها نسبت به کسانی که اینگونه فعالیت را نداشتند بهتر بوده و سطح استرس و انزوای اجتماعی آن‌ها کمتر از افراد دیگر بوده است نظرتان چیست؟

این موضوع یک برداشت یا قضاوت است نمی‌توان با تکیه بر یک مطالعه یا تحقیق گفت که قطعاً وضعیت روان بهتری دارند، از نظر علمی قابل انتشار نیست اما بدون تردید مطالعه در رشد روان فکری و اجتماعی افراد مؤثر است و چون مطالعه منجر به افزایش دانش و آگاهی می‌شود، می‌تواند در توانمندسازی انسان برای مدیریت استرس و مشکلات روانی مؤثر باشد .

نظر شما در مورد استفاده از هنر و ابزار هنری برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی چگونه است؟

هر نوع هنری از قبیل موسیقی، فیلم، عکاسی، نقاشی، سیما و... قطعاً در رشد فکری اجتماعی انسان‌ها مؤثر است و از این طریق می‌تواند در راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد .

بعضی‌ها معتقدند که بدون بهره گیری از هنر نمی‌توان در عرصه‌های گوناگون فعالیت مثبت و مؤثر انجام داد تاچه حد درست است؟

قطعاً بهره گیری از هنر می‌تواند در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و رشد جامعه مؤثر باشد، هنر یک مهارت است که نشأت گرفته از ذهن و نیاز انسان است به همین دلیل آنچه که مربوط به نیاز آدمی است در رشد شخصیت، اجتماعی، اقتصادی هم مؤثر است، حداقل جایگاه هنر کمتر از سایر موارد دیگر نیست .

آیا هنر می‌تواند زمینه انتقال پیام را مانند جشنواره عکس که پیام سلامت روان دارد به مخاطبان فراهم نماید؟

بله - هنر ابزاری یا مهارتی است که می‌توان از طریق آن، یا با زبان آن هر پیامی به مردم و جامعه رسانده چون ساده، سریع و روان و قابل فهم و درک برای سطوخ مختلف جامعه است.

نقش هنر در ارتقای کیفیت زندگی سلامت جامعه و داشتن جامعه پرنشاط را چگونه می‌بینید؟

رابط تنگاتنگی بین هنر و نشاط و شادی وجود دارد بدون شک یکی از نیازهای اولیه و اساسی انسان برای بقا و تداوم زندگی شادی است و هنر به هر شکل آن، این قابلیت را در درون خود دارد که در ‌‌نهایت منجر به افزایش نشاط و رضایتمندی می‌شود که این رو نددر کیفیت زندگی و سلامت جامعه مؤثر است .

نقش هنر در پیشگیری از وقوع جرم چگونه است؟

هنر می‌تواند خوب و بد، هنجار و ناهنجار را از هم تفکیک کند، به همین لحاظ هنر در افشای جرم و با اطلاع رسانی وآگاهی دادن به جامعه می‌تواند منجر به کاهش جرم باشد و از طرفی پرداختن به هنر می‌تواند نیازهای روانی، اجتماعی انسان را پاسخ بدهد، و از سرکوب شدن آن‌ها پیشگیری می‌کند. بنابراین هر‌گاه انسانی از هر طریق تخلیه هیجانی می‌شود رفتارهای سازگارانه تری دارد .

شما معتقدید با استفاده از عکاسی امروز که محصول تکنولوژی پیشرفته عکاسی است می‌شود عکاسی را به زندگی مردم وارد کرده و از این پدیده به توسعه فرهنگ و بخش‌های دیگر منجمله سلامت پرداخت؟

عکاسی در حال حاضر و گذشته در زندگی مردم با مردم بوده و هست چه به صورت سنتی چه به صورت مدون و امروزی، مهم‌ترین مسئله این است که بتوان آن را در جهت هدفی که مد نظر است مدیریت و سوق داد از نظر من می‌توان از عکاسی به هر شکل آن در جهت سلامت بهره برد .

از سال ۸۹ جشنواره عکس با همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان وحمایت دفتر سلامت روانی، اجتماعی واعتیاد وزارت بهداشت تاکنون طی چهار دوره برگزارشده است و در حال حاضر شاهد برگزرای بین المللی آن هستیم نسبت به تداوم آن و اینکه تا چه حد ممکن است به یک برند بین المللی تبدیل شود معتقد هستند؟

تصور می‌کنم به تدریج به عنوان یک برند بین المللی تبدیل خواهد شدبه شرط آنکه اولین سال برگزاری بین المللی آن با کیفیت و مدیریت منظمی برگزار شود .

از برنامه‌های دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد به عنوان بالا‌ترین مقام سلامت روان وزارت بهداشت در سالجاری بفرمایید .

برنامه‌های دفتر عبارتند از: برنامه خود مراقبتی در سلامت روان، آسیب اجتماعی و اعتیاد، برنامه تشخیص و درمان بیماریهای روانپزشکی، برنامه مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فرزند پروری و برنامه پیشگیری از خودکشی، برنامه حمایت‌های روانی اجتماعی در حوادث و بلایا ف برنامه سلامت روان جامعه، برنامه پیشگیری از اعتیاد، برنامه خدمات کاهش آسیب اعتیاد، زمان درمان اعتیاد، برنامه پیشگیری از خشونت، برنامه سلامت اجتماعی.

به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و شما در دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیادکه با دید وسیع و خوش فکری با تلفیق بخش‌های مختلف توسعه سعی در پیشبرد اهدافشان را دارند تبریک می‌گوئیم و سوالمان این است که آیا باز برنامه‌هایی از این گونه برای فعالیت و کارهای دیگرتان دارید؟

با تشکر از شما، بله سعی می‌کنیم در آینده بیشتر به این قبیل برنامه‌ها بپردازیم.

ارسال نظر: