حداد عادل:

"فاضل نظری" یک اتفاق در شعر معاصر است

کدخبر: 2027941

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی از تازه ترین دفتر شعر فاضل نظری گفت: فاضل نظری ثابت کرد می توان بدون شکستن قالب های کهنه این روزها شعری نو گفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از تازه ترین مجموعه شعر فاضل نظری با عنوان «کتاب» عصر یکشنبه 12 اردیبهشت در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و با حضور پرشور علاقه مندان به شعر این شاعر برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرا درسخنانی عنوان کرد: به خودم تبریک می گویم و به شما که چنین ساده و صادق به آئین رونمایی از یک دفتر شعر آمده اید تا نشان دهید جایگاه شاعر و شعرش کجاست؟

وی در ادامه یکی از سروده های خود را برای حاضران قرائت کرد.

در ادامه پس از پخش کلیپ کوتاهی از سخنان مقام معظم رهبری درباره شعر فاضل نظری، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز در سخنان عنوان کرد: افتخار آشنایی و دوستی با آقای نظری را از مدتها قبل دارم و به آن افتخار می کنم. به باور من و به استناد قرآن کریم کسی که به دنبال عزت است باید آن را از خداوند بطلبد چرا که عزت دست خداست و فاضل نیز همیشه می گوید آنچه که دارد که از فضل خداوند به دست آورده است و باور داریم که اهل کار خیر و عمل صالح بودن هم از دستاوردهای هنر و انقلاب اسلامی است.

مومنی ادامه داد: ما در بخش هایی از ادبیات انقلاب بیشترین افتخار را به دست آورده ایم که به آن کمتر اهمیت داده ایم و شعر آقای نظری با همین مبنا می تواند یکی از دستاوردهای بزرگی باشد که ادبیات انقلاب برای خود کسب کرده است.

مومنی شریف همچنین گفت: استقبال از کارهای فاضل نظری در سالهای اخیر نشان می دهد که او با وجود همه آشوب ها و رویدادها، فضای ذائقه مردم تغییر نکرده و آسیب ندیده است.

بهروز رضوی هنرمند رادیو و تلویزیون نیز که برای شعرخوانی به این مراسم دعوت شده بود در سخنان کوتاهی عنوان کرد: شعر خوب و شاعر خوب من را به یاد فردی مانند حسین منزوی می اندازد که همه جوانان امروز دوستش دارند.

وی افزود: فاضل نظری مژده فصل بزرگی از غزل در ایران را داده است. من سه گانه او را به یک باره خواندم یعنی برخلاف اینکه همیشه کتابهایی که بدست می رسد را مدتی طول می کشد تا مطالعه کنم سه کتاب او را تا یک شب و تا نزدیکی صبح خواندم. غزل های او نشان از معرفت و آگاهی و دانایی زیبایی می دهد و در کنار آن تک ابیات غزلیاتش هم ارزش خواندن و کتابت دارد.

در ادامه این مراسم و پس از رونمایی از کتاب، فاضل نظری برای سخنرانی به روی سن دعوت شد.

وی در سخنان خود عنوان کرد: شکرگزاری برای آدمها مقامی است که به سادگی به دست نمی آید. من خدا را شاکرم به خاطر همه نعمت های پیدا و پنهانی که به مدت داده است و به من بیش از آنکه شایسته ام تفضل داشته. شکر می کنم که از جانب او، دوستانی به من رسید که سرمایه خوبی برایم شد. به حوزه هنری رفتم که جای خوبی بوده و هست و سوره مهر که کتابهایم را چاپ کرده است.

وی همچین با تشکر از مدیر حوزه هنرهای دینی امام علی بابت ایجاد فضایی به منظور خوانش غزل های او پیش از انتشار توسط جمعی از شعرای جوان گفت: شعر یک شکل جنینی دارد و یک شکل بالیده و بزرگ شده. من در حلقه دوستانم، کودکی و بزرگ شدگی شعرهایم را خواندم و خوشحالم که امروز می توانم در این زمینه از خداوند شکرگزاری کنم.

در ادامه مراسم حسین قربان زاده مدیرعامل موسسه مطبوعاتی همشهری از جانب جمعی از دانش آموزان دانشگاه امام صادق هدیه ای را به فاضل نظری تقدیم کرد.

آخرین سخنران این مراسم نیز غلامعلی حداد عادل بود.

وی در سخنان خود عنوان کرد: فاضل نظری به باور من یک اتفاق در شعر معاصر است. با شعر او ثابت شد که برای شاعری در دوران معاصر ضرورتی برای شکستن قالب ها نداریم و می توان باده نو را در جام کهن ریخت. نظری در شعرهایش وزن و قافیه را حفظ کرده اما مضمون و زبان تازه ای را به کار گرفته و باعث شد که حرف های زیادی در باب ناکارآمدی قالب های کهن باطل شود و ثابت شود غزل نو سراییدن، خلاف عرف شعر گفتن نیست.

وی همچنین گفت: من با فاضل نظری در زمینه نامگذاری آثارش اختلاف نظر دارم و سنت اسلامی اثری بنام الکتاب تعریف سیبویه که بزرگترین زبانشناس ایرانی زبان عربی است. کتاب او دوران ساز مرجع بود. از سوی دیگر در منطق هم داریم که وقتی چیزی یا عبارتی به صورت کلی استفاده می شود بر مصداق اتم تلقی می شود. فاضل نظری نیز به نظر من با این اسم گذاری زرنگی به خرج داده و عنوان کرده اثر او اثری است که یک دانه است و مانند و مثل ندارد.

هنرمندی کیوان ساکت نیز از دیگر برنامه های این مراسم رونمایی بود.

منبع:مهر

ارسال نظر: