رئیس پلیس آگاهی ناجا:

تشکیل کارگروه جرایم خشن/ کشف بیش از ۹۷ درصد از پرونده‌های جنایی

کدخبر: 2028000

رئیس پلیس آگاهی ناجا از تشکیل کارگروه جرایم خشن به منظور بررسی پرونده های کشف نشده در سال های گذشته خبر داد و گفت: در سایه اقدامات انجام شده در این کارگروه موفق به کشف پرونده هایی شدیم که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات و نداشتن سرنخ های لازم، آنها را حل نکرده بودیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از سایت پلیس، سردار محمدرضا مقیمی در خصوص نقش کارآگاهان پلیس در کشف جرایم جنایی گفت: قطعا در کشف این نوع جرایم، کارآگاهان نقش بی بدیلی دارند لذا نیروهای کارآمد و باتجربه حرف اول را در کشف جرایم جنایی می زنند.

نقش موثر کارآگاهان در کشف پرونده های جنایی

وی با تاکید براینکه کارآگاهان باید مورد حمایت قرار بگیرند، افزود: قطعا نیروهایی که 25 سال تجربه کسب کرده اند در خصوص حل پرونده های جنایی ذهنی پردازشگر داشته و به راحتی هرآنچه را که مشاهده کرده می توانند توصیف و تحلیل و در نهایت فرضیه ها را حل کنند لذا باید از این نیروها و تجربه های گرانبهای آنها نهایت استفاده را ببریم و این مهم در پلیس آگاهی هم اکنون محقق شده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا، تصریح کرد: زمانی که قتلی بوقوع پیوست قطعا در ساعت های اولیه سرنخ های مناسبی به دست کارآگاهان می افتد و دراین زمان است که آنها باید با فرضیه سازی مناسب به کشف قتل نزدیک شوند لذا بسیاری از قتل ها ظرف 24 الی 72 ساعت کشف می شود بنابراین لازم است که در تمامی استان های کشور از نیروهای باتجربه در این حوزه برخوردار باشیم.

زمان عامل موثر در به دست آوردن سرنخ در صحنه قتل

مقیمی، تصریح کرد: در صورت کمبود کارآگاهان باتجربه در استان ها، مجبوریم تا پس از وقوع قتل بلافاصله اقدام به اعزام نیرو از مرکز کنیم و همین امر باعث می شود تا زمان را از دست داده و برخی از سرنخ ها نیز از بین برود و از طرف دیگر زمان کشف پرونده ها افزایش یابد.

کشف بیش از 97 درصد از پرونده های جنایی

این مقام ارشد انتظامی، در خصوص میزان کشف به وقوع قتل در سال 94، اظهار داشت: 97.8 درصد قتل های به وقوع پیوسته در سال گذشته کشف شده اند.

وی، یادآور شد: تعداد کمی از پرونده ها یعنی حدود 2 تا 3 درصد وقوعات مربوط به سال های قبل است که در سال 94 موفق به کشف آنها شدیم .

رئیس پلیس آگاهی ناجا، خاطرنشان کرد: طی یک تا دو سال گذشته پرونده هایی کشف شده اند که متعلق به 15 تا 20 سال گذشته بوده اند که در آن زمان به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات و نداشتن سرنخ های لازم، موفق به کشف آنها نشده بودیم.

تشکیل کارگروه جرایم خشن به منظور بررسی پرونده های کشف نشده

به گفته این مقام انتظامی هم اکنون با تشکیل کار گروه جرایم خشن در پلیس آگاهی، پرونده های مربوط به سال های گذشته توسط کارآگاهان مجددا بازخوانی و مورد بررسی قرار می گیرند و با توجه به تجهیزات و امکانات جدید پلیس آگاهی موفق به کشف آنها شده ایم.

ارسال نظر: