سلطانی فر:

زمان تقویت توریسم علمی رسیده است

کدخبر: 2028122

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار تاریخی –فرهنگی تصریح کرد که زمان تقویت توریسم علمی فرا رسیده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مسعود سلطانی فر در دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی -تاریخی بر تقویت توریسم علمی در شاخه حفاظت آثار فرهنگی تاکید کرد.

وی دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی را فرصت مغتنمی دانست که به منظور دستیابی به دستاوردهای جدید و تبادل اطلاعات در عرصه های جدید پژوهش های مرتبط با حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی و باستان شناسی به صورت مشترک توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت و پژوهشگاه مواد انرژی با حمایت سایر نهادهای علمی پژوهشی برگزار شده است. وی افزود: ما بر این باوریم که حفاظت از میراث فرهنگی تنها وظیفه یک سازمان، یک مجموعه و یک مرکز علمی نیست بلکه وظیفه هر شخصی است که خود را به نوعی به این فرهنگ تمدن وابسته می داند. سلطانی فر اظهار داشت: هر شخص به فراخور آگاهی، میزان دانش و علم و توانمندی خود وظیفه وجدانی و اخلاقی دارد که به حفظ این ثروت و سرمایه فرهنگی پایبند باشد. به گفته او، حفاظت از میراث فرهنگی می تواند به اشکال گوناگونی انجام شود و در واقع این دانش و قابلیت های شخصی و سازمانی است که اشکال حفاظت را تعیین می کند. وی گفت: حفاظت گران در عرصه میراث فرهنگی مستقیما و بدون واسطه در خط اول مسئولیت نگهداری و پاسداشت میراث فرهنگی را به عهده دارند و دانشمندان و محققین با توانایی پاسخ گویی به پرسش های حفاظت گران نیروی پشتیبانی گرانقدری محسوب می شوند. معاون رییس جمهوری افزود: آنچه که محققین از دانش عرصه های تخصصی خود به حوزه حفاظت می آورند به نوعی ارزش افزوده گرانقدری است که کوشش های حفاظت گران را به زبانی قابل فهم برای تمامی دنیا تبدیل می کند. او علم را زبانی بین المللی دانست که ریشه های خود را در تاریخ می یابد و تصریح کرد: پیشرفت علمی بخشی از میراث فرهنگی هر تمدن بزرگ است و ما در بستر ایران فرهنگی هم نمایشی بی نقص از تکامل علم و گسترش آگاهی و هم توان به کار گیری این دانش را در راه حفاظت از فرهنگ و میراث فرهنگی ارزشمند کشورمان داریم. سلطانی فر تأکید کرد: همین ویژگی می تواند جایگاهی در خور توجه برای ایران اسلامی تبیین کند، جایگاهی که ایران در آن مرجع تحولات علمی حفاظت از فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد. او در ادامه گفت: همانگونه که امروز شاهد افزایش آمار توریسم درمانی و تقویت بیش از پیش سایر شاخه های گردشگری هستیم زمان آن رسیده که به سمت توریسم علمی در شاخه ای که بیش از هر رشته دیگری که زیبنده نام ایران است یعنی علم حفاظت پیش رویم. وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به عنوان نقطه تمرکز می تواند به عنوان محوریت شبکه ای از متخصصان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علاقمند به فعالیت در حوزه شناخت و نگهداری از میراث فرهنگی را به عهده گیرد که نه تنها در عرصه های منطقه ای بلکه در حوزه های جهانی مرجعی مستند و قابل مراجعه باشد. بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سلطانی فر اظهار امیدواری کرد که تمامی حاضران ارزش واقعی همکاری های میان بخشی را درک کرده و بتوانند در کنار یکدیگر دست یابی به هدف اعتلای دانش نگهداری از میراث ایرانی اسلامی را میسر و ممکن سازند.

ارسال نظر: