تشکیل دادگاه پدر طب ایرانی-اسلامی با شکایت وزارت بهداشت+تصاویر

کدخبر: 2028484

ناصری از اساتید طب سنتی گفت: روند مقابله با طب سنتی مدتی است که شکل گرفته است و یک جریان نرم در حال کنار زدن این طب از زندگی مردم است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

بزرگ‌ترین مرکز حجامت ایران به دلایل نامعلوم و نامشخص به شکایت دانشگاه علوم پزشکی ایران -وزارت بهداشت بسته شد و بیماران بسیاری که تحت نظر پزشکان و متخصصان این مرکز بودند از ادامه روند درمان خود بازماندند و سرگردان هستند.

صبح امروز جلسه رسیدگی به اتهامات پدر طب سنتی ایران و رئیس مرکز حجامت ایرانیان در دادسرا ناحیه 19 تشکیل شد.

جمعی از بیماران تحت درمان این موسسه به همراه اساتید و دوستداران طب ایرانی-اسلامی برای حمایت از استاد حسین خیراندیش، رئیس موسسه حجامت ایران و در اعتراض به بسته شدن بزرگترین مرکز طب سنتی در کشور در مقابل محل برگزاری دادگاه این پرونده تجمع کردند.

برخی از تجمع کنندگان هدف از برگزاری این دادگاه و وقایع اتفاق افتاده را حاکی از برخی روشنگری‌ها و رک‌گویی‌های استاد خیراندیش در مقابله با برخی سیاست های وزارت بهداشت در رویکرد درمانی و نه بهداشتی این وزارت خانه می‌دانند.

ناصری از اساتید طب سنتی در این باره به فارس گفت: درمان‌های طب سنتی یک روند ارزان و کم هزینه است. در حالی که جریان سرمایه‌داری و طرفدار طب نوین به خاطر منافع شخصی و مالی در حال کنار زدن طب ایرانی اسلامی است.

وی ادامه داد: باید کارشناسان بی طرف فعالیت‌ها و بازدهی‌های این موسسه را مورد ارزیابی قرار دهند تا مشخص شود چه میزان از بیماران تا کنون توسط همین طب سنتی به راحتی و بدون عوارض و با هزینه کم درمان شده‌اند.

این استاد طب سنتی گفت: امروز همه ما برای دفاع از طب سنتی در اینجا گرد آمده‌ایم، چراکه محاکمه استاد خیراندیش محاکمه تمام طب ایرانی اسلامی است.

وی افزود: این پرونده هیچ شاکی خصوصی ندارد و صرفا به خاطر شکایت دانشگاه ایران و وزارت بهداشت این موضع اتفاق افتاده است.

ناصری گفت: روند مقابله با طب سنتی مدتی است که شکل گرفته است و یک جریان نرم در حال کنار زدن این طب از زندگی مردم است.

مؤسسه تحقیقات حجامت ایران در سال 1365 فعالیت خود را توسط حسین خیراندیش آغاز کرد و در سال 69 این مؤسسه به ثبت رسمی رسید و در همین سال فعالیت‌های آموزشی خود را نیز آغاز کرد.

این مؤسسه در سال 73 ــ 72 موفق به دریافت موافقت اصولی از وزارت بهداشت شد و در سال 83 با پیگیری این مؤسسه، بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت حجامت در سطح کشور با حکم دیوان عدالت و شورای نگهبان ابطال شد و انجام حجامت توسط افراد واجد شرایط، شکل قانونی و رسمی به خود گرفت.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم هجمه واردشده به طب سنتی شکل تازه‌ای به خود گرفته است؛ تا این حد که معاونت این طب در وزارت بهداشت با تصمیمات این وزارت‌خانه منحل شده و تحت عنوان یک دفتر و معاون به کار خود ادامه می‌دهد.

این در‌حالی است که مقام معظم رهبری بارها در رابطه با توجه و بها دادن به طب ایرانی و اسلامی سفارش کرده اند و بارها دستور به تقویت و گسترش این حوزه را داده اند.

حال وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت پاسخ دهد که تا به امروز در زمینه طب سنتی چه کرده است و چه دستاوردهایی در دولت یازدهم در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و گسترش طب ایرانی اسلامی صورت گرفته است.

وزارت بهداشت: پلمب قانونی بوده

محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت درباره پلمب این مرکز با بیان اینکه اگر فردی بخواهد در امر درمان مداخله کند، بر اساس نص صریح قانون باید پزشک باشد، اظهار داشت: هر پزشکی برای فعالیت در هر شهر، لازم است تا مجوز طبابت و فعالیت در آن شهر را از سازمان نظام پزشکی دریافت کند.

وی، داشتن شماره نظام پزشکی و همچنین اخذ مجوز طبابت در هر شهری را شرط دیگر مداخله در امر درمان دانست.

خدادوست گفت: بر اساس مستندات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، به‌رغم ابلاغ تذکرات در فواصل زمانی مختلف به این موسسه و لزوم طی کردن مراحل قانونی برای اخذ مجوز و عدم اقدام در خصوص دریافت مجوزهای لازم از سوی این مرکز، بر اساس قانون و با دستور مقام قضائی، مرکز حجامت ایران، پلمپ شد.

رئیس موسسه حجامت ایران: از سال 69 سال از فعالیت این موسسه می‌گذرد

این توضیحات وزارت بهداشت در حالی ارائه می‌شود که این مرکز حجامت سابقه 30 ساله فعالیت در تهران و دیگر شهرها را دارد و به گفته حسین خیراندیش، رئیس موسسه حجامت ایران، از این مرکز هرسال در چند نوبت توسط بازرسان وزارت بهداشت بازدید و سرکشی می‌شده است.

حسین خیراندیش، رئیس موسسه حجامت ایران و رئیس دانشکده طب سنتی ارمنستان شعبه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با پلمب دو مجموعه تحت نظر خود می‌گوید: در رابطه با پلمب این دو مجموعه پیش از این هیچ هشداری به ما نداده بودند و روز گذشته به‌طور ناگهانی پلمب شد که موسسه حجامت ایرانیان با شکایت معاونت درمان وزارت بهداشت و بهداشت و مرکز آموزش طب سنتی ارمنستان شعبه ایران با شکایت پلیس امنیت پلمب شده است.

وی افزود: موسسه حجامت ایرانیان از سال 69 فعالیت خود را آغاز کرده و با همکاری وزارت بهداشت به بحث آموزش پزشکان در حوزه طب سنتی ورود یافته است به عبارتی می‌توان گفت تمام پزشکانی که در حوزه حجامت و طب سنتی فعالیت می‌کنند‌، از موسسه ما این آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند.

به گفته رئیس موسسه حجامت ایرانیان تا کنون 7 هزار پزشک موفق به اخذ گواهی حجامت و طب سنتی از این مجموعه شده‌اند. همچنین دوره‌های آموزش طب سنتی برای آنها ارائه شده است.

خیراندیش با بیان اینکه ما از دو سال پیش تاکنون درخواست مجوز فعالیت در قالب سلامتکده را برای این مجموعه‌ها از وزارت بهداشت داشته‌ایم، افزود: با این وجود پرونده ما در وزارت بهداشت بدون پاسخ باقی‌مانده و نه جواب مثبت و نه منفی در این زمینه به ما داده‌اند ولی اکنون ما را متهم به نداشتن پروانه کار می‌کنند البته مؤسسه آموزشی ما نیز با مجموعه طب سنتی ارمنستان همکاری داشته و طی چند سال اخیر 80 دانشجوی دکترای تخصصی در این زمینه فارغ‌التحصیل شده‌اند همچنین 230 تا 240 دانشجوی عمومی نیز مشغول تحصیل در این رشته هستند.

رئیس موسسه حجامت ایرانیان، خاطر نشان کرد:‌پلمب مراکز ما در حالی صورت گرفته که از وزارت بهداشت سه ماه یکبار و به صورت مکرر بازرسی انجام می‌گرفته ولی اکنون بدون هیچ اطلاع قبلی مرکز را پلمب کرده‌اند، همچنین فعالیت مرکز آموزشی ما بر اساس آئین‌نامه‌های موجود در این زمینه بوده که در دوران دولت قبل نیز مورد توجه قرارگرفته و راه‌اندازی شده است.

ارسال نظر: