در جلسه نقد فیلم "تابو" عنوان شد:

معصومی: ارتقا سینمای ایران در گرو تربیت خوب تماشاچی است

کدخبر: 2028951

کارگردان فیلم "تابو" که تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم مونترال بود در جلسه نقد فیلمش "تابو" را کامل‌ترین فیلم خود دانست و گفت: وظیفه کارگردان و سینما تربیت تماشاچی خوب است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فیلم تابو اثر خسرو معصومی که در جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو 4 جایزه اصلی را از آن خود کرد روایت قدیمی عشق پیرانه سر سالار به بهار است هر چند بهار خود دل در گرو معلم ساده روستا دارد اما علی‌رغم میل‌اش مجبور به پذیرش پیشنهاد سالار می‌شود.

شامگاه چهارشنبه نشست نقد فیلم «تابو» پس از اکران آن در سالن هنر و تجربه شیراز برگزار شد و در این نشست یکی از تماشاگران از خسرو معصومی کارگردان فیلم درباره چهار زنه بودن یکی از شخصیت‌های این فیلم آن هم در دنیا مدرن و پذیرش این امر از سوی زنان فیلم پرسید.

معصومی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: درست است که امروز دنیای تکنولوژی و پیشرفت است اما تفکر سنتی و فئودالیته هنوز در برخی از نقاط ایران وجود دارد و من در این فیلم به دنبال نشان دادن این عقب‌ماندگی فکری بودم.

وی بر این باور است که عقب‌ماندگی به ویژه اگر در حوزه تفکر باشد بلایی بر سر جامعه است بنابر این در فیلم‌اش با هدف نشان دادن عواقب این عقب‌ماندگی بوده است.

کارگردان فیلم تابو معتقد است که مطرح کردن این موضوع از لحاظ جامعه‌شناسی کار درستی است اما از نظر هم‌خوانی با سلیقه و جذب مخاطب نمی‌توان با قطعیت پاسخ گفت چرا که در نهایت این مخاطب است که باید فیلمی را بپذیرد یا رد کند.

وی با تاکید بر نقش مخاطب در سینمای امروز از تماشاچیان درخواست کرد که سینمای مستقل را حمایت کنند و وضعیت سینما را تابع نظر مخاطب دانست.

کارگردان فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» کار کارگردان در سینما را به کار یک معدن کار تشبیه کرد و گفت: با وجود مشکلات بسیاری که برای ساخت یک فیلم وجود دارد اما معتقدم که باید با فیلم خوب تماشاچی تربیت کنیم و این درواقع هنر و رسالت یک کارگردان است.

وی گفت: با وجود اینکه پس از ساختن 12 فیلم و 60 سال سن هنوز مستاجر هستم اما حاضر به ساختن فیلم‌های گیشه‌پسند نیستم چرا که این امر را خیانت به سینما می‌دانم.

تابو فیلمی است که علاوه بر قصه‌گویی می‌توان رگه‌های سینمای مستند را در آن دید. معصومی درباره این امر گفت: تابو کامل‌ترین فیلم من است با وجود اینکه کاستی‌هایی دارد که آن را می‌پذیرم و قبول دارم.

معصومی درباره انتخاب الناز شاکردوست برای نقش بهار در این فیلم افزود: بارها گفته‌ام که انتخاب ایشان برای نقش اول فیلم یک اشتباه بود چرا که روح و ظاهر شاکردوست به یک دختر روستایی هم‌خوانی نداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اطلاع از این اشتباه حاضر به پذیرش شاکردوست در فیلم‌اش شد تصریح کرد: اگر زمان و بودجه برای ساخت فیلم داشتم هرگز الناز شاکردوست را برای بازی در این نقش انتخاب نمی‌کردم.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که این فیلم استانداردهای فیلم‌سازی را رعایت کرده و فیلمی است که در غیر از سالن‌های هنر و تجربه هم قابلیت اکران را دارد.

این فیلم که تنها نماینده ایران در بخش اصلی جشنواره مونترال بود و در جشنواره کوچی هند جشنواره لندن و جشنواره راه ابریشم ایرلند حضور داشته است. در هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو موفق به دریافت چهار جایزه اصلی این جشنواره شد.

ارسال نظر: